فناوری خودران وارد سیستم حمل و نقل عمومی چین می شود (+عکس)

از طرف دیگر فناوری خودران معمولا به عنوان ایده ای برای همراهی با وسایل نقلیه الکتریکی مطرح می شود که این مورد نیز اهمیت مهمی در کنترل آلودگی هوای کلان شهرها خواهد داشت.

موبنا؛ مازیار دانیالی –  فناوری خودران یکی از جدیدترین و البته مهمترین مباحث مطروحه در صنعت خودرو است که مورد توجه اکثر کمپانی های فعال در این بخش قرار دارد. تسلا از پرچمداران این فناوری طی سال های گذشته بوده و ویرایش های متنوعی را روی محصولات خود آزمایش و نصب کرده است.

اما مبحث فناوری خودران علاوه بر خودروهای شخصی در رابطه با سیستم حمل و نقل عمومی نیز مدنظر قرار دارد و قطعا در آینده نزدیک شاهد فاز عملیاتی آن در کشورهای پیشرفته خواهیم بود.

برای نمونه در کشور چین که توجه ویژه ای به راه اندازی و استفاده در سطح گسترده از فناوری خودران دارد شاهد پروژه های مختلفی بوده ایم. از طرف دیگر فناوری خودران معمولا به عنوان ایده ای برای همراهی با وسایل نقلیه الکتریکی مطرح می شود که این مورد نیز اهمیت مهمی در کنترل آلودگی هوای کلان شهرها خواهد داشت.

آغاز فعالیت آزمایشی اتوبوس های الکتریکی خودران در ژنگژو(استان هنان) – ۱ ژوئیه ۲۰۲۱

 آغاز فعالیت آزمایشی اتوبوس های الکتریکی خودران در ژنگژو(استان هنان) - 1 ژوئیه 2021

در این تصویر تجهیزات آزمایشی فناوری خودران روی یک خودروی لینکلن در حال تست و بررسی است. استان هنان. ۱ ژوئیه ۲۰۲۱

در این تصویر تجهیزات آزمایشی فناوری خودران روی یک خودروی لینکلن در حال تست و بررسی است. استان هنان. 1 ژوئیه 2021

این فناوری به عنوان پروژه تاکسی رباتیک مدنظر قرار دارد و مرحله نهایی راه اندازی آن برای خودروی الکتریکی در نظر گرفته شده که می تواند اثر مهمی در کاهش حوادث رانندگی و بهبود کیفیت هو داشته باشد.

این فناوری به عنوان پروژه تاکسی رباتیک مدنظر قرار دارد و مرحله نهایی راه اندازی آن برای خودروی الکتریکی در نظر گرفته شده که می تواند اثر مهمی در کاهش حوادث رانندگی و بهبود کیفیت هو داشته باشد.

رونمایی از قطار مجهز به فناوری خودران در نینگبو(استان چجیانگ). ۲۹ ژوئن ۲۰۲۱

رونمایی از قطار مجهز به فناوری خودران در نینگبو(استان چجیانگ). 29 ژوئن 2021

خودروهای خودران محیط اطراف را با تکنیک‌هایی همچون رادار، لیدار، جی‌پی‌اس، و بینایی رایانه‌ای ارزیابی و درک می‌کنند. سامانه‌های تحلیلی پیشرفته اطلاعات دریافتی از سنسورها را تفسیر و با استفاده از آن‌ها مسیرهای ناوبری مناسب، موانع، و علامت‌های مربوطه را شناسایی می‌کنند.

فناوری خودران معمولا در ۵ سطح مختلف طبقه بندی می شوند.

سطح ۱

اینجا هنوز حضور راننده در خودرو الزامی است اما قابلیت هایی شامل کروز کنترل، دستیار ترمز و دستیار پارک فعال هستند. به هر ترتیب هنوز مسئولیت بیشتر عملیات وسیله نقلیه بر عهده راننده است.

سطح ۲

در این سطح فقط به ارتباط فیزیکی دست راننده با فرمان خودرو نیاز است زیرا باقی عملیات مربوط به کنترل خودرو به شکل هوشمند یا همان خودران انجام می شود. پس بازهم راننده باید در خودرو حاضر باشد.

سطح ۳

مرحله ای است که به مفهوم خودران بسیار نزدیک تر است. در این سطح به راننده اجازه داده می‌شود نه تنها دست خود بلکه توجه خود را از وسیله نقلیه نیز خارج کند. راننده مشغول خواندن یا تماشای فیلم می‌شود در حالی که فناوری خودران هدایت اتومبیل را بر عهده می‌گیرد اما راننده باید در صورت بروز اتفاق یا موارد اضطراری کنترل خودرو را در دست بگیرد. البته محدودیت سرعت نیز وجود دارد. بنابراین در این سطح نیز باید راننده داخل خودرو باشد.

سطح ۴

مهم ترین تفاوت این سطح با موارد قبلی؛ عدم نیاز به حضور راننده در خودرو است. اما خودرو دارای فرمان است و در مواردی که لازم باشد کنترل در اختیار راننده قرار می گیرد.

سطح ۵

اینجا بالاترین مرحله فناوری خودران است. خودرو فاقد فرمان است و تمام مراحل ناوبری توسط هوش مصنوعی و ابزار مرتبط با آن انجام می شود.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا