اتهامی برای بوگاتی ویرون (+عکس)

گفتنی است خدماتی که در برتونه ارائه می شود شامل طراحی صنعتی(تمامی بخش ها)، تولید محصولات سفارشی، تولید نمونه های نمایشی، مشاوره و همکاری در تولید، طراحی داخلی و دکوراسیون، معماری ساختمان، آموزش و … می شود.

موبنا؛ مازیار دانیالی برتونه یکی از مطرح ترین نام ها در زمینه طراحی خودرو است که از سال ۱۹۱۲ در تورین ایتالیا شکل گرفته و تا کنون فعالیت خود را ادامه داده است. برتونه بالغ بر ۱۲۰۰ کارمند دارد و دفتر مرکزی آن هم اکنون در تورین قرار دارد.

برتونه یکی از غول های طراحی صنعتی با آثاری ماندگار است که تعدادی از آنها را در گروه خودروی عصر ایران معرفی کرده ایم. برتونه با مطرح ترین تولیدکنندگان خودروی جهان همکاری داشته و نمونه های ارزشمندی که فقط یک دستگاه از آن موجود است را نیز در کارنامه خود دارد.

کامل ترین آرشیو محصولات برتونه را در عصر ایران مطالعه کنید:

*۳۳ ناواجو؛ تحفه ۳ میلیون دلاری ایتالیایی! (+تصاویر)

*ایزو گریفو؛ کلاسیک دورگه با امضای برتونه! (+تصاویر)

*خودرویی که فقط “۱” دستگاه از آن وجود دارد! (+تصاویر)

*لامبورگینی و مدلی که فقط یک دستگاه از آن موجود است! (+تصاویر)

*استریتوس؛ بازسازی یک افسانه خودرویی با ۸۰۰ هزار دلار! (+تصاویر)

*کوروت برتونه؛ خودرویی که فقط “۱” دستگاه از آن وجود دارد! (+تصاویر)

*اسپادا؛ از لامبورگینی نامتعارف تا موش صحرایی۲۵۰ هزار دلاری! (+تصاویر)

*خودروی نامدار ایتالیایی که فقط “۱” دستگاه است/ شباهت جالب به سوسکی خاص! (+تصاویر)

*میورا؛ طراحی جاودان از برتونه/ نسخه پرفورمنس یکی از خاص ترین خودروهای جهان(+تصاویر)

*فیات X1/9؛ خودروی کلاسیک به سبک اسپاگتی! / پیوند برتونه و تاریخ خودروی ایتالیا (+تصاویر)

*چند لحظه کوتاه در استودیو برتونه/ سلطان “فَشن” در صنعت خودروی ایتالیا! (+تصاویر)

گفتنی است خدماتی که در برتونه ارائه می شود شامل طراحی صنعتی(تمامی بخش ها)، تولید محصولات سفارشی، تولید نمونه های نمایشی، مشاوره و همکاری در تولید، طراحی داخلی و دکوراسیون، معماری ساختمان، آموزش و … می شود.

ب ام و پیکستر برتونه

در ادامه این مطلب، محصولی را مشاهده می کنید که طراحی بدنه آن توسط برتونه انجام شده و با نام ب ام و پیک استر یا پیکستر(Pickster) در نمایشگاه خودروی ژنو سال ۱۹۹۸ رونمایی شد. خودرو تنها طی ۳ ماه توسعه یافت و نمونه مفهومی آن آماده شد. در قسمت پیشرانه این محصول از نمونه ۳.۲ لیتری ۶ سیلندر ب ام و با ۳۲۱ اسب بخار خروجی استفاده شد.

خودرو از منظر ابعاد برابر با ۴۸۳۳ میلیمتر در طول، ۱۹۷۰ میلیمتر در عرض و ۱۳۶۵ میلیمتر در ارتفاع توسعه یافته و فاصله بین محورهای آن برابر با ۳۰۵۶ میلیمتر است. رینگ ها ۲۱ اینچی هستند.

آیا ویرون به پیک استر شباهت دارد؟

اما چیزی که بیشتر از ظاهر عیجب و غریب پیک استر جلب نظر می کند، شباهت میان این محصول با بوگاتی ویرون است و این مساله زمانی جالب تر می شود که به سال معرفی ویرون یعنی ۲۰۰۵ دقت کنیم. از این رو گروهی از کارشناسان حوزه خودرو  اعتقاد دارند که پیک استر ایده اولیه و اصلی طراحی بدنه ویرون بوده است!

بوگاتی ویرون ۲۰۰۵

بوگاتی ویرون 2005

در این تصاویر طراحی کابین پیک استر و ویرون را مشاهده می کنید:

کابین بوگاتی ویرون ۲۰۱۹

کابین بوگاتی ویرون 2019

کابین بوگاتی ویرون ۲۰۱۱

کابین بوگاتی ویرون 2011

واقعیت ماجرا هر چه که باشد؛ اکنون بوگاتی ویرون یکی از جذاب ترین ابرخودروهای جهان است و حتی به اعتقاد طرفدارانش جذاب ترین خودرویی است که می توان تمام عمر آرزوی رانندگی با آنرا همراه خود داشت. در آن طرف ماجرا نیز پیک استر همانند بسیاری از طراحی های دیگر برتونه پدیده ای فراتر از زمان معرفی خود بوده که فقط یک نمونه از آن تولید شده است.
برتونه اثر بسیار مهمی بر صنعت خودرو و انقلاب طراحی در آن داشته که به هیچ عنوان قابل انکار نخواهد بود.
 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا