بررسی بازی گنده لات ها؛ مافیا به وقت ایران

معمولا بومی سازی مکانیزم های گیم پلی بازی های معروف و تغییرات روی آن ها از مرسوم ترین روش های ساخت عناوین ایرانی بوده و اتفاقا با این سیاست هم بازی های خوب زیادی را دیده ایم. نخستین المانی که هنگام مواجه با «گنده لات» به آن پی می برید، همین مسئله است. استودیوی «نورانیم» سعی نموده به واسطه پرداخت به یکی از معروف ترین المان های این روزهای دنیای اپلیکیشن ها بازیکن ها را سرگرم کند.

موبنا – این که آیا سازنده «فوتبال فانتزی» با آخرین ساخته خود توانسته موفقیت هایش را ادامه دهد یا نه پیرامونش حرف می زنیم ولی از همین ابتدا بد نیست بدانید آن ها از نخستین توسعه دهندگان ایرانی هستند که به این سبک از گیم پلی روی آورده اند. حالا اصلا این ایده ها چه هستند؟ شاید بهترین نمونه برای فهم این مکانیزم ها را بتوانیم بازی معروف Mafia III: Rivals بنامیم.

گنده لات عنوانی آنلاین بوده و برای تجربه اش نیازمند اینترنت هستید.

همانند این اپلیکیشن و البته با تغییرات نسبت به فرهنگ داخلی، دنیای گنده لات ها مشابه گانگسترهای آمریکایی به چندین محله تقسیم شده و شما ریاست یکی از این قسمت ها را به عهده دارید. بنابراین همانگونه که می توانید حدس بزنید، باید با پیشرفت ساختمان ها و استخدام شخصیت های قدرتمند به بقیه بازیکن ها حمله کنید تا به دشمنان نشان دهید که رئیس کیست.

مکانیزم های گیم پلی ساخته نورانیم را می توانیم به دو بخش تقسیم کنیم که یکی از آن ها توانایی ارتقا یا ساخت بناها برای افزایش قدرت خود است. نورانیم طی حرکتی هوشمندانه و خلاف بعضی از بازی های مشابه، برای این بخش از عناوین سبک استراتژی الهام گرفته تا شاهد یک رابطه تعاملی بین مخاطب و این قسمت باشیم. جدا از آن قابلیت ارتباط مستقیم با بعضی ساختمان ها را هم دارید.

المان هایی که شاید بی اهمیت باشند اما تمام این نکات کوچک موجب شده اند تا بیش از همیشه نقش خود را لمس کنید. البته اینجا یک مسئله مهم خودنمایی می کند. یکی از جذاب ترین بخش های سبک استراتژی توانایی ارتقا است. با وجود این که با گنده لات ها هم این بخش را میبینیم اما روند پیشرفت به واسطه نبود ساختمان های فراوان، خیلی کند بوده و از همان ابتدا وقت شما را خواهد گرفت.

توسعه دهنده خواسته تا با کاهش سرعت ارتقا، جذابیت این قسمت را تا مدت ها حفظ نماید ولی طبیعتا سیاست پیش رو برای بعضی ها جذاب نخواهد بود. از این بخش که بگذریم به مبارزات می رسیم. جایی که خلاف نیمه ابتدایی گنده لات ها، شباهتش بیش از همیشه با بازی های مشابه مشخص است. بعد از رفتن به نقشه و انتخاب سه شخصیت بین مبارزین محله، نوبت به حمله به بقیه منطقه ها می رسد.

بعضی شخصیت ها همچنان به آن بالانس مناسب نرسیده اند. مثلا پزشک می تواند سلامتی بقیه شخصیت ها را افزایش دهد ولی این افزایش سلامتی نسبت به ضربه بقیه حریف ها کفایت نمی کند.

سیستم مبارزات ساخته نورانیم همانند نقش آفرینی های شرقی، نوبتی است. یعنی طی تمام جنگ ها، شش شخصیت [سه به سه] رو به رو هم گذاشته شده و شما بسته به قدرت های متفاوت آن ها تصمیم می گیرید به کدام آنتاگونیست ابتدا حمله کنید. سپس نوبت به حریف می رسد. متاسفانه همان نقطه ضعف Mafia III: Rivals و بعضی از بازی های مشابه توانسته راهش را به گنده ها لات ها هم پیدا نماید.

از نبود استراتژی های کافی حرف می زنیم. برای حملات نیازمند برنامه های گوناگون نبوده و شاید طاقت فرساترین بخش این قسمت همان استارت جنگ با کدام شخصیت باشد. نهایت ضربه این بخش به گیم پلی را هم می توانیم با شانس بالای بازیکنی که نخست حمله می کند ببینیم. چون دست شما برای انجام حرکات گوناگون هنگام مبارزات بسته است، پس طبیعتا بازیکنانی که ابتدا به حریف هجوم ببرند چندین قدم از او جلو هستند.

برای بخش گرافیک توسعه دهنده تمام تلاشش را نموده تا محیط و شخصیت ها نمایی ایرانی داشته باشند. البته به هدفش هم رسیده و جدا از طراحی خوب آن ها، توجه به جزییات کوچک همانند نوشته های روی ساختمان ها موجب شده تا گنده لات ها با این قسمت نسبتا بدرخشد. خیلی دوست داشتیم تا همین تعریفات را از بخش موسیقی و دیالوگ ها بکنیم. چون یکی از بزرگترین جذابیت اپلیکیشن های الهام گرفته از فرهنگ ایرانی همین صداهایی هستند که می شنوید.

اما متاسفانه «متوسط» بهترین کلمه برای توصیف این قسمت است. با وجود قطعه های شاد و شنیدنی، تعداد و زمان پخش آن ها اصلا مناسب نیست. حالا از این می توانیم چشم پوشی کنیم ولی دیالوگ ها خوب نبوده و با وجود این که همین صحبت ها می توانستند بخش زیادی از زیبایی مبارزات را به دوش بکشند اما توسعه دهنده پتانسیل های این قسمت را نادیده گرفته است.

عجیب ترین بخش گنده لات ها آنجا بود که هنگام مبارزه با یکی از منطقه ها دیدیم بازیکنی متفاوت به ما حمله نمود. اما چون باید با حریف ابتدایی دست و پنجه نرم می کردیم، نمی توانستیم او را شکست دهیم و مسابقه دوم را باختیم.

بعضی از دیالوگ هایی که هنگام جنگ ها می شنوید جذاب هستند ولی گستردگی آن ها خیلی کم بوده و عجیب اینجاست نامطمئن بیان می شوند. یعنی آن رسایی لازم را بین دیالوگ ها نمی شنویم و به واسطه همین مسئله، معمولا حرف ها لا به لای موسیقی گم خواهند شد. امیدواریم نورانیم با آپدیت های بعدی به این بخش توجه کند. چون دیالوگ ها روی افزایش جذابیت مبارزات هم نقش دارند.

گنده لات ها ایده های خوبی داشته و می تواند بازیکن ها را سرگرم نماید اما نکته اینجاست که کیفیت ساخته نورانیم فدای کمیت بعضی قسمت هایش شده است. بنابراین دوست داریم تا با بروزرسانی آتی، این اپلیکیشن به جایگاه واقعی خود برسد. ولی حالا و با توجه به محتوای کنونی، شاید گنده لات ها نسبت به بازی های ایرانی عنوانی «خوب» باشد اما طی مقایسه با ساخته های جهانی متاسفانه این اپلیکیشن شانس چندانی نخواهد داشت.

گنده لات
  • گنده لات
  • قیمت: رایگان با پرداخت درون برنامه ای
  • سازنده: نورانیوم
  • سیستم عامل: اندروید
  • حجم: ۵۶ مگابایت
 منبع: دیجیاتو

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا