«تارا» ایران خودرو؛ خودروی پیشرفته‌ای که روشن نشد! (+فیلم و عکس)

۲۹ آذر سال ۱۳۹۹ بود که فیلم کوتاهی از مراسم رونمایی تارا در فضای مجازی پخش شد که این خودرو به رغم تلاش زیاد در حضور وزیر صمت روشن نشد!

موبنا تارا یا همان پروژه K132 نام محصولی از ایران خودرو است که در سال ۱۳۹۹ روی خط تولید قرار گرفت و البته بخش مهمی از شهرت خود را پیش از آنکه در خیابان به دست آورد در مراسم رونمایی کسب کرد!

۲۹ آذر سال ۱۳۹۹ بود که فیلم کوتاهی از مراسم رونمایی تارا در فضای مجازی پخش شد که این خودرو به رغم تلاش زیاد در حضور وزیر صمت روشن نشد! در رابطه با این اتفاق نقدها و تحلیل های مختلفی ارائه شد اما علت هر چه که بود برای آبروی یک خودروی جدید که در رده قیمتی بالایی نیز به عنوان یک محصول داخلی معرفی شد چندان جالب نبود.

 

اما در این میان پاسخ ایران خودرو نیز در نوع خود بسیار جالب بود: پایگاه اطلاع رسانی ایران خودرو در واکنش به انتشار ویدیو روشن نشدن خودرو تارا در مراسم رونمایی مدعی شد که روشن کردن خودرو در سالن موسوم به استایل محصولات ایران خودرو به دلیل بسته بودن فضا ممنوع بوده و همین موضوع باعث شده گردانندگان مراسم از روشن کردن خودرو و ایجاد سر و صدا که باعث آزار حاضران می شود خودداری کنند.

قیمت 

در لحظه تنظیم این مطلب قیمت کارخانه تارا حدود ۲۹۰ میلیون و قیمت بازار آزاد حدود ۵۵۰ میلیون تومان است.(با توجه به شرایط بازار نمی توان قیمت دقیق را مورد اشاره قرار داد بنابراین هر گونه مقایسه عددی در مطلب حاضر براساس دو عدد حدودی مورد اشاره شکل گرفته است تا یک شاخص ثابت در اختیار مخاطب قرار داشته باشد)

در مقایسه با خودروهای مدل ۲۰۲۱ بازار جهانی، قیمت بازار آزاد تارا با شاخص تبدیل دلار ۲۷ هزار تومانی مورد توجه قرار گرفته که بدین ترتیب قیمت بازار آزاد تارا حدود ۲۰۳۰۰ دلار خواهد بود.

با توجه به حواشی این خودرو و کانال قیمتی که برای آن شکل گرفته، در ادامه مطلب نگاهی به ویژگی ها و خودروهای هم قیمت آن در بازار جهانی خواهیم داشت:

مختصر درباره تارا

این خودرو براساس پلتفرم PSA PF1 platform شکل گرفته که مشخصا مربوط به گروه پژوسیتروئن می شود و برای سدان های کامپکت کوچک و کامپکت استفاده دارد.

تارا دارای اشتراکاتی زیادی با پژو ۳۰۱ و سیتروئن سی-الیزه است. پژو ۳۰۱ از سال ۲۰۱۲ روی خط تولید قرار دارد و در سال ۲۰۱۷ نیز یک فیس لیفت مهم را پشت سر گذاشته است.

پژو ۳۰۱ فیس لیفت ۲۰۱۷

پژو 301 فیس لیفت 2017

وابستگی تارا به پژو ۳۰۱ را در تصاویر مرتبطی که منتشر شده نیز می توان مشاهده کرد. برای مثال تیغه برف پاک کن تارا در یک سایت آگهی فروش خودرو که روی آن برچسپ پژو ۳۰۱ دیده می شود (اینجا):

تارا در رده سگمنت C قرار می گیرد که برای مقایسه آن با محصولات روز جهان باید به این نکته توجه داشت.

در تصاویر زیر مشخصات فنی و تجهیزات تارا که در وب سایت رسمی ایران خودرو قرار دارد(اینجا) را مشاهده می کنید:

تجهیزات

تجهیزات

ویژگی های فنی

ویژگی های فنی

 محصولات ۲۰۲۱ هم قیمت با “تارا” در بازار جهانی:

(قیمت بازار تارا با شاخص تبدیل دلار ۲۷ هزار تومانی تقریبا ۲۰۳۰۰ دلار می شود)

سگمنت کامپکت:

هیوندای الانترا-۱۹۶۵۰ دلار

هیوندای الانترا-19650 دلار

مزدا ۳- ۲۰۶۵۰ دلار

مزدا 3- 20650 دلار

نیسان سنترا- ۱۹۵۱۰ دلار

نیسان سنترا- 19510 دلار

فولکس واگن جتا ۱۸۹۹۵ دلار

فولکس واگن جتا 18995 دلار

کیا فورته ۱۷۸۹۰ دلار

کیا فورته 17890 دلار

تویوتا کرولا ۲۰۰۲۵ دلار

تویوتا کرولا 20025 دلار

کیا سول ۱۷۵۹۰ دلار

کیا سول 17590 دلار

سوبارو ایمپرزا ۱۸۷۹۵ دلار

سوبارو ایمپرزا 18795 دلار

دیگر محصولات(خارج از سگمنت سی)

هیوندای ونیو ۱۹۹۲۵ دلار

هیوندای ونیو 19925 دلار

هیوندای ولوستر ۱۹۸۹۵ دلار

هیوندای ولوستر 19895 دلار

کیا ریو ۱۷۰۱۵ دلار

کیا ریو 17015 دلار

هیوندای اکسنت ۱۶۳۹۰ دلار

هیوندای اکسنت 16390 دلار

نیسان ورسا ۱۵۸۸۵ دلار

نیسان ورسا 15885 دلار

میتسوبیشی میراژ ۱۵۲۹۰ دلار

میتسوبیشی میراژ 15290 دلار

شورولت اسپارک ۱۴۳۹۵ دلار

شورولت اسپارک 14395 دلار

 

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا