نوروپاتی و بهترین مکمل های دارویی برای کمک به درمان آن

دیده شده که ویتامین های خانواده B به منظور درمان نوروپاتی موثر واقع می شوند زیرا قادر به پشتیبانی از عملکرد سالم سیستم عصبی هستند.

موبنا؛ دکتر رکسانا دانیالی نوروپاتی اصطلاحی پزشکی است که برای توصیف چندین اختلال توام با درد و تحریک پذیری در سیستم عصبی انسان به کار می رود. این وضعیت ناخوشایند معمولا از جمله عوارض شایع ابتلا به دیابت و همچنین شیمی درمانی محسوب می شود.

امروزه درمان های رایجی برای کنترل بهتر نوروپاتی در دسترس هستند اما همچنان تحقیقات متعددی در راستای بررسی تاثیر استفاده از مکمل های دارویی در جریان است.

در بسیاری از موارد که آسیب جدی به سیستم عصبی مرکزی و به خصوص مغز وارد نشده باشد، این دسته از روش های درمانی بر سایر گزینه های مطرح برتری دارد زیرا مشخص شده که عوارض جانبی کمتری برای بیمار به همراه دارند.

بر اساس مقاله ای که از طریق مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است، ترکیب درمانی به وسیله مکمل های دارویی، داروهای ضد درد و تکنیک های تطبیقی بهترین نتیجه ممکن را نشان داده است. لازم به ذکر است که استفاده از مکمل های دارویی به تنهایی برای درمان نوروپاتی توصیه نمی شود و ضروری است بیمار حتما با پزشک و یا داروساز خود مشورت کند.

ویتامین های خانواده ب برای نوروپاتی

دیده شده که ویتامین های خانواده ب به منظور درمان نوروپاتی موثر واقع می شوند زیرا قادر به پشتیبانی از عملکرد سالم سیستم عصبی هستند. گفتنی است که در برخی از موارد نوروپاتی محیطی و التهاب اعصاب در اثر کمبود ویتامین ب ایجاد می شود. مکمل های مورد استفاده برای این مورد باید متشکل از ویتامین ب۱ (تیامین و بنفوتیامین)، ب۶ و ب۱۲ باشند. در صورت عدم دسترسی به مکملی که دقیقا همین ویتامین ها را داشته باشد، می توان مکمل ب کمپلکس را مد نظر قرار داد.

بنفوتامین مانند ویتامین ب۱ است که تحت عنوان تیامین نیز شناخته می شود. اعتقاد بر این است که ترکیب مذکور می تواند درد و التهاب را کاهش دهد و از آسیب سلولی جلوگیری کند. از طرفی دیگر کمبود ویتامین ب۱۲ یکی از علل اصلی نوروپاتی محیطی است و امکان دارد بدون درمان مناسب منجر به آسیب دائمی شود. ویتامین ب۶ هم به حفظ پوشش انتهای اعصاب کمک می کند اما باید توجه داشت که مصرف بیش از ۲۰۰ میلی گرم در روز ممنوع است. استفاده بی رویه و کنترل نشده از این ویتامین سبب آسیب عصبی و تشدید علائم نوروپاتی می شود.

مواد غذایی غنی از ویتامین های خانواده ب عبارت اند از:

– گوشت قرمز، مرغ و ماهی

– غذاهای دریایی

– تخم مرغ

– محصولات لبنی کم چرب

– غلات غنی شده

– سبزیجات

لیپوئیک اسید برای نوروپاتی

لیپوئیک اسید آنتی اکسیدانی است که می تواند در نوروپاتی دیابتی و یا نوروپاتی در اثر شیمی درمانی موثر واقع شود. این ترکیب ضمن کاهش قند خون قادر به بهبود عملکرد اعصاب خواهد بود و علائم ناراحت کننده درد و التهاب عصبی در پاها و بازوها را از بین می برد. از جمله اصلی ترین علائم نوروپاتی محیطی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– درد

– خارش

– سوزن سوزن شدن

– بی حسی

و اما چه غذاهایی حاوی مقادیر جزئی از آلفا لیپوئیک اسید هستند:

– گوشت قرمز

– کلم بروکلی

– اسفناج

– بروکسل

آلفا لیپوئیک اسید تاثیر مثبت بر هدایت عصبی و کاهش درد نوروپاتیک دارد. مطالعه ای با جامعه آماری کوچک در سال ۲۰۱۷ نشان داد که این ترکیب سبب محافظت در برابر آسیب اکسیداتیو در افراد مبتلا به نوروپاتی دیابتی می شود.

استیل ال- کارنیتین برای نوروپاتی

استیل ال- کارنیتین یک اسید آمینه و آنتی اکسیدان مفید است که سطح انرژی را بالا می برد، به حفظ سلامت سلول های عصبی کمک می کند و از این مسیر درد افراد درگیر با نوروپاتی را کاهش می دهد. انواع مکمل های حاوی این ترکیب در بازار دارویی کشور موجود هستند و با دوز توصیه شده ۵۰۰ میلی گرم به صورت دو بار در روز مصرف می شوند.

منابع غذایی حاوی استیل ال- کارنیتین عبارت اند از:

– گوشت قرمز

– ماهی

– طیور

– محصولات لبنی

با استناد به مطالعه ای مربوط به سال ۲۰۱۶، استیل ال- کارنیتین در موارد زیر کاربرد مطلوبی از خود نشان داده است:

– نوروپاتی محیطی ناشی از شیمی درمانی

– خستگی عضلانی ناشی از سرطان

– مشکلات فیزیکی

داوطلبانی که به مدت حداقل ۸ هفته روزانه ۱ گرم استیل ال- کارنیتین مصرف کرده بودند در مقایسه با گروه کنترل تفاوت چشمگیری را از نظر کاهش درد و التهاب نوروپاتی نشان دادند.

کورکومین برای نوروپاتی

کورکومین یا دی فرولوئیل متان جزء فعال ادویه زردچوبه است و از دیرباز به واسطه خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد درد خود شناخته می شود. استفاده از خود زردچوبه و یا مکمل های دارویی حاوی این ترکیب می تواند به رفع بی حسی، احساس سوزن سوزن شدن و درد در ناحیه دست و پا کمک کند.

طی یک پژوهش معتبر بازگشته به سال ۲۰۱۴، کورکومین نوروپاتی دیابتی و همچنین نوروپاتی ناشی از عوارض شیمی درمانی را در موش های صحرایی ظرف مدت زمان ۱۴ روز مصرف منظم کاهش می دهد. همچنین دیده شده که استفاده از این ترکیب در مراحل ابتدایی نوروپاتی تاثیر مطلوب تری از خود بر جای می گذارد و به احتمال زیاد از پیشرفت بیماری به سوی ایجاد درد مزمن نوروپاتی جلوگیری می کند. طبق نتایج به دست آمده، کورکورمین سبب افزایش سطح کلسیم و فعالیت آنتی اکسیدانی نیز خواهد شد که این مورد خود بر کمک به درمان علائم نوروپاتی محیطی تاثیرگذار است.

علاقه مندان به استفاده از این روش می توانند کورکورمین را در قالب چای زرچوبه و یا به عنوان افزودنی به ماست، تخم مرغ و انواع اسموتی ها مصرف کنند.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا