سود و زیان فضای مجازی

ارتباطات اینترنتی که امروزه حتی کشورهای در حال توسعه را نیز به نوعی درگیر خود کرده، علاوه بر تاثیرات مثبت بر کاهش مصرف ، انرژی و وقت ، تاثیرات منفی نیز همراه داشته است که مهم ترین آن، مشکلاتی برای کودکان و نوجوانان بوده است.براساس هشدارهای اتحادیه جهانی مخابرات ، استفاده از اینترنت باعث تنبلی …

ارتباطات اینترنتی که امروزه حتی کشورهای در حال توسعه را نیز به نوعی درگیر خود کرده، علاوه بر تاثیرات مثبت بر کاهش مصرف ، انرژی و وقت ، تاثیرات منفی نیز همراه داشته است که مهم ترین آن، مشکلاتی برای کودکان و نوجوانان بوده است.
براساس هشدارهای اتحادیه جهانی مخابرات ، استفاده از اینترنت باعث تنبلی فکری در کودکان و نوجوانان شده و لازم است خانواده ها برای مراقبت از فرزندانشان در محیط سایبر آگاهی یابند.
شعار امسال اتحادیه جهانی مخابرات بر پایه “حفاظت از کودکان در محیط سایبر” این هشدار را جدی تر کرده است. حتی تولیدکنندگان محصولات کامپیوتری نیز به این نتیجه رسیده اند که محصولات تولیدی شان متناسب با میانگین سنی افراد نبوده و به همین دلیل استفاده از آن معضلاتی را برای قشر جوان و کودک جوامع به همراه دارد.
برخی کارشناسان معتقدند کودکان نباید در اتاق های دربسته از اینترنت و رایانه استفاده کنند. اگر درباره استفاده درست کودکان از این تکنولوژی دقت لازم صورت نگیرد روزبروز بر خطرهای آن افزوده خواهد شد.
آنان می گویند کودکان دوست دارند با یک کلیک به جواب برسند .استفاده بیش از حد از اینترنت ، روزبروز علاقه مندی به کارهای فیزیکی را در بین این قشر جامعه کاهش می دهد.
برخلاف بسیاری که معتقدند تکنولوژی های نوین باعث افزایش هوش و قدرت تفکر افراد می شود، برخی روانشناسان معضل استفاده کودکان و نوجوانان را گسترده ارزیابی می کنند و می گویند ، وقتی به فرزندانمان اجازه می دهیم که پشت رایانه بنشینند دیگر علاقه ای به تفکر نخواهند داشت.
فرید احتشامی فر – روانشناس – به موبنا می گوید: برخلاف جوامع پیشرفته، رایانه در کشور ما نه تنها جایگزینی قاطع برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی و صرفه جویی زمان نیست. هنوز هم صرف انرژی و وقت داریم. مثلا براحتی نمی توانیم عملیات بانکی یا ثبت نام را به صورت الکترونیکی انجام دهیم.
این روانشناس با بیان اینکه تنبلی فکری یکی از مشکلاتی است که برای کودکان و نوجوانان در نتیجه استفاده از اینترنت ایجاد شده و این وسیله بسیاری را ترسو و تنبل کرده است، می گوید: نباید بگذاریم بچه ها درگیر موضوعاتی اینچنینی شوند و نباید هزینه زیادی صرف بازی های رایانه ای شود.
هم اکنون شورایعالی اطلاع رسانی درحال تهیه نرم افزار فیلترینگ خانگی است تا مانند دیگر کشورها سیستم رایانه ای افراد در محیط های خانگی دارای فیلتر شود و استفاده کودکان از آن با مدیریت خانواده ها صورت گیرد. 
به هرحال با توجه به فرهنگ ایرانی ، لازم است مسئولان به این موضوع جهانی بیشتر توجه کنند و برای استفاده بهتر از ارتباطات، بخصوص در سال اصلاح الگوی مصرف گام های اساسی تری برداشته شود.
۱۲۸/ ۲۰

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا