مرسدس بنز و نقاط عطف تاریخچه تولید کامیون در این شرکت (+عکس)

سری مدل های “نسل جدید” کامیون های مرسدس بنز بازبینی کامل از نظر مهندسی و ظاهر را تجربه کردند و در سال ۱۹۷۳ در کارخانه ورت معرفی شدند.

موبنا؛ محمدمهدی حیدرپور – زمانی که در سال ۱۸۹۶ نخستین کامیون دارای پیشرانه دایملر وارد لندن شد و خودرو حمل بار دارای پیشرانه در خیابان های فرانسه به حرکت درآمد، تردیدی وجود نداشت که این روند موجب جنبشی قابل توجه خواهد شد. حمل و نقل کالا با وسایل نقلیه دارای پیشرانه مرسدس بنز بهبود استاندارد زندگی افراد را هدف قرار داده بود و در تحقق آن نیز موفق بوده است. در ادامه با برخی نقاط عطف در تاریخ تولید کامیون توسط شرکت مرسدس بنز بیشتر آشنا می شویم.

 

کالسکه ای بدون اسب

یکی از ویژگی های مشترک خودروهای تجاری اولیه این بود که شبیه کالسکه ای بدون اسب به نظر می رسیدند. مهندسی این کامیون ها در مقایسه با نمونه های امروزی بسیار ابتدایی بود و پیشرانه آنها در قسمت عقب قرار داشت. خودرو حمل بار معرفی شده توسط .Benz & Cie برای حمل ۶۰۰ کیلوگرم بار طراحی شده بود. نخستین کامیون گوتلیب دایملر نیز توانایی حمل ۱.۵ تن بار را داشت و از یک پیشرانه دو سیلندر چهار اسب بخاری فنیکس نیرو می گرفت.

مهاجرت پیشرانه به جلو

تنها دو سال بعد، دایملر کامیون ۵ تنی با پیشرانه و رادیاتوری که در قسمت جلو قرار داشت را معرفی کرد که این موقعیت قرارگیری عمدتا تا به امروز ادامه داشته است. در ابتدا، دایملر و .Benz & Cie خودروهای تجاری و حمل بار خود را به تعداد کم به مشتریان بین المللی ارائه می کردند، اما در ادامه متقاعد شدند که حمل و نقل موتوری سرانجام به جریانی غالب تبدیل خواهد شد زیرا این روش حمل و نقل بار سریع‌تر، انعطاف‌پذیرتر و کارآمدتر از کالسکه های اسبی، کشتی و قطار بود.

مرسدس بنز و نقاط عطف تاریخچه تولید کامیون در این شرکت

از سال ۱۹۰۵ تا زمان تصاحب توسط بنز در سال ۱۹۱۱، کارخانه امروز مرسدس بنز در گاگناو زیر نام “Süddeutsche Automobilfabrik GmbH” فعالیت کرد. در این کارخانه کامیون S.A.G. “Gaggenau” C/36 ساخته شد. همچنین، این کارخانه میزبان برخی پیشرفت های فنی از جمله فریم فولادی بخش بخش، چرخ های فولادی ریخته گری شده، دریچه های راست و پینیون ها به جای تسمه محرک بود که کامیون های اولیه را به محصولاتی قابل اعتمادتر تبدیل کرده و موجب تداوم افزایش آمار فروش شد.

مرسدس بنز و نقاط عطف تاریخچه تولید کامیون در این شرکت

پیشرفت های فناورانه برای کامیون ها با تولید انبوه محصولات نظامی طی جنگ جهانی اول نیز حاصل شد. یکی از محصولات شناخته شده حاصل این روند کامیون ۴.۵ تنی دایملر مجهز به پیشرانه ۴۵ اسب بخاری به نام DM 4½b  بود که در کارخانه برلین-مارینفلد ساخته شد. نوآوری هایی مانند محور رانش کاردان، نخستین تایرهای پنوماتیک و پیشرانه نفت خام (اصطلاح قبلی برای پیشرانه دیزلی) که توسعه آنها در کارخانه بنز تا سال ۱۹۲۳/۲۴ به بلوغ رسیده بود، خیلی زود کامیون ها را به یک ابزار اقتصادی حمل و نقل مناسب برای استفاده تجاری تبدیل کردند.

مرسدس بنز دیزل

زمانی که دو شرکت تاسیس شده توسط گوتلیب دایملر و کارل بنز با یکدیگیر ادغام شدند تا شرکت Daimler-Benz AG در سال ۱۹۲۶ شکل بگیرد، آنها فعالیت های خود در زمینه خودروهای تجاری را نیز ادغام کردند. پیش از پایان این سال، طیف کاملی از خودروهای تجاری با ظرفیت حمل بار از یک تا پنج تن در نمایشگاه خودرو برلین رونمایی شد.

مرسدس بنز و نقاط عطف تاریخچه تولید کامیون در این شرکت

یک نمونه از این خودروهای تجاری مدل ال۲ بود که به یک پیشرانه کاربراتوری ۵۵ اسب بخاری مجهز شده بود. این یکی از نخستین مدل های کامیون بود که نام تجاری جدید مرسدس بنز روی آن حک شده بود. کارخانه تولید کامیون مرکزی این برند اکنون در شهر گاگناو در منطقه بادن آلمان قرار داشت. گاگناو خیلی زود با داستان موفقیت کامیون های مجهز به پیشرانه دیزلی مترادف شد.

مرسدس بنز به سرعت توانست شرایط خود را پس از کاهش فروش ناشی از رکود بزرگ در سال ۱۹۲۹ احیا کند. موفقیت نهایی برای پیشرانه اشتعال تراکمی در سال ۱۹۳۲ با معرفی مرسدس بنز ال ۲۰۰۰ – نخستین کامیون سبک دنیا با پیشرانه دیزلی – حاصل شد.

مرسدس بنز و نقاط عطف تاریخچه تولید کامیون در این شرکت

این کامیون آینده‌نگر و جانشینان آن در بخش کامیون های سبک، دامنه ای جامع از کامیون ها را تعریف کردند که با معرفی کامیون سه محور ال ۱۰۰۰۰ که برای حمل بار تا ۱۰ تن طراحی شده بود به اوج رسید. این کامیون با کاپوتی پوزه بلند بهترین مدل بخش خود بین سال های ۱۹۳۶ تا ۱۹۳۹ بود. کلمه دیزل زیر ستاره مرسدس نشانه خاص کامیون های دیزل مرسدس بنز در آن دوران بود.

مدل های کمتر – تعداد بیشتر

مرسدس بنز و نقاط عطف تاریخچه تولید کامیون در این شرکت

جنگ جهانی دوم و طرح شل که در سال ۱۹۳۹ لازم الاجرا شد، کاهش قابل توجه انواع مدل های خودرو تجاری دایملر-بنز را به همراه داشت. در کنار کامیون های سبک ال ۱۵۰۰ و ال ۳۰۰۰، مدل جدیدی که وارد خط تولید شد کامیون ال ۴۵۰۰ بود که تا پایان جنگ به تعداد زیاد از آن تولید شد. کامیون ال ۴۵۰۰ از یک پیشرانه شش سیلندر دیزلی ۱۲۰ اسب بخاری نیرو می گرفت. تابستان ۱۹۴۴ شاهد آغاز کار روی مدل ال ۷۰۱ بود که دولت آلمان آن را سفارش داده بود.

رونق تولید پس از جنگ از سال ۱۹۴۹

مرسدس بنز و نقاط عطف تاریخچه تولید کامیون در این شرکت

تولید کامیون ال ۷۰۱ از ژوئن ۱۹۴۵ در کارخانه مانهایم که تقریبا از گزند جنگ در امان مانده بود از سر گرفته شد. دو ماه بعد، مدل جدید ال ۴۵۰۰اس وارد خط تولید کارخانه گاگناو شد. این کامیون ها برای بازسازی آلمان به شدت مورد نیاز بودند.

مرسدس بنز و نقاط عطف تاریخچه تولید کامیون در این شرکت

طی جنگ جهانی دوم، آلبرت فردریش، که مسئول توسعه پیشرانه هواپیما در شرکت دایملر-بنز بود، ایده ساخت یک محصول موتوری قابل استفاده در بخش کشاورزی برای افزایش بهره‌وری در این بخش را مطرح کرد. در پاییز ۱۹۴۶، نمونه اولیه یونی‌ماگ شماره ۱ آزمایشات خود را آغاز کرد. تولید انبوه در کارخانه برادران بوهرینگر در شهر گوپینگن آغاز شد. در سال ۱۹۵۱، خط تولید این محصول به گاگناو منتقل شد.

مرسدس بنز و نقاط عطف تاریخچه تولید کامیون در این شرکت

بخش خودرو تجاری دایملر-مرسدس ای‌جی سرانجام فعالیت کامل خود را در سال ۱۹۴۹ آغاز کرد و مدل ال ۳۲۵۰ به عنوان نخستین کامیون توسعه داده شده در دوران پس از جنگ معرفی شد. مدل ال ۳۵۰۰ با قابلیت حمل بار ۳.۵ تن به یکی از محبوب‌ترین کامیون های بازار آلمان در سال ۱۹۵۰ و همچنین یک مدل صادراتی موفق در سطح جهانی تبدیل شد. این مدل شالوده ای برای تولید طیف وسیعی از پیشرفته‌ترین خودروهای تجاری مرسدس بنز، از جمله کامیون هایی که کابین آنها روی پیشرانه قرار می گیرد، ایجاد کرد.

مرسدس بنز و نقاط عطف تاریخچه تولید کامیون در این شرکت

از کامیون شهری جدید و سریع ال ۳۱۹ مرسدس بنز تا مدل عجیب ال‌پی ۳۳۳، کامیون های بدون کاپوت چشم اندازی از آینده طراحی کامیون ارائه کردند. با معرفی مدل مدرن و کابین روی پیشرانه ال‌پی ۳۱۵، به تدریج روند افول کامیون های کلاسیک در سال ۱۹۵۵ آغاز شد.

کامیون هایی با شاسی نیمه جداشدنی

مرسدس بنز و نقاط عطف تاریخچه تولید کامیون در این شرکت

در سال ۱۹۵۹، طراحان مرسدس بنز نخستین مدل های دارای شاسی نیمه جداشدنی را معرفی کردند. این طراحی برای بیش از سه دهه به عنوان نمونه ای از کامیون های مقاوم و بادوام مرسدس بنز در سراسر جهان شناخته می شد و انواع مختلفی از آنها با توانایی حمل بار متفاوت روانه بازار شدند. مدل میان وزن ال ۳۲۲ یکی از شناخته شده‌ترین محصولات در این دسته است.

ناآرام شدن

از اواسط دهه ۱۹۶۰، دوره کامیون هایی با کابین مرسوم سرانجام به پایان رسید. مقررات جدید درباره طول و خروجی نیرو وابسته به وزن به توسعه کامیون های مدرن کابین روی پیشرانه و پیشرانه های دیزلی قدرتمند منتج شد که در قالب پیشرانه های تزریق مستقیم سوخت کارآمد در انواع مختلف کامیون های مرسدس بنز استفاده می شدند.

مرسدس بنز و نقاط عطف تاریخچه تولید کامیون در این شرکت

از نخستین نمونه ها در دوران کامیون های مکعبی که از سال ۱۹۶۳ تا اواسط دهه بعد ادامه وارد خطر تولید شدند می توان به مدل ال‌پی ۱۶۲۰ اشاره کرد.

آغاز این دوران با افتتاح کارخانه جدید در شهر ورت در منطقه راینلاند-فالتس آلمان مصادف بود. از سال ۱۹۶۵، این کارخانه پیشرو و مدرن در ابتدا مکانی برای تولید کامیون های سبک و میان وزن مدل ال‌پی بود، پیش از آن که فعالیت تولیدی کامیون های سنگین نیز از گاگناو به این کارخانه منتقل شود.

به سوی کامیون های مدرن امروزی

مرسدس بنز و نقاط عطف تاریخچه تولید کامیون در این شرکت

سری مدل های “نسل جدید” کامیون های مرسدس بنز بازبینی کامل از نظر مهندسی و ظاهر را تجربه کردند و در سال ۱۹۷۳ در کارخانه ورت معرفی شدند. طراحی ماژولار کلاس های میان و سنگین وزن با یک مدل مشابه پایه را پوشش می داد.

مرسدس بنز و نقاط عطف تاریخچه تولید کامیون در این شرکت

سری مدل های ارتقا یافته بعدی مانند ان‌جی ۸۰ در سال ۱۹۸۰ و سری اس‌کی و ام‌کی در سال ۱۹۸۹ نیز بر اساس نسخه اصلی ۱۹۷۳ شکل گرفتند.

مرسدس بنز و نقاط عطف تاریخچه تولید کامیون در این شرکت

کامیون سنگین کاملا جدید اکتروس (Actros) در سال ۱۹۹۶ معرفی شد. این مدل دارای پیشرانه های اقتصادی و دوستدار محیط زیست و طیف گسترده ای از نوآوری ها بود. اکتروس آغاز تغییر نسل در برنامه کامیون مرسدس بنز بود و مسیر را برای دهه پیش رو هموار کرد.

مرسدس بنز و نقاط عطف تاریخچه تولید کامیون در این شرکت

این مسیر بین کامیون های سبک و متوسط با معرفی مدل اتگو (Atego) در سال ۱۹۹۸ ادامه یافت. این برنامه با معرفی مدل نوآورانه اکونیک (Econic) تکمیل شد.

در سال ۲۰۰۴، مرسدس بنز فناوری دیزلی دوستدار محیط زیست بلوتک (BlueTec) را معرفی کرد که انتشار آلاینده های مضر از مدل اکتروس را کاهش داد. در سال ۲۰۰۵، سرل مدل های سبک و میان وزن اتگو و اکسور (Axor) نیز به این فناوری مجهز شدند.

مرسدس بنز و نقاط عطف تاریخچه تولید کامیون در این شرکت

در سال ۲۰۰۶، مرسدس بنز ایمن‌ترین کامیون روی زمین به نام کامیون ایمنی (Safety Truck) را معرفی کرد. این کامیون به سامانه های مختلف از جمله سامانه فعال ترمز کمکی (ABA) مجهز شده بود که نقطه عطفی در مسیر رانندگی بدون تصادف بود.

مرسدس بنز و نقاط عطف تاریخچه تولید کامیون در این شرکت

امروز، نام هایی با یک حلقه بین المللی مانند اکتروس، اتگو، انتوس، ارکوس، اکونیک، زتروس و یونی‌ماگ نشان دهنده طیف گسترده ای از کامیون های مرسدس بنز هستند. محصولاتی که برای پاسخ به نیاز مشتریان مختلف از امکانات و ویژگی های متفاوتی برخوردار هستند و به ارائه خدمت در جاده های جهان می پردازند.

چشم انداز آینده

مرسدس بنز و نقاط عطف تاریخچه تولید کامیون در این شرکت

با نگاه به آینده، نوآوری هایی در پیش است که دنیای کامیون ها را می تواند به طور اساسی تغییر دهد، همانند آنچه در بیش از یک قرن گذشته برای کامیون های مرسدس بنز رخ داده است. نمونه هایی مانند کامیون خودران مرسدس بنز اف‌تی ۲۰۲۵ پیش نمایشی از این روند هستند. بی تردید، کارل بنز و گوتلیب دایملر با دیدن چیزی که از کامیون بدون اسب با پیشرانه چهار اسب بخاری و چرخ های چوبی آنها ایجاد شده است، شگفت زده می شدند.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا