یک خانم تمام عیار و کامل مانند شهرزاد سریال شهرزاد باشید!!
همه افرادی که هر هفته دوشنبه منتظر پخش سری جدید سریال شهرزاد هستند خوب می دانند که بخشی از موفقیت این سریال به بازی خوب ترانه علیدوستی در نقش شهرزاد مربوط می شود؛ دختری که در دوران مردسالاری و پدرسالاری زندگی می کند اما با همه محدودیت هایش باز هم عاشق می شود، به خاطر …
همه افرادی که هر هفته دوشنبه منتظر پخش سری جدید سریال شهرزاد هستند خوب می دانند که بخشی از موفقیت این سریال به بازی خوب ترانه علیدوستی در نقش شهرزاد مربوط می شود؛ دختری که در دوران مردسالاری و پدرسالاری زندگی می کند اما با همه محدودیت هایش باز هم عاشق می شود، به خاطر عشقش از خودگذشتگی می کند و با قدرت و اراده جریان زندگی را ادامه می دهد.
شهرزاد قصه ما ویژگی هایی دارد که شخصیت او را منطقی و رشد یافته نشان می دهد و در عین حال ظرافت و متانت زنانه را در چشم مخاطب پررنگ می سازد تا او را بیشتر دوست داشته باشیم، در مواردی با او همدردی کنیم، با دردهایش اشک بریزیم و از خنده هایش خوشحال شویم. شخصیت این دختر با دل و جرات جنبه های مختلفی دارد که محمود هندی پور، روانشناس و مشاور، آنها را بررسی و تحلیل می کند تا او را بهتر بشناسیم و در مواردی از جنبه های مثبت شخصیتش الگوبرداری کنیم.
احساسش را به خوبی انتقال می دهد
ترانه علیدوستی جزو شخصیت های زنانه جالبی است که حالات رفتار و گفتار او نشان از استحکامی خاصی در شخصیتش دارد. او حتی در اولین فیلمش- من ترانه پانزده سال دارم- با وجود سن پایین (در آن زمان 18 ساله بود) نقشش را قدرتمند و زیبا ایفا کرد و در همانجا نیز نشان از ضعف و کوچک انگاری در او دیده نشد. آهنگ و تن صدای ترانه گاهی ما را به یاد یک پسر بچه می اندازد. در واقع بخش مردانه شخصیت او در کنار ملاحت و متانت خاصی که دارد پر رنگ است و کاملا به چشم می آید.
در سریال شهرزاد هم ترانه علیدوستی نقشی دلچسب و تاثیرگذار را ایفا می کند. ادب و تربیت در کنار بازیگوشی، حمایتگری و عاشق پیشگی را کاملا می توان در بازی او و حتی در چشم ها و نگاهش دید. دختری که تحصیل کرده و مستقل است اما احترام به آدم ها و والدین را هم مد نظر قرار داده و در عین حال ظرافت های زنانه ای دارد و این حالت ها را از طریق دیالوگ ها، حالت راه رفتن و طریقه صحبت کردنش به زیبایی به فرهاد و بیننده نشان می دهد؛ به خصوص در جایی که فرهاد از مرگ نجات پیدا می کند رفتارهای صمیمانه و حامیانه ای را از شهرزاد می بینیم. او مادر فرهاد را آرام می کند و در مدت کوتاهی که در کنار بستر فرهاد قرار می گیرد با صراحت و صداقتی مثال زدنی که شاید بخشی از شخصیت واقعی خود اوست به زبانی ساده قربان صدقه مردی می رود که قرار است زندگی مشترکش را به زودی با او پایه ریزی کند.
شهرزاد اینقدر این کار را واقعی انجام می دهد که مخاطب کاملا تحت تاثیر قرار می گیرد. یکی از علت های موفقیت سریال این است که روی بخش های حسی و انتقال احساس به خوبی کار شده و ترانه علیدوستی هم در این نقش خیلی خوب درخشیده است. او به خوبی توانسته این احساس را انتقال دهد و با تمام وجود با میمیک قوی، تن و آهنگ صدا این عشق را منتقل می کند.
رفتاری جراتمندانه دارد
شهرزاد می تواند الگوی خوبی برای دخترهایی باشد که مایل به رشد شخصیت هستند و تکامل را بیشتر می پسندند؛ از این جهت که بخش زنانه و مردانه او به یک میزان رشد کرده است و در جایی که باید حرفش را می زند و رفتاری جراتمندانه دارد.
شهرزاد با اینکه در زمانه ای به سر می برد که حرف، حرف بزرگ ترهاست اما با این حال در نهایت ظرافت ابراز وجود می کند و به نوعی نشان می دهد که با جود فشار جامعه کوچک یعنی خانواده، فرهنگ و اطرافیان و با اینکه شاهد این است که به خاطر سلطه جویی و خودخواهی بزرگ آقا و نجات فرهاد- کسی که صادقانه دوستش می دارد -مجبور به تن دادن به ازدواجی ناخواسته است اما باز هم در مقابل بزرگ آقا و پدر از منطق مدد می گیرد، ابراز وجود می کند و رفتاری جراتمندانه نشان می دهد و در نهایت وقتی صحبت به خطر افتادن جان فرهاد به میان می آید، نشان می دهد محبتش واقعی است و فرهاد را به خاطر خود فرهاد دوست دارد نه به خاطر خودش که این تعریف دوست داشتن واقعی است و او تسلیم حرف زور می شود تا عشقش نجات پیدا کند.
در هر شرایطی باانگیزه است
شخصیت شهرزاد به گونه ای است که مخاطب را به سرعت درگیر می کند. انگیزه، انرژی و امید به زندگی را در رفتار او به شکلی محسوس می بینیم. شهرزاد در جایگاه فردی تحصیلکرده در زمانی که دخترها نسبت به پسرها کمتر تحصیلات را دنبال می کردند، فعال و اجتماعی است. با اینکه شهرزاد یک خانم است و در دوره ای زندگی می کند که مرد سالاری حرف اول را می زند و باز هم قدرت ابراز وجودش خوب است و ایده هایش را بیان می کند.
عواطف آدم ها را نادیده نمی گیرد
شهرزاد فقط خودش را نمی بیند و به عواطف آدم ها توجه دارد. در بخشی از سریال می بینیم در منزلی که بزرگ آقا فرمان به زندگی کردن او در آنجا را داده فکرش در جست وجوی کسانی است که قبل از او آنجا بوده اند؛ از قباد درباره شان می پرسد و ابراز نگرانی می کند که مبادا آنها بی خانمان شده باشند. مجموع اینها نشان می دهد شخصیت او تک بعدی و خودمحور نیست و به نیازهای انسانی و ثانویه نیز توجه داردو در عین حال ضعیف و شکننده هم نیست.
او اگر تسلیم می شود در جهت پذیرشی آگاهانه گام برمی دارد و خود را با شرایط وفق می دهد و در عین حال که از جنیست زنانه خودش فاصله نگرفته مهارت های اجتماعی بالایی دارد که او را به شخصیتی دوست داشتنی و تاثیر گذار تبدیل کرده و بیننده هم خیلی زود با این شخصیت ارتباطی زیبا و بعضا عمیق برقرار می کند.
نسبت به دنیا و شرایط درک عمیقی دارد
شهرزاد در شخصیتش دو جنبه مهم دارد که اگر خانم ها این دو وجه را داشته باشند کامل تر و دوست داشتنی تر می شوند؛ یکی اینکه شخصیت او یخچالی نیست و از احساسات و عواطف برخوردار است و دیگر اینکه می تواند ابراز وجود کند و حرف بزند و شخصیت شیشه ای نداشته باشد. شهرزاد نه تنها احساسات و عواطف خوبی دارد، بلکه بخش منطق و ریاضی وجودش هم فعال است و می تواند به موقع از هر دو بخش استفاده کند.
این آدم قدر عشق را می داند و در عین حال متوجه شرایط و وضعیت پیرامونش نیز هست و هیجان و منطق در او در فاصله ای دور از هم قرار ندارند. درک بالای این شخصیت و توجه به ابعاد مختلف زندگی و تعمق و دور بودن از سطحی نگری باعث می شود که ما با این هیجان و کنجکاوی سریال را دنبال کنیم و کنجکاو باشیم که ببینیم شهرزاد در آینده با زندگی و شرایط جدید چگونه کنار می آید و چه چیزهایی را رقم خواهد زد.
بالغانه پاسخ می دهد
در منطق گرایی و واقعی بینی این شخصیت همین بس که شاهد پاسخی منطقی و آگاهانه از او در برابر سوال قباد هستیم که می خواهد از گذشته شهرزاد و فرهاد بیشتر بداند و در ادامه هم می پرسد: «آیا هنوز دلت با فرهاد است و به او فکر می کنی؟» شهرزاد پاسخ می دهد: «من راجع به گذشته تو سوالی نکردم تو هم سوال نکن و فراموشی به زمان نیاز دارد.» پاسخ هایی بالغانه بدون درگیری در بازی های طرف مقابل!
در سریال شهرزاد هم ترانه علیدوستی نقشی دلچسب و تاثیرگذار را ایفا می کند. ادب و تربیت در کنار بازیگوشی، حمایتگری و عاشق پیشگی را کاملا می توان در بازی او و حتی در چشم ها و نگاهش دید. دختری که تحصیل کرده و مستقل است اما احترام به آدم ها و والدین را هم مد نظر قرار داده و در عین حال ظرافت های زنانه ای دارد و این حالت ها را از طریق دیالوگ ها، حالت راه رفتن و طریقه صحبت کردنش به زیبایی به فرهاد و بیننده نشان می دهد.
179/