شکست پاپ‌ خوان‌ ها در جشنواره فجر!

تقریبا همه‌ می‌دانند که هدف اصلی دعوت از خوانندگان پاپ در جشنواره‌ی موسیقی فجر درآمدزایی است؛ اما جزییات آمار فروش بلیت‌ها در سی‌ویکمین جشنواره‌ی موسیقی فجر نشان داد که دیگر چندان نمی‌شود روی سودآوری این خوانندگان جوان در جشنواره‌ها حساب کرد. به هیچ‌وجه نمی‌توان سودآوری خوانندگان پاپ را در جشنواره‌های دولتی منکر شد. این خوانندگان …

تقریبا همه‌ می‌دانند که هدف اصلی دعوت از خوانندگان پاپ در جشنواره‌ی موسیقی فجر درآمدزایی است؛ اما جزییات آمار فروش بلیت‌ها در سی‌ویکمین جشنواره‌ی موسیقی فجر نشان داد که دیگر چندان نمی‌شود روی سودآوری این خوانندگان جوان در جشنواره‌ها حساب کرد.

به هیچ‌وجه نمی‌توان سودآوری خوانندگان پاپ را در جشنواره‌های دولتی منکر شد. این خوانندگان جوان و اغلب نوپا مخاطبان زیادی دارند که از سوی همین مخاطبان در فضای کنسرت حمایت می‌شوند. بدیهی است که جشنواره‌ها هم بتوانند روی این موضوع حساب کنند و از طریق شهرت و محبوبیت این خوانندگان، پای مخاطبان را به سالن‌های اجرا در جشنواره باز کنند.

درست است که بخش موسیقی پاپ چند سالی است در جشنواره‌ی موسیقی فجر در بخش جنبی قرار گرفته و به حاشیه رانده شده، اما مسؤولان این جشنواره هنوز نتوانسته‌اند، به‌طور کامل قید این ژانر موسیقی را بزنند و همیشه یک ستون از جدول جشنواره فجر را به آن‌ها اختصاص می‌دهند. هرچند خیلی از خوانندگان پاپ به‌دلیل مبلغ دستمزد و مسائل دیگر، تمایل چندانی برای حضور در این جشنواره ندارند، اما بنا به دلایلی، این کار را یک امر واجب بر خود می‌دانند که مبادا در طول سال، مجوز کنسرت‌های‌شان به مشکل بر خورد.

اما آمار فروش بلیت‌ها در سی‌ویکمین جشنواره‌ی موسیقی فجر و همین‌طور سالن‌های میزبان نشان داد که این بخش مثل سابق و به‌صورت مطلق پررونق نیست، به‌طوری که هیچ‌یک از خوانندگان پاپ، به‌جز «احسان خواجه‌امیری» نتوانستند به‌طور کامل بلیت‌هایشان را به فروش برسانند یا به قول معروف «sold out» کنند. وب‌سایت‌ بلیت‌فروش بخش موسیقی پاپ جشنواره تا آخرین لحظات باز و مشغول بلیت‌فروشی بود و مخاطبان این بخش، تا آخرین لحظات امکان خریدن بلیت کنسرت‌های پاپ را داشتند.

این در حالی بود که در یک اتفاق نادر، یک گروه موسیقی نواحی از بوشهر با عنوان «آوای موج» اولین گروهی بود که در مدت چند ساعت به‌طور کامل بلیت‌هایش را فروخت. البته شایعه‌ای هم در این راستا مطرح شد که یک نفر تمام بلیت‌های گروه «آوای موج» را خریده، اما این موضوع در نهایت، مورد تأیید یا تکذیب قرار نگرفت و سالن اجرای این گروه هم کاملا پر بود.

گروه موسیقی «چارتار» نیز در برج میلاد روی صحنه رفت و توانست تمام بلیت‌هایش را که برای دو سانس در نظر گرفته شده بود، به‌طور کامل بفروشد.

ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری لوریس چکناواریان، اجرای کیوان ساکت و سالار عقیلی، گروه‌های «داماهی» و «کامنت»، «انزو فاواتا» هنرمند ایتالیایی، گروه‌های «بارتولومی بیتمن» از اتریش و «کوارتت زهی لایپزیگ» از آلمان و همچنین اجرای مسعود شعاری و کریستف رضاعی، گروه‌ها و هنرمندانی بودند که از همان ساعت‌های ابتدایی فروش بلیت‌ها، مورد استقبال مخاطبان قرار گرفتند. این در حالی است که در میان گروه‌های موسیقی پاپ، فقط کنسرت احسان خواجه‌امیری به میزبانی سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی، از فروش کامل بلیت‌ها برخوردار شد.

حال با توجه به این‌که جزییات فروش بلیت‌ها نشان می‌دهد که حتی موسیقی بی‌کلام هم بیشتر از موسیقی پاپ در جشنواره‌ی امسال مورد استقبال قرار گرفت، شاید در سال‌های بعد، مدیران جشنواره‌ی موسیقی فجر به این موضوع فکر کنند که به جای حمایت از خوانندگان پاپ که تمایل چندانی هم به حضور در صحنه‌ی جشنواره‌ی موسیقی فجر ندارند، به حمایت از موسیقی‌های مهجور بپردازند که در روزهای عادی سال، توجه چندانی به آن‌ها نمی‌شود.

176/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا