وزیر جدید ارتباطات با چه چالش‌هایی مواجه است؟

عیسی زارع‌پوردر حالی سوم شهریور ماه توانست از نمایندگان ملت رای اعتماد بگیرد که در آخرین روزهای مسئولیت او به‌عنوان معاون رییس قوه‌قضاییه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌قضائیه، گروهی هکر با نفوذ به سیستم امنیتی زندان اوین توانستند به تصاویری از داخل این زندان دست پیدا کنند و با انتشار آن حواشی زیادی رقم بزنند. این اتفاق که حساسیت خاصی در افکارعمومی ایجاد کرد، باعث شد تا برخی حتی امکان گرفتن رای اعتماد زارع‌پور برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را هم در هاله‌ای از ابهام ببینند. اما در نهایت نمایندگان مجلس با رای اعتماد به وزیر جدید ارتباطات، درهای این وزارتخانه را به روی او گشودند.

موبنا؛ مریم عباسی – فارغ از اینکه زارع‌پور سوابق شغلی و تحصیلی مرتبطی با صنعت ارتباطات دارد و یکی از وزرایی است که سابقه و تحصیلاتش با مسئولیت جدیدش مرتبط است، خیلی‌ها در لحظه آخر برداشت‌شان این بود که ممکن است به‌دلیل حواشی و اتفاقات اخیر در زندان اوین و ماجرای هک شدن سیستم‌های نظارتی این زندان، گرفتن رای اعتماد زارع‌پور از مجلس تحت تاثیر این اتفاق قرار بگیرد. اما بخت با وزیر جدید یار بود و زراع‌پور توانست با ۲۵۶ رای موافق، ۱۷مخالف و ۱۰ ممتنع برای یک دوره چهارساله به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم انتخاب شود.

البته این آمار نشان‌دهنده اعتماد بالای نمایندگان ملت به وزیر جدید ارتباطات است؛ هرچند برخی این روزها دو دیدگاه را نسبت به زارع‌پور مطرح می‌کنند. عده‌ای هک شدن دوربین‌های نظارتی زندان اوین را ابدا قابل قبول ندانسته و این موضوع را مطرح می‌کنند که زارع‌پور به عنوان رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در خصوص این ماجرا مسئولیت دارد و نباید به عنوان کسی که سال‌ها در حوزه آی‌تی و فناوری اطلاعات کار کرده، اجازه بروز چنین اتفاقی را می‌داد. برخی دیگر نیز هک شدن دوربین‌های زندان اوین را در حدود مسئولیت‌های زارع‌پور نمی‌دانند، اما معتقدند مسئولیت جدید وی می‌تواند با هزاران چالش مشابه و البته در مقیاس بزرگتر برای او داشته باشد.

اینکه زارع‌پور سوابق و تحصیلات مرتبطی در این حوزه دارد، حداقل می‌توان امیدوار بود که درک درستی از شرایط فضا و صنعت ارتباطات کشور – آن هم در روزهایی که با تحریم، تورم و هزاران مشکل ریز و درشت دیگر مواجه‌ایم- داشته باشد.

زارع پور متولد سال ۱۳۵۹ شهرستان اسلام‌آباد غرب و دارای مدرک دکترای مهندسی کامپیوتر و دو مدرک پسادکتری در حوزه شبکه‌های رایانه‌ای و عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ایران است. وی به عنوان استاد دانشگاه و متخصص در حوزه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی کلان فناوری اطلاعات و فضای مجازی، سوابق علمی و پژوهشی متعددی در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات دارد.

وزیر جدید ارتباطات با چه چالش‌هایی مواجه است؟

حضور زارع پور در بدنه دولت به حضورش در اوایل دهه ۸۰ برمی‌گردد، زمانی که تنها ۲۶ سال سن داشت و ریاست مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برعهده گرفت. مرکزی که می‌توان آن را به نوعی اولین نهاد حاکمیتی فعال و سیاستگذار در حوزه فضای مجازی دانست.

او در سمت‌های دیگری نیز در دولت‌های نهم و دهم فعالیت کرده و مشاور وزیر ارتباطات، وزیر بهداشت، معاونت علمی و فناوری بوده است. حضور او اما در دولت روحانی در بدنه حاکمیت رقم خورد و نه ارکان دولتی و پای او به قوه‌قضاییه باز شد. در اسفند ۹۸ بود که ریاست مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌قضاییه به وی واگذار شد و حالا هم سکاندار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند شاید آخرین اتفاقی که در دوران مسئولیت زارع‌پور بر مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌قضایه رقم خورد و سر و صدای زیادی هم به‌پا کرد، تلنگری برای توجه بیشتر به حساسیت‌های این حوزه است.

درست است که زارع‌پور دو دهه تجربه فعالیت در حوزه ارتباطات را دارد، اما نباید فراموش کنیم که این وزارتخانه یکی از حساس‌ترین بخش‌های دولت است که چالش‌های فراوانی هم دارد.

از تحریم‌ها، کمبود منابع ارزی برای تجهیز و نگهداری از زیرساخت‌ها ی مخابراتی گرفته تا موضوعات تامل‌برانگیز و عجیبی نظیر طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی که هر کدام از این موارد می‌توانند کاملا چالش‌برانگیز باشند. بماند که توسعه فناوری‌های ارتباطی، اپراتورهای تلفن‌همراه، اینترنت ملی و ده‌ها مورد دیگر ظرافت و تصمیم‌گیری دقیقی می‌خواهد وزیر ارتباطات باید ضمن مشورت با افراد با تجربه این حوزه،‌ شش‌دانگ حواسش را جمع کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا