بربرین؛ ترکیب سلامت در طب سنتی چین از انگور تا زردچوبه! (+عکس)

از نقطه نظر فنی بربرین متعلق به گروهی از ترکیبات تحت عنوان آلکالوئیدها است که رنگ زردی دارند و معمولا در قالب رنگ نیز استفاده می شوند.

موبنا؛ دکتر رکسانا دانیالی – آیا تا به حال نام بربرین را شنیده اید؟ بربرین یکی از موثرترین مکمل های طبیعی موجود در بازار دارویی است و در واقع نوعی ترکیب شیمیایی محسوب می شود. این ترکیب در بسیاری از گیاهان همچون انگور، زرشک و زردچوبه وجود دارد و یک نمک آلکالوئیدی با اثرات آنتی اکسیدانی بسیار قوی به شمار می رود.

شاید متعجب شوید اما بربرین نه تنها می تواند آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو بر میتوکندری را کاهش دهد، بلکه قابلیت افزایش توان آنتی اکسیدانی بافت کبد را نیز در اختیار دارد.

بربرین فواید چشمگیری برای سلامتی انسان دارد و در سطح مولکولی بر بدن تاثیر می گذارد. از جمله مهم ترین تاثیرات این ترکیب شگفت انگیز می توان به کاهش قند خون، کاهش وزن و بهبود سلامت سیستم قلبی- عروقی اشاره کرد. بربرین یکی از معدود مکمل هایی است که به اندازه فرآورده های دارویی موثر خواهد بود و تحت برندهای مختلف از داروخانه های سراسر کشور قابل تهیه است.

بربرین؛ ترکیبی باسابقه در طب سنتی چین از انگور تا زردچوبه! (+عکس)

بربرین چیست؟

بر اساس مقاله منتشر شده توسط مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا، بربرین یک ترکیب زیست فعال است که می توان آن را از چندین گیاه متفاوت و گروهی از درختچه ها به نام بربریس استخراج کرد.

از نقطه نظر فنی بربرین متعلق به گروهی از ترکیبات تحت عنوان آلکالوئیدها است که رنگ زردی دارند و معمولا در قالب رنگ نیز استفاده می شوند. این مکمل همچنین سابقه ای طولانی در طب سنتی چین دارد و از دیرباز برای درمان بیماری های مختلف به ویژه در قاره آسیا کاربرد داشته است. در حال حاضر دانش روز دنیا هم تایید کرده است که مزایای متعدد این ترکیب برای بدن و مشکلات سلامتی غیر قابل چشم پوشی است.

عکس: بربریس وولگاریس(زرشک)

بربرین؛ مکملی قوی با فواید متنوع

بربرین چگونه عمل می کند؟

طبق مطالعات به عمل آمده، بربرین تاثیرات قدرتمندی بر بسیاری از سیستم های بیولوژیکی بدن دارد. پس از خوردن این ترکیب، بدن آن را جذب کرده و تحویل جریان خون می دهد. هدف بعدی سلول ها هستند. در داخل سلول ها بربرین به چندین “هدف مولکولی” متصل شده و عملکرد آنها را تغییر می دهد. این همان رویکردی است که در خصوص داروها نیز شاهد آن هستیم.

یکی از اقدامات اصلی بربرین در فضای سلولی فعال کردن آنزیمی به نام AMPK است که گاهی اوقات از آن به نام “کلید اصلی متابولیک” یاد می شود. آنزیم مذکور در سلول های ارگان های مختلف از جمله مغز، کلیه، ماهیچه، قلب و کبد وجود دارد و نقش مهمی در تنظیم متابولیسم ایفا می کند.

بربرین همینطور مولکول های مختلف دیگری درون سلول ها را هم تحت تاثیر قرار می دهد و حتی ممکن است روی ژن های روشن و یا خاموش نیز تاثیر بگذارد. اما این ترکیب اعجاب انگیز چه تاثیرات مثبتی بر بدن دارد که ما را به سوی مصرف مکمل های آن تشویق می کند؟

کمک به کاهش قابل توجه سطح قند خون

دیابت نوع ۲ یک بیماری جدی است که طی دهه های اخیر نیز بسیار شایع شده است و هر سال میلیون ها نفر را به کام مرگ می کشاند. با گذشت زمان سطح بالای قند خون می تواند به بافت ها و اندام ها آسیب برساند و منجر به مشکلات متعدد سلامتی و همچنین کاهش طول عمر شود. این در حالی است که بربرین می تواند سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ به میزان قابل توجهی کاهش دهد. در واقع این اثربخشی با داروی معروف دیابت به نام متفورمین یا همان گلوکوفاژ خارجی مقایسه شده است.

به نظر می رسد که بربرین از مسیرهای زیر سبب کاهش قند خون می شود:

– کاهش مقاومت به انسولین

– افزایش گلیکولیز و کمک به بدن در راستای تجزیه قند داخل سلولی

– کاهش تولید قند در کبد

– کاهش سرعت تجزیه کربوهیدرات ها در روده

– افزایش تعداد باکتری های مفید در روده

– کاهش هموگلوبین A1c تا ۱۲ درصد (نشانگر سطح قند خون در دراز مدت)

بربرین؛ مکملی قوی با فواید متنوع

کمک به بهبود پروفایل چربی و کاهش وزن

به نظر می رسد که بربرین به عنوان مکمل کاهش دهنده وزن نیز عملکرد مطلوبی را به نمایش گذاشته است. برای مثال طی یک مطالعه ۱۲ هفته ای روی افراد چاق مشخص شد که مصرف ۵۰۰ میلی گرم بربرین به صورت سه بار در روز، به طور متوسط سبب کاهش ۵ پوندی وزن می شود. شرکت کنندگان همچنین ۳.۶ درصد از چربی کل بدن خود را از دست داده بودند.

محققان معتقد هستند که این اثر کاهنده وزن ناشی از بهبود عملکرد هورمون های تنظیم کننده چربی مانند انسولین، آدیپونکتین و لپتین است. بربرین در عین حال می تواند رشد سلول های چربی را نیز در سطح مولکولی مهار کند.

کمک به کاهش کلسترول و ریسک بیماری های قلبی- عروقی

بیماری های قلبی در حال حاضر شایع ترین علت مرگ و میر زودرس در جهان هستند. بسیاری از عوامل قابل اندازه گیری در خون با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مرتبط هستند. پژوهش ها نشان می دهند که بربرین می تواند تعداد زیادی از این فاکتورها را بهبود ببخشد و از این طریق به سلامت دستگاه قلبی کمک کند.

دیده شده که بربرین با مهار آنزیمی به نام PCSK9 عمل می کند. این رویکرد منتج به حذف LDL بیشتری از جریان خون خواهد شد. لازم است به یاد داشته باشیم که دیابت، سطح قند خون بالا و چاقی نیز از عوامل اصلی خطرساز بیماری های قلبی هستند که همگی با استفاده از مکمل های بربرین بهبود می یابند.

از جمله دیگر فواید بی نظیر بربرین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– کمک درمان افسردگی

– کاهش انتشار سلول های سرطانی

– عملکرد آنتی اکسیدانی و ضد التهابی

– درمان یک سری از عفونت های باکتریایی، ویروسی و قارچی

– کمک درمان کبد چرب

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا