خبرهایی از سینما و تئاتر

علاوه بر خط‌مشی‌ها و اهداف کلی چنین رویدادی، نگرش برگزارکنندگان این مسابقه ارائه تصویری امروزین و کاملاً آشنا از اخلاق اسلامی است. اینکه چطور و به چه نحوی فیلم‌ساز می‌تواند گفته‌ها و رهنمودهای پیامبر آخرین دین الهی را در زندگی انسان امروز بازتاب دهد. طبعاً لازمه توجه به چنین موضوعی و چنین کارکردی عبور از …

علاوه بر خط‌مشی‌ها و اهداف کلی چنین رویدادی، نگرش برگزارکنندگان این مسابقه ارائه تصویری امروزین و کاملاً آشنا از اخلاق اسلامی است. اینکه چطور و به چه نحوی فیلم‌ساز می‌تواند گفته‌ها و رهنمودهای پیامبر آخرین دین الهی را در زندگی انسان امروز بازتاب دهد. طبعاً لازمه توجه به چنین موضوعی و چنین کارکردی عبور از یک ساختار کلیشه مهم را ایجاب می‌کند.

این‌که حرف زدن از پیامبر یا هر زاویه دیگری از زندگی، اخلاق و احکام بزرگان دین صرفاً محدود به ارائه روایتی تاریخی نیست. طبعاً چنین رویکردی لازم و کاربردی است. اما با توجه به انبوه چنین ساخته‌هایی نوعی ساختار کلیشه‌ای… هم در مضمون و هم در فرم پیرامون چنین آثاری شکل‌گرفته است که در درجه اول از میزان تأثیر مورد انتظار در مخاطب به معنای عام کلمه کم می‌کند.

در چنین شرایطی قرار دادن اولویت بر روی آثاری که بتوانند تصویری آشنا آشنا به مفهوم ملموس از اخلاق اسلامی را به مخاطب امروز ارائه دهند یکی از راهکارهای مهم برگزارکنندگان این رویداد برای دوری از ساختار بارها تکرار شده است. دراین‌بین باید روی مفهوم ارائه تصویری آشنا بیشتر تمرکز کرد. تصویر آشنا چه نوع تصویری می‌تواند باشد؟ انسان امروز، انسان احاطه‌شده با زندگی و ابزار امروز درواقع کمترین میزان اشتراک با اسطوره، داستان در مفهوم کهن خود و البته تاریخ را دارد. چراکه تاریخ هرچند ریشه در اسناد دارد بااین‌حال نمی‌توان گرد اسطوره و داستان را از آن به این راحتی‌ها زدود. این گرد اسطوره و داستان به همان اندازه که می‌تواند یک نقطه مثبت و جذاب باشد می‌تواند در صورت تکرار به امری بازدارند نیز بدل شود. ازاین‌رو در چنین شرایطی نیاز شدیدی احساس می‌شود که ترجمه امروزین از تاریخ و انسان تاریخی ارائه شود.

چنین ترجمه‌ای البته در گرو پژوهشی ریشه‌ای و عمیق از سوی فیلم‌سازان و هنرمندان در همان امر تاریخی است. چراکه شناخت هر چه دقیق ریشه‌ها به تسلطی سازنده و کاربردی روی موضوع می‌انجامد. اما چنین پژوهشی نباید صرفاً محدود درگذشته و تاریخ باشد. به همان اندازه کفه ترازو را باید به‌سوی شناخت انسان و زندگی امروز هم متعادل کرد. چنین رویکردی البته به مفهوم پیدا کردن نقاطی مشترک بین تاریخ و زندگی امروز: تاریخ امروزین هم هست. حقیقتی که تاریخ‌دانان و جامعه‌شناسان بارها به آن اشاره کرده‌اند. اینکه تاریخ و اسطوره در لایه‌لایه زندگی بشر مستتر و نهادینه است. دلیل چنین ادعایی نیز توجه به پایه‌های فرهنگ بشری است. تمدن مدرن امروز از ریشه‌های باستانی خود جدا نیست.

با چنین رویکردی است که می‌توان این ایده را مطرح کرد که توصیه‌ها و سیره شخصیتی تاریخی که در فضای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی دورانی مشخص در جغرافیایی مشخص و برای فرهنگی مشخص ارائه‌شده چگونه می‌تواند در زمانه امروز مطرح شود و کاربرد داشته باشد. دو تبصره بسیار مهم را نیز دراین‌بین نباید نادیده گرفت. رهنمودها و اخلاق پیامبر (ص) به‌واسطه موهبتی الهی وجهه‌ای جهان‌شمول و فرا تاریخی دارند و از سوی دیگر علمای دین همواره حضوری پررنگ و حیاتی در ارائه راهکار به هنرمندان در چنین نیاتی دارند.

نخستین مسابقه فیلم‌نامه‌نویسی پیامبر رحمت (ص) آثار برگزیده خود را باهدف تمرکز روی چنین ویژگی‌هایی انتخاب و در قدم بعدی از تولید این آثار حمایت خواهد کرد. چنین آثاری علاوه بر مخاطب ایرانی می‌تواند تأثیر فراوانی بر روی مخاطبین خارجی نیز بگذارند. آثاری که طبعاً با رویکرد تولیدات حرفه‌ای انجمن سینمای جوانان ایران تولید و عرضه خواهند شد.

****

فراخوان جشنواره کاسپین، دریای دوستی (بخش فیلم‌نامه) منتشر شد.

با توجه به اهمیت و جایگاه فیلم‌نامه در تولید فیلم، جشنواره کاسپین، دریای دوستی در نظر دارد بخش فیلم‌نامه این دوره را در سال جاری به‌صورت مسابقه‌ای برگزار کند. مجری این جشنواره انجمن سینمای جوانان گیلان است.

افق‌ها و چشم‌انداز جشنواره:

فراهم کردن بستر مناسب در گردآوری آثار فاخر برای تولید.

رویکرد اصلی این جشنواره موضوعات مرتبط با دریای کاسپین و فرصت‌های دریایی در توسعه پایدار، محیط‌زیست، فرهنگ اقوام و ویژگی‌های مشترک کشورهای همسایه این دریاست.

ایجاد یک رویداد فرهنگی باهدف تأثیرگذاری در حوزه دریای کاسپین.

ارتقای بینش عمومی در خصوص دریای کاسپین و توجه به زمینه‌های مساعد همکاری‌های فی‌مابین کشورهای همسایه باهدف اطمینان بخشی از برخورداری همه ملت‌های همسایه از آینده‌ای امن و سعادتمند.

افزایش و توسعه دانش فیلم‌نامه نویسان و فیلم‌سازان ایران و منطقه نسبت به دریای (کاسپین)

افزایش فضاهای همکاری و گفتمان مشترک متخصصان و اهالی فرهنگ و هنر و بخصوص سینما در میان کشورهای حوزه دریای کاسپین.

موضوع:

رویکرد اصلی جشنواره توجه به مؤلفه‌های بومی با موضوع دریا و مفاهیم مرتبط با آن است. مسابقه فیلم‌نامه‌نویسی این دوره باهدف کشف و معرفی استعدادهای خلاق و برتر در سه بخش: داستانی، مستند و انیمیشن برگزار می‌شود.

موضوعات محوری:

فرهنگ اقوام حاشیه دریای کاسپین

محیط‌زیست دریا و ساحل

معیشت و دریا

توریسم و جاذبه‌های گردشگری دریا و ساحل

ورزش‌های دریایی

آیین و باورهای بومی مرتبط با دریا در فرهنگ‌عامه

اقتصاد و دریا

بخش‌های مسابقه:

1- فیلم‌نامه‌های داستانی کوتاه (حداکثر 20 دقیقه

2- فیلم‌نامه‌های انیمیشن (حداکثر 5 دقیقه

3- طرح و پژوهش مستند (حداکثر 30 دقیقه)

مقررات عمومی بخش فیلم‌نامه:

1- هر فیلم‌نامه‌نویس می‌بایست فیلم‌نامه خود را بر روی کاغذ A4 با فونت 14 و در سه نسخه چاپ شده به همراه CD و با فرمت Word یاpdfبه همراه عکس پرسنلی ارسال نماید.

2- طرح و فیلم‌نامه‌هایی می‌تواند در مسابقه شرکت کند که قبلاً بر اساس آن فیلمی ساخته نشده باشد.

جوایز:

در هر بخش به 3 اثر جایزه نقدی به همراه تندیس جشنواره اهدا خواهد شد و هیات داوران مختار است که به یک اثر جایزه ویژه هیات داوران را اعطا کنند.

اثر برگزیده اول در هر بخش 40.000.000 ریال

اثر برگزیده دوم در هر بخش 30.000.000 ریال

اثر برگزیده سوم در هر بخش 20.000.000 ریال

جایزه ویژه هیات داوران 40.000.000 ریال

آیین‌نامه جشنواره:

1- به کلیه آثار پذیرفته شده در بخش‌های فیلم‌نامه، گواهی شرکت اهدا خواهد شد.

2- کلیه فیلم‌نامه‌های برگزیده توسط انجمن سینمای جوانان ایران جهت شرکت در جشنواره دو سالانه کاسپین، دریای دوستی برای تولید حمایت خواهند شد.

3- هیئت داوری حداقل 24 ساعت قبل از آیین اختتامیه، نامزدهای دریافت جایزه را معرفی خواهند کرد.

4- مسئولیت پاسخگویی به هرگونه ادعای افراد حقیقی و حقوقی در زمینه مالکیت اثر به عهده شرکت کننده است.

5- برای فیلم‌نامه اقتباسی ذکر نام منبع اقتباس و مجوز نویسنده اثر الزامی است.

6- اطلاع‌رسانی، اخبار مسابقه، نتایج انتخاب و سایر موارد، صرفاً از طرف دبیرخانه و سایت انجمن سینمای جوانان ایران و رسانه‌ها انجام می‌گیرد.

7- تفسیر مقررات، رفع ابهامات، و اخذ تصمیم نهایی در خصوص موضوعات پیش بینی نشده به عهده برگزار کننده جشنواره است.

8- پس از تحویل آثار به دبیرخانه امکان خارج کردن آن از مسابقه وجود ندارد.

9- کلیه فیلم‌نامه‌های برگزیده به‌صورت یک مجموعه و در کتابی منتشر خواهد شد و به شرکت‌کنندگان اهدا می‌گردد.

10- شرکت در جشنواره به منزل پذیرش تمام مقررات جشنواره است.

گاه‌شمار جشنواره:

آخرین مهلت ارسال آثار: 1394/05/30

اختتامیه و اهدای جوایز: 1394/06/26 گیلان

نحوه ارسال:

شرکت کنندگان می توانند از تاریخ پانزدهم مرداد با مراجعه به سامانه ثبت‌نام انجمن به آدرس www.iycs.ir نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

****

هفته سوم نمایش «اتاق ورونیکا» به دلیل همزمانی با شب‌های قدر اجرای خود را پس از وقفه‌ای 4 روزه از روز 5 شنبه 18 تیر ماه در تماشاخانه سه نقطه آغاز خواهد کرد.

این نمایش به کارگردانی مهسا نصیری مورد استقبال تماشاگران قرار گرفته است. نمایش «اتاق ورونیکا» که دارای ساختاری جذاب و فضایی کاملأ رئالیستی می‌باشد، روایتی متفاوت از افشای یک راز خانوادگی 30 ساله را ارائه می‌دهد. این نمایش مهسا نصیری با تأکید بر فضای طبیعی و واقع گرایانه کاملأ وفادار به متن کارگردانی شده است.

مهسا نصیری، کارگردان نمایش گفت: به همین منظور سعی بر آن شد که شیوه اجرایی کاملأ القا کننده جریانی ملموس از زندگی افرادی باشد که براساس رویدادهای تاریخی و همچنین شرایط محیطی مفروض در نمایش نامه باور پذیر باشد. اتاق ورونیکا همچنین در طراحی صحنه و لباس سعی بر آن دارد که مخاطب را در نزدیک ترین جای ممکن، این امکان را به ما می دهد که در بازسازی واقع گرایانه عملکرد بهتری داشه باشیم که این امتیاز نمایش اتاق ورونیکا است.

بازیگران این نمایش عبارتند از: میترا شاکری، مهدی علیپور، ساغر سیامکی، مرتضی سلمانی و

عوامل تهیه: طراح صحنه: مرتضی سلمانی،مدیرصحنه: علیرضا ابراهیمی، گریم: نیلوفرگوهردوست،طراح لباس: میترا شاکری،تهیه کننده: آرزو رنجه به عهده دارند.

اجرای نمایش «اتاق ورونیکا» در سالن استاد رکن‌الدین خسروی تا 2 مرداد ادامه خواهد داشت و علاقه مندان از طریق تماس با 09358170598 یا خرید اینترنتی و یا حضور در تماشاخانه سه نقطه به نشانی میدان ولیعصر بلوار کشاورز بعد از فلسطین خیابان کبکانیان نبش کوچه مرتضی زاده نسبت به تهیه بلیط اقدام نمایند.

****

فراخوان اجرا در تماشاخانه سه نقطه ویژه اساتید، هنرمندان و دانشجویان هنرهای نمایشی در سال 94 منتشر شد.

تماشاخانه «سه نقطه» به منظور اجرای عموم آثار نمایشی در تالارهای استاد رکن‌الدین خسروی و استاد خسرو شکیبایی فراخوان داد.

محمد حسن نجفی، رئیس تماشاخانه و مدرسه تئاتر سه نقطه درباره این فراخوان گفت: آثاری که در سبک و شیوه‌های اجرایی به تجربه‌هایی نو پرداخته باشند و همچنین آثاری که از متون نویسندگان مطرح عرصه نمایشنامه نویسی جهان بهره گرفته باشند، در اولویت اجرا در تماشاخانه “سه نقطه” خواهند بود.

وی همچنین افزود: تماشاخانه و مدرسه تئاتر “سه نقطه” به منظور تجهیز و بهینه سازی تالارهای نمایشی ( امکانات نورپردازی و صوتی، سیستم گرمایشی و سرمایشی، جایگاه تماشاگران و عایق صوتی و آکوستیک سالن‌ها) اجراهای خود را در اردیبهشت و خرداد لغو تا فضای حرفه ای و دارای امکانات مناسب برای هنرمندان را فراهم کند.

بنابراین آمادگی خود را برای دعوت و میزبانی اساتید،هنرمندان و دانشجویان (رشته هنرهای نمایشی)، را جهت اجرا اعلام می‌کند.

متن این فراخوان به این شرح است:

فراخوان تماشاخانه “سه نقطه” (سال 94 )

تماشاخانه و مدرسه تئاتر “سه نقطه” به عنوان یک مجموعه آموزشی، تولیدی و اجرایی در حوزه تئاتر کوشیده است ضمن آموزش دقیق و ایجاد امکان تولید آثار نمایشی، شرایط اجرای نمایش را برای هنرمندان فراهم آورد.

بدین منظور متقاضیان محترم می توانند ضمن تکمیل و ارائه فرم درخواست اجرا، سه نسخه از متنارسال یا بهTamashakhane3noghte@gmail.comنمایش مورد نظر خود را به آدرس ایمیل

تماشاخانه واقع درمیدانولیعصربلوارکشاورزبعدخیابانفلسطینخیابانکبکانیاننبشکوچهمرتضیزادهارائه دهند. همچنین نمایش هایی که هم اکنون آمادگی اجرا در تماشاخانه 3 نقطه را دارند می توانندضمن ارائه فیلم نمایش، در صورت لزوم درخواست بازبینی حضوری نمایند.

نکات قابل توجه:

1-به دلیل ویژگی های اختصاصی تالار، آثار نمایشی که مطابق با امکانات و ظرفیت تماشاخانه باشند، در اولویت قرار دارد.

2-برای اجرای نمایش در تماشاخانه “سه نقطه” بهتر است دکور پیشنهادی پرتابل باشد.

3-کلیه آثار ارسالی برای تماشاخانه محفوظ می ماند.

4- آثار پیشنهادی پس از تأیید از سوی شورای هنری تماشاخانه، برای بازبینی نهایی و صدور مجوز به شورای محترم نظارت و ارزیابی مرکز هنرهای نمایشی ایران ارائه می شود.

مهلت ارائه درخواست تا پایان تیرماه 94 می باشد و مراجعین برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانند با شماره 88952392 تماس حاصل فرمایند.

****

انجمن صرع ایران با همکاری مدرسه تئاتر سه نقطه کارگاه‌های آموزشی تئاتر برگزار می کند.

مدرسه تئاتر سه نقطه طی تفاهم نامه ای مستر کلاس های خود را با 60% تخفیف و کارگاه های مکمل را با 50% تخفیف برای اعضای این انجمن برگزار می نماید.

در این راستا کارگاه بازیگری زیر نظر مرتضی اسماعیل کاشی، کارگاه نمایش خلاق زیر نظر حمیدرضا هدایتی، کارگاه تولید تئاتر عروسکی زیر نظر محمد حسن نجفی و کارگاه گریم زیر نظر آتنا نعمتیان برای اعضا و همچنین کارگاه کاربرد تئاتر و تئاتر عروسکی بعنوان شیوه نوینآموزشی برای معلمین و کارشناسان این انجمن برگزار خواهد گردید که توسط کادر آموزشی مدرسه تئاترسه نقطه طراحی شده است که پس از تصویب ریاست محترم انجمن خانم دکتر مصطفی پور ثبت نام علاقه مندان از اوایل تیرماه آغاز گردید.

محمد حسن نجفی رئیس تماشاخانه و مدرسه تئاتر سه نقطه در این رابطه گفت: علاقه مندیم این کارگاه ها که خوشبختانه با مشارکت کادر علمی سه نقطه با کمترین هزینه ها برگزار می گردد بتواند در راستای اهداف این مجموعه یعنی “آموزش، تولید، اجرا”، منجر به اجرای نمایش های زیبا و قابل قبول با حضور عزیزان این انجمن گردد.

لازم به ذکر است علاقمندان جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر ضمن داشتن کارت انجمن یا معرفی نامه به نشانی میدان ولیعصر، بلوار کشاورز، بعد از خیابان فلسطین خ کبکانیان، نبش کوچه مرتضی‌زاده مراجعه کنند یا با شماره 88952384 تماس حاصل نمایند.

****

از «آیزنشتاین» تا «تارکوفسکی»

برگزاری کارگاه آزاد تابستانی ِ «نظریه فیلم»

کارگاه آزاد تابستانی «نظریه فیلم؛ از آیزنشتاین تا تارکوفسکی» که با حمایت مدرسه عالی هنر پارسان برگزار خواهد شد.

مدرسان این کارگاه، «مهران سپهران» (مترجم و مدرس سینما) و «علی فرهمند» (منتقد و مدرس سینما) هستند.

«مهران سپهران» مدرس سینما و مترجم آثاری چون «آندره تارکوفسکی و راهش»، «روباه و انگور» (نمایش‌نامه) و چند اثر نمایشی دیگر است و دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته کارگردانی فیلم داستانی از دانشگاه سینمایی VGIK در روسیه است.

«علی فرهمند» منتقد سینما و مدرس کارگاه‌های فیلم‌نامه‌نویسی و تحلیل فیلم در دانشگاه‌هایی چون دانشگاه «هنر و معماری» و «سپهر اصفهان» و مدرس آموزشگاه‌ آزاد کانون فیلم فردا است.

هدف کارگاه آزاد تابستانی «نظریه فیلم؛ از آیزنشتاین تا تارکوفسکی» شناخت نظریات سینمایی و نظریه‌پردازانی است چون «هوگو مانستربرگ»، «ژان میتری»، «آندره بازن» و … که همگی در شکل‌گیری سینما نقش بسزایی داشته‌اند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و رزرو کلاس‌ها می‌توانید با «مدرسه عالی هنر پارسان» با شماره تلفن 88608530 تماس بگیرید.

****

سی و یکمین نشست از سلسله نشست‌های «شنبه دوم / شنبه چهارم» با نقد و بررسی «نمایشنامه کوکوی کبوتران» حرم برگزار شد.

این جلسه با حضور اصغر نوری، دبیر نشست، علیرضا نادری، نویسنده اثر و دکتر فارس باقری منتقد نمایشنامه تشکیل شد.

نمایشنامه کوکوی کبوتران حرم سال 93 در 135 صفحه توسط انتشارات بوتیمار منتشر شده است.

این نمایشنامه برگزیده نخست هفتمین دوره جایزه کانون نمایشنامه نویسان خانه تئاتر در سال 92 و اثر برگزیده اردیبهشت تئاتر ایران در سال 88 بوده است.

فارس باقری با بیان این که علیرضا نادری دو نمایشنامه خیلی خوب دارد که از لحاظ فرم و ساختار تقریبا یکی هستند؛ یکی نمایشنامه کوکوی کبوتران حرم و دیگری سپاس، گفت: نمایشنامه کوکوی کبوتران حرم چه از لحاظ فرم و چه از لحاظ ساختار به اثر “دعوت” غلام‌حسین ساعدی تشابه زیادی دارد که این تشابه شامل فرم و ایده نمایشنامه می‌باشد.

وی افزود: این اثر نقد یک رویای سیاسی، دینی است. در این نمایشنامه شخصیت‌ها زن هستند ولی کاملا ویژگی مردانه پیدا کرده و مرد هستند .

باقری با بیان این مطلب که از زمان آثار یونان باستان تا زمان حال کلیت مفهوم نمایشنامه‌ها حول محور خانواده قرار دارد ولی با ساختارهای متفاوت سیاسی اجتماعی ،مذهبی و… افزود: نسبت‌ها در این نمایشنامه یک رویا و خانواده فروپاشیده است.

بر اساس این گزارش اصغر نوری، دبیر این نشست نیز با بیان این که برای جلو بردن نمایشنامه نیازی به تعلیق عادی و کلاسیک نیست، گفت: در این نمایشنامه طبقاتی از زن‌های مختلف انتخاب شده‌اند که ویژگی درام مدرن و نزدیک به آثار چخوف را دارد.

وی افزود: این نمایشنامه شخصیت اصلی و کاراکتر مشخصی ندارد. کنش کاراکترها مهم نیست واکنش کاراکترها مهم است که در پچپچه های پشت خط نبرد هم وجود دارد.

در ادامه باقری نیز با انتقاد از آغاز و پایان این نمایشنامه گفت: نسبت آغاز و پایان نمایشنامه را نمی فهمم. آغاز و پایان فاصله زیادی دارد.

علرضا نادری نویسنده نمایشنامه «کوکوی کبوتران حرم» نیز خاطرنشان کرد: این نمایشنامه بین صحنه و تماشاگر اتفاق می‌افتد. تماشاگر را وادار می‌کند که بشنود. چون خانم‌ها شنوا هستند ولی آقایان شنوا نیستند زن‌ها شنیده‌های جمع شده در خود را بیان می‌کنند. در واقع توضیح مرد در فقدان مرد است.

وی افزود: از زن ایرانی می‌توانی جامعه و مرد ایرانی را بشناسی. نمایشنامه محصول شنیدن من است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا