همه چیز درباره سهام «همراه»

با توجه به افزایش تقاضای اینترنت از سوی کاربران فضای مجازی، نقش شرکت ارتباطات سیار ایران به عنوان اولین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه در کشور پررنگ‌تر از هر زمان دیگری شده است. در همین راستا گام‌های مهمی در جهت سرمایه‌گذاری‌های کلان انجام شده تا امکان خدمات رسانی بهینه به کاربران بیش از پیش فراهم شود.

موبنا – شرکت ارتباطات سیار ایران با نام تجاری «همراه اول» به عنوان اولین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه در کشور است که فعالیت خود را از سال ۱۳۷۳ شروع کرده و پس از حدود هفت سال (۱۳۸۹) با پنج درصد سهام خود وارد فرابورس و در سال ۹۲ وارد تابلوی اصلی بورس اوراق بهادار شد.

با توجه به شرایط به وجود آمده پس از همه گیری کرونا بسیاری از کسب و کارها به دورکاری روی آورده و هجوم کاربران در فضای مجازی برای خرید از فروشگاه های آنلاین به شکل بی سابقه‌ای افزایش یافته است. از طرفی هم گسترش دامنه فعالیت شبکه های آموزش اینترنتی به شکلی بوده که رشد فزاینده‌ای در میزان استقبال از مراجع آموزشی آنلاین دیده می‌شود. این روند به گونه‌ای رشد یافته که حتی با وجود کنترل نسبی پاندمی کرونا از طریق واکسینه کردن شهروندان، کماکان استقبال از پلتفرم های آموزشی در فضای وب رو به گسترش بوده است.

در این میان آنچه قابل ذکر است افزایش نرخ بکارگیری خدمات دیجیتال و آنلاین در بازار هاست که فرصت مناسبی را جهت گسترش دامنه فعالیتی اپراتورهای تلفن همراه ایجاد کرده است. همراه اول نیز به عنوان اصلی ترین توسعه دهنده شبکه ارتباطی موبایل نسل ۴G و ۵G به منظور افزایش قدرت رقابتی کسب‌وکار و رضایت بیش از پیش مشترکان، اقدام به سرمایه گذاری های هدفمند در زمینه تجهیزات جدید ارتباطی و تمرکز بر سود آوری بیشتر در حوزه فروش سازمانی و افزایش سهم بازار و ارتقاء سطح کیفی بازار و همکاری با شرکای تجاری معتبر کرده است. این مجموعه در تلاش است با توسعه خدمات خود در بستر دنیای وب رشد قابل توجهی در میزان درآمد و بازدهی خود ایجاد کرده و در راستای محکمتر کردن جای پای خود حرکت کند.

از جمله دستاوردها و پیشرفت‌های همراه اول می توان به افزایش مشترکان اینترنت پر سرعت به بیش از ۴۲ میلیون کاربر با بالاترین رشد سهم بازار در مقایسه با اپراتورهای دیگر اشاره کرد.

از طرفی هم تبدیل شدن به پر سرعت ترین شبکه ۵G در کشور، رشد ۸۰ درصدی متوسط ترافیک روزانه دیتا و حمل بیش از ۱۳ پتابایت ترافیک دیتا در روز، راه‌اندازی و تجهیز دیتا سنتر ملی در چهار کلان شهر تهران، تبریز ،اصفهان و مشهد به عنوان نقاط قوت این مجموعه برشمرده می شود. همچنین رشد ۲۷ درصدی درآمد شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل و رشد صعودی و مستمر درآمد عملیاتی آن نیز از جمله نکات مثبت و نشانگر روند رو به رشد همراه اول در مدت اخیر است.

گزارشات مالی شرکت همراه اول

فاکتور شفافیت یکی از تاثیرگذارترین مولفه ها در انتخاب یک سهم در بازار است، به گونه ای که هرقدر اطلاعات دریافتی و گزارشات مالی شرکت ها شفاف تر و سهل الوصول‌تر باشد سرمایه گذاران تمایل بیشتری برای ورود به این سهم را پیدا می کنند. همراه اول نیز به عنوان یکی از شفاف‌ترین مجموعه‌های حاضر در بورس تهران است تا جایی که از سال ۹۶ رتبه اول شفافیت در زمینه اطلاع‌رسانی، جایزه ملی مدیریت مالی را نیز دریافت کرده است.

نکته قابل توجه در صورت‌های مالی همراه اول پایین بودن نسبت دارایی‌های جاری به بدهی‌های جاری و سرمایه در گردش است که امری طبیعی بوده و ناشی از فروش به مشترکین دائمی به صورت ماهانه و پیش فروش به مشترکین اعتباری و پایین بودن دوره مطالبات (۴۵ روزه) شرکت است که ترجیح می‌دهند به جای نگهداری وجوه به صورت سرمایه‌ای در گردش، آن‌ را در دارایی‌های غیرجاری و در جهت سرمایه‌گذاری در بخش های مختلف صرف نماید.

شرکت‌های زیر مجموعه همراه اول

از جمله شرکت‌های تابعه همراه اول می توان به سرمایه گذاری نورد دنا، شرکت ارتباطات مبین نت، پرداخت اول کیش، نقش اول کیفیت و به‌پرداز سامانه اول اشاره کرد که هر یک سودهای چشمگیری را در صورت‌های مالی سال ۹۹ به ثبت رسانده‌اند.

گفتنی است بهره‌برداری از شبکه voip بین‌الملل همراه اول در اروپا به ظرفیت ۶۰۰۰ مکالمه همزمان در کنار افزایش دو الی چهار برابری ترافیک سرویس‌های داخلی از جمله پیام‌رسان‌ های داخلی، سایت‌ها و اپلیکیشن‌های داخلی آموزش مجازی دانشگاه‌ها و مدارس تاثیر بسزایی در زمینه توسعه فعالیت های شرکت داشته است. از طرفی مانیتورینگ شبکه «شاد» و «روبیکا» و موتور جستجوی «ذره‌بین» و افزایش بیش از ۶۰ درصدی فروش سیم‌کارت‌های سازمانی و رشد قابل توجه فروش غیرحضوری از کانال فروشگاه آنلاین سازمانی همراه اول و گسترش بازار دیتای سازمانی از طریق فروش حدود ۲۰ هزار عددی مودم روتر رومیزی نیز صورت گرفته که به عنوان فاکتورهایی از رشد و توسعه شرکت به شمار می رود.

و اما وضعیت سهام همراه اول در بورس…

سهام همراه اول از جمله سهم‌های بنیادین بازار سرمایه محسوب می شود که با رشد ملایم اما مستمر همراه بوده است و شاید به همین دلیل تاکنون کمتر در مرکز توجهات قرار داشته است. با این وجود چشم انداز درآمدزایی شرکت مثبت بوده و سهم نیز در محدوده‌های ارزنده قرار دارد، از همین رو انتظار می‌رود با خروج بازار سرمایه از رکود فعلی، کام سهامداران این شرکت نیز شیرین شود.

 منبع: اقتصادآنلاین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا