شروع متفاوت «هفت»

در بخشی از این برنامه که به گفت‌وگوی فریدون جیرانی و بهروز افخمی درباره رویکرد برنامه «هفت» اختصاص داشت، فریدون جیرانی درباره طیف‌های مختلف مخاطبان سخن گفت. جیرانی خطاب به افخمی اظهار داشت: «تو می‌دانی که بخشی از مخاطبان سینما ما طرفدار سینمای روشنفکری هستند و اگر ببینند که تو در برنامه‌ات با این سینما …

در بخشی از این برنامه که به گفت‌وگوی فریدون جیرانی و بهروز افخمی درباره رویکرد برنامه «هفت» اختصاص داشت، فریدون جیرانی درباره طیف‌های مختلف مخاطبان سخن گفت.

جیرانی خطاب به افخمی اظهار داشت: «تو می‌دانی که بخشی از مخاطبان سینما ما طرفدار سینمای روشنفکری هستند و اگر ببینند که تو در برنامه‌ات با این سینما مشکل داری برنامه تو را نخواهند دید.»

بهروز افخمی هم با بیان این که برایم اهمیت ندارد تماشاچی‌ها برنامه «هفت» را نبینند گفت: «برنامه «هفت»‌اگر بخواهد روی سینمای ایران تاثیر بگذارد باید روی سی، چهل میلیون بیننده حساب کند. مثل برنامه نود که همه آن را نگاه می‌کنند تا ببینند نظرات فردوسی‌پور یا داور و کارشناس برنامه درست است یا غلط. حالا ما بیاییم یک میلیون نفر که سینما را وارونه می‌بینند لحاظ کنیم؟‌این کار اشتباهی است.»

جیرانی نیز پاسخ داد: «امیدوارم این حرف‌های مرا بعدا از مصاحبه درنیاورند اما تو در یک تلویزیون دولتی کار می‌کنی. تلویزیونی که همیشه با فیلم‌های روشنفکری موضع دارد. حالا اگر تو هم بیایی و در برنامه‌ات این فیلم‌ها را بکوبی هیچ کس نمی‌گوید این عقیده توست، می‌گویند تو سفارش گرفته‌ای که فیلم را بکوبی.»

افخمی نیز در جواب گفت: «خب بگویند» و جیرانی ادامه داد: «فرض کن یک فیلم در بیرون خیلی مطرح شده ولی تلویزیون به دلایلی که خودت هم می‌دانی، آن را دوست ندارد. اگر تو آن را بکوبی، چون آن بخش روشنفکر تریبون ندارد که جواب ترا بدهد همه فکر می‌کنند داری سفارشی این کار را می‌کنی.»

افخمی نیز اظهار داشت: «آن تماشاچی که این جور مسائل را سیاسی می‌کند اصلا نمی‌خواهم. نمی‌خواهم که «هفت» را ببیند.»

در بخش دیگری از این گفت‌وگو جیرانی گفت:‌ «اگر جریان سینمای ایران طبیعی بود و جریانی در سینما حضور نداشت که هر چیزی را بزرگ نمی‌کرد و علیه فیلم‌ها سمپاشی و فضاسازی نمی‌کرد و آنها را به چیزهای مختلفی متهم نمی‌ساخت، فضا برای اظهار نظر طبیعی بود ولی وقتی یک جریانی دارد این کار را می‌کند انتظار نداشته باش که من نقد تو را طبیعی تلقی کنم چون یک طیفی هست که نمی‌تواند در تلویزیون از تریبون استفاده کند. یعنی اگر فیلمی به کن رفته باشد و تو آن را بکوبی به کارگردانش اجازه نمی‌دهند که به تلویزیون بیاید و به منتقدت بگوید تو اشتباه می‌کنی.»

افخمی نیز گفت: «منتقد باید فیلم‌ را بکوبد. همه جای دنیا همین است. در امریکا هم این اتفاق می‌افتد.» که جیرانی پاسخ داد: «امریکا را با اینجا مقایسه نکن. آنجا جریان طبیعی سینما جاری‌ست.»

او افزود: «تو داری در تریبون یک کانال دولتی حرف می‌زنی. تریبونی که متهم است دارد دروغ می‌گوید. امیدوارم این را هم از مصاحبه درنیاورند. وقتی عده‌ای معتقدند که تلویزیون راست نمی‌گوید و آن عده هم کم نیستند، آدمی که «هفت» را می‌سازد زیر سئوال می‌رود.»

افخمی نیز در پاسخ اظهار داشت: «خب بروم. آن فضا خیلی هوچی است. خودش را بزرگ نشان می دهد، اگر بخواهیم به آنها بها بدهیم راستگو بودن خود را از دست می‌دهیم و آنها هم بیشتر فشار می‌آورند که شبیه ما بشو. البته لحن هم باید مهندسی شده و منطقی باشد.  فکر می‌کنم همه مشکل از همه طرف‌هایی که ممکن است فشار بیاورند این است که آنها ایدئولوژي دارند و بر اساس باید و نبایدهای از پیش معلوم شده قضاوت می‌کنند که یا تو حرف ما را می‌زنی یا نمی‌زنی. در حالی که لحن کسی که ایدئولوژی ندارد و در مورد سینما مهندسی حرف می‌زند کاملا معلوم می‌شود و دلیلی ندارد به کسی باج دهد.»

برنامه «خندوانه» و حاشیه‌های پیش آمده بر سر رقابت امین حیایی و امیرمهدی ژوله دیگر موضوعی بود که فریدون جیرانی به آن اشاره کرد:‌ «وقتی در یک برنامه کمدی، فضای سیاسی باعث می‌شود که حتی رای دادن به آن کمدین‌ها سیاسی شود و فضایی سیاسی را در جامعه به وجود آورد. چطور انتظار داری این فضا روی «هفت» تاثیر نگذارد؟»

افخمی پرسید: «خب مگر آن فضا روی «خندوانه» چه تاثیری داشت؟ آنها دارند کارشان را می‌کنند» و جیرانی گفت:‌ «تاثیرش را گذاشت هر چند من معتقدم آن دو فیلمی که در عید آن سال فروختند فروش هیچ‌کدام‌شان طبیعی نبود.»

در بخش پایانی این گفت‌وگو نیز بهروز افخمی گفت که اگر بخواهند برنامه «هفت» را سانسور کنند او مخالفت خواهد کرد و جیرانی پرسید: «یعنی اگر برنامه سانسور شود تو «هفت» را ترک می‌کنی؟» و افخمی در جواب گفت: «بله، اگر روزی برنامه «هفت» را ترک کردم به معنی این است که نتوانستم در برابر سانسور مقاومت کنم.»

176/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا