مرسدس بنز محبوب خیابان‌های ایران در نسخه الکترو انتریب(+عکس)

این مرسدس مجهز به سیستمی هیبریدی شده بود که متشکل از تک موتور الکتریکی ۴۱ اسب بخاری و یک موتور بنزینی دو سیلندر چهار زمانه بود.

موبنا؛ مازیار دانیالی –  پلتفرم دبلیو۱۲۳ در مجموعه مرسدس بنز نماینده محصولاتی است که در فاصله سال های ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۶ روی خط تولید قرار گرفتند. طی این مدت ۲۶۹۶۹۱۵ دستگاه مرسدس در کلاس های سدان ۴ درب، کوپه، استیت، لیموزین، ال دبلیو بی(فاصله طولانی بین محورها) و … ارائه شدند.

در کشور ما نیز سدان این مرسدس محبوبیت بسیار زیادی بدست آورد و برای سال ها نمادی از یک خودروی فوق العاده باکیفیت و لوکس بود.

مرسدس بنز ۲۸۰ ایی(دبلیو۱۲۳) مدل ۱۹۸۲

مرسدس بنز 280 ایی(دبلیو123) مدل 1982

اما قطعا یکی از فناورانه ترین و خاص ترین نمونه های پلتفرم W123، نمونه تجربی بود که در سال ۱۹۸۲ با نام الکترو انتریب معرفی شد. این مرسدس مجهز به سیستمی هیبریدی شده بود که متشکل از تک موتور الکتریکی ۴۱ اسب بخاری و یک موتور بنزینی دو سیلندر چهار زمانه بود.

اما دقیق تر بگوئیم این یک خودروی الکتریکی خالص بود که  موتور بنزینی در واقع به عنوان افزاینده برد حرکتی عمل می کرد. بدین ترتیب که برد حرکتی موتور الکتریکی با مجموعه باتری برابر با  ۱۰۰ کیلومتر بود اما با اضافه شدن بخش بنزینی به چرخه عملکرد خودرو؛ ۵۰ کیلومتر دیگر نیز به برد حرکتی اضافه می شد.

الکترو انتریب

الکترو انتریب

بیشینه سرعت نیز برابر با ۸۰ کیلومتر برساعت محاسبه شد.

انرژی مورد نیاز موتور الکتریکی از بسته باتری نیکل-آهن خنک شونده با آب تامین می شد. مجموعه باتری در یک فضای مخفی که زیر بخش بار استیشن واگن جانمایی شده بود، قرار می گرفت و به تنهایی ۶۰۰ کیلوگرم وزن داشت. برای شارژ باتری به یک پریز خانگی متعارف(در اروپا) ۲۲۰ ولت نیاز بود.

مرسدس بنز محبوب خیابان های ایران و نسخه فناورانه متفاوت الکترو انتریب!(+عکس)

این محصول در پاسخ به بحران سوخت سال ۱۹۷۹ طراحی شد اما مهندسان در نهایت موفق شدند که نمونه اولیه را در سال ۱۹۸۲ و ۱۹۸۳ مورد آزمایش قرار دهند.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا