اسپرم‌ها و شنا به کمک یک نانو ربات برای درمان ناباروری (+فیلم و عکس)

اسپرم‌بات از طریق یک میدان مغناطیسی اسپرم را هدایت کرده و به شنا کردن راحت‌تر آن به سمت تخمک کمک می کند.

موبنا؛ محمدمهدی حیدرپور – وظیفه اسپرم ممکن است ساده به نظر برسد؛ آنچه باید انجام دهد شنا کردن به سمت یک تخمک و وارد کردن مواد ژنتیکی در آن است تا یک جنین شکل بگیرد. اما در برخی موارد، ناتوانی یک اسپرم سالم برای شنا کردن ممکن است به ناباروری منجر شود که حدود هفت درصد از تمام مردان را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

 

این شرایط به نام “آستنوزواسپرمی” شناخته می شود و در حال حاضر درمانی برای آن وجود ندارد. با این وجود، مطالعه ای که در نشریه Nano Letters منتشر شد، نمونه ای برای آنچه می تواند در آینده برای مقابله با این شرایط استفاده شود را نشان داد. تیمی از پژوهشگران موسسه علوم نانو جامع در آی‌اف‌دبلیو درسدن در آلمان موتورهای کوچکی را توسعه دادند که می تواند به شنای بهتر اسپرم به سمت تخمک کمک کرده و اساسا به عنوان یک تاکسی برای آن عمل کند.

این دستگاه که به نام “اسپرم‌بات” شناخته می شود از یک میکروموتور کوچک تشکیل شده که یک قطعه مارپیچی فلزی است و دور دم اسپرم قرار می گیرد. اسپرم‌بات از طریق یک میدان مغناطیسی اسپرم را هدایت کرده و به شنا کردن راحت‌تر آن به سمت تخمک کمک می کند. زمانی که اسپرم برای لقاح وارد تخمک می شود، موتور جدا شده و میدان مغناطیسی به هیچ یک از سلول های درگیر آسیب نمی رساند که آن را به گزینه ای ایده‌آل برای استفاده روی بافت های زنده تبدیل می کند.

نانورباتی که با کمک به شنای اسپرم به درمان ناباروری کمک می‌کند (+فیلم)

طی آزمایشات، اسپرم‌بات با وارد کردن آسیب حداقلی قادر به انتقال موفق اسپرم سالم از مکانی به مکان دیگر بود.

استفاده از اسپرم‌بات نسبت به سایر روش های کمک به باروری کم هزینه‌تر است. با این وجود، هیچ آزمایشی با حضور سوژه های انسانی روی این نانوفناوری انجام نشده است زیرا همچنان تا این مرحله فاصله بسیاری دارد. افزون بر این، پژوهشگران مطمئن نیستند که سیستم ایمنی بدن زنان چگونه به میکروموتورهای تزریق شده به داخل بدنشان واکنش نشان می دهد. همچنین، این موتورهای کوچک گاهی اوقات روی دم اسپرم ها گیر کرده و از آنها جدا نمی شوند. اما این مطالعه همچنان نمونه خوبی از این است که فناوری های کمک به باروری در آینده، زمانی که از ابزارها و دانش لازم برای چنین پیشرفت هایی برخوردار هستیم، چه چیزی برای ارائه در اختیار خواهند داشت.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا