همراه اول با پرورش فناوری VAR، آینده دیجیتال را قابل درک کرد

همراه اول برای نخستین‌بار معماری مورد نیاز جهت توسعه زیرساخت‌های سامانه VAR مطابق با نیازمندی‌های فنی ارائه‌شده توسط فدراسیون فوتبال را انجام خواهد داد. تفاهم‌نامه همکاری بین همراه اول و فدراسیون فوتبال با هدف توسعه خدمات هوشمند و سرویس‌های دیجیتال امضا و گام نخست تعهدات با اجرای پروژه VAR در ورزشگاه آزادی برداشته شده است.

موبنا؛ مریم عباسی – از آنجایی‌که فناوری VAR نیاز به زیرساخت‌های تکنولوژیک و ارتباطی پیشرفته‌ای دارد، کمتر شرکتی در کشورمان می‌تواند این فناوری‌ را عملیاتی سازد، اما همراه اول که به‌عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ ایرانی، شرایط بومی‌سازی این فناوری را برای بهره‌برداری در رویدادهای ورزشی، در دستور کار قرار داده است.

همراه اول با پرورش فناوری VAR، آینده دیجیتال را قابل درک کرد

در همین ارتباط نیز اخیراً تفاهم‌نامه همکاری همراه اول و فدراسیون فوتبال کشورمان در راستای توسعه فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی با حضور «مهدی اخوان بهابادی» مدیرعامل همراه اول و «شهاب‌الدین عزیزی خادم» رئیس فدراسیون فوتبال امضا شد تا پس از این شاهد نقش‌آفرینی بیشتر و مؤثرتر این فدراسیون در بهره‌مندی و به‌کارگیری فناوری‌های روز دنیا باشیم.

همراه اول با پرورش فناوری VAR، آینده دیجیتال را قابل درک کرد

اخوان بهابادی در مراسم امضای این تفاهم‌نامه وعده داد برای بازی ایران با کره‌جنوبی در راستای مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲، از تکنولوژی VAR استفاده شود. وی تأکید کرد: «با توجه به اینکه موضوع VAR در کشور تبدیل به یک چالش شده بود، ان‌شاءالله با اقدامی که در حوزه توسعه زیرساخت‌ها و این تکنولوژی داشتیم، در بازی تیم ملی کشورمان که طی روزهای آتی میزبان تیم کره‌جنوبی است، بتوانیم این سرویس را فعال کنیم.»

مدیرعامل همراه اول با بیان اینکه سرویس‌های زیرساختی این خدمت را همراه اول ارائه می‌کند، ابراز امیدواری کرد تا ابتدای سال ۱۴۰۱ بتوان ۱۲ استادیوم کشور را به زیرساخت ارتباطی مورد نیاز برای ارائه سرویس VAR تجهیز کرد. طبیعتاً این اقدام نقش قابل‌توجهی در دقت داوری و قضاوت‌ها خواهد داشت.

همراه اول با پرورش فناوری VAR، آینده دیجیتال را قابل درک کرد

نکته قابل‌توجه تفاهم‌نامه اخیر اقدام عام‌المنفعه همراه اول در راستای رویکرد مسئولیت اجتماعی این اپراتور است. آن‌طور که رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان نیز به آن اشاره کرده، همراه اول در توسعه این فناوری به دنبال منفعت تجاری نیست و صرفاً می‌کوشد با دانش دیجیتال و فناوری‌هایی که در اختیار دارد، جامعه ورزشی کشور را نیز به فناوری‌های نوین تجهیز کند. در همین ارتباط رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به اینکه دنبال اقتصادی کردن منافع فوتبالی هستیم، اظهار کرد: «جای تشکر بسیار از همراه اول دارد که در توسعه بستر سرویس VAR به جامعه فوتبال کمک کردند.»

وی با بیان اینکه همراه اول در پروژه VAR ذینفع نیست و این سرویس متعلق به مردم ایران است، گفت: «این شرکت سابقه تاریخی همکاری با سازمان لیگ را دارد؛ بنابراین همراه اول از شرکای ما در برگزاری لیگ خواهد بود.»

همراه اول با پرورش فناوری VAR، آینده دیجیتال را قابل درک کرد

عزیزی خادم اقدامات مشترک در فضای مجازی را نیز گامی در جهت توسعه عدالت و بهره‌مندسازی مناطق غیربرخوردار از ظرفیت‌های فوتبال ملی دانست.

گفتنی است تکنولوژی کمک‌داور ویدیویی‌(VAR)، با بهره بردن از فیلم‌های بازی‌(به‌صورت زنده) و همچنین هدست، به داوران امکان اجرای بهتر قوانین فوتبال و همچنین کاهش اشتباهات داوری را می‌دهد.

نخستین‌بار تکنولوژی VAR یا کمک‌داور ویدیویی در برخی لیگ‌های بزرگ فوتبال اروپا و مسابقات بین‌المللی به‌صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفت و اکنون به بخشی از فوتبال و قضاوت آن در میادین رسمی بدل شده است.

همراه اول با پرورش فناوری VAR، آینده دیجیتال را قابل درک کرد

تکنولوژی کمک‌داور ویدیویی توسط تیمی از داوران حرفه‌ای یا کارشناسان داوری مدیریت می‌شود که به‌صورت زنده یک مسابقه فوتبال را از مرکز کنترل خود تماشا می‌کنند. البته لزوماً این افراد نباید در خود استادیوم محل برگزاری مسابقه فوتبال حضور داشته باشند، اما باید ارتباط مداومی با داور (با استفاده از هدست) برقرار کنند.

در پایان ذکر این نکته نیز ضروری است که همراه اول در سال‌های اخیر با شعار «تحقق رویای دیجیتال» اقدامات متعددی انجام داده که جدیدترین آن با رویکرد مسئولیت اجتماعی، تحول نوینی را در جامعه ورزشی کشورمان رقم خواهد زد. از همین رو هر چقدر شرایط توسعه شرکت‌هایی نظیر همراه اول فراهم باشد، نهایتا سایر بخش‌های فعال و حیاتی کشورمان نیز تحت تاثیر این توسعه قرار خواهند گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا