مصوبه افزایش مالیاتی مجلس ابتدا به سراغ ایرانسل می‌رود!

مشترکان ام.تی.ان-ایرانسل از سال آینده – براساس مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی – با افزایش قیمت خدمات و اینترنت مواجه خواهند شد.

موبنا؛ محمدرضا حبیبیان – هم‌زمان با مصوبه جدید نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی حق‌السهم دولت از اپراتورها در لایحه بودجه سال آینده، پیش‌بینی می‌شود تعرفه مشترکان اپراتورهای مشمول این طرح، با افزایش چشم‌گیری مواجه شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد این مصوبه مشمول اپراتورهایی می‌شود که نیاز به تمدید پروانه ارائه خدمات تلفن‌همراه از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دارند.

در واقع مصوبه مذکور به‌گونه‌ای است که براساس آن اپراتوری که بخواهد بعد از سال ۱۴۰۰ مجوز پروانه خدمات تلفن‌همراه خود را تمدید کند، باید ۱۰ درصد مالیات بیشتری به دولت بپردازد و قاعدتاً اپراتورهای مشمول نیز هزینه‌های مالیاتی جدید را از جیب مشترکان تأمین خواهند کرد.

هرچند مشترکان ایرانسل باید نگران افزایش‌ تعرفه‌ها باشند، اما در مقابل مشترکان همراه اول نگرانی از این بابت نخواهند داشت، چراکه تمدید مجوز همراه اول در سال ۱۴۰۲ خواهد بود. به‌این‌ترتیب حداقل تا دو سال آینده همراه اول مشمول مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی نیست.

مصوبه افزایش مالیاتی مجلس ابتدا به سراغ ایرانسل می‌رود!

همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، از میان چهار اپراتور فعال در کشورمان، فقط مشترکان اپراتورهای «سازمان منطقه آزاد کیش» و «شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل» باید در سال ۱۴۰۰ مجوز فعالیتشان را تمدید کنند و دو اپراتور دیگر یعنی همراه اول و رایتل با افزایش تعرفه مواجه نخواهند بود.

در همین ارتباط سید یاسر رایگانی مدیرکل ارتباطات همراه اول در اکانت شخصی خود در توییتر و خطاب به سهامداران بورسی همراه اول با استناد به سخنان نائب رئیس مجلس اعلام کرد، حق‌السهم این اپراتور در سال آینده اضافه نخواهد شد.

نمایندگان مجلس در جریان تصویب قانون بودجه سال ۱۴۰۰ بندی را به تبصره ۶ لایحه دولت اضافه کردند که براساس آن، مالیات اپراتورهای مخابراتی در سال آینده ۱۰ درصد افزایش یافته و رقم حاصله، صرف نظارت بر محتوا در فضای مجازی شود. این مصوبه که با مخالفت وزیر ارتباطات روبرو شده بود، پس از نهایی شدن با واکنش حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همراه شد. فلاح این مصوبه را منجر به افزایش تعرفه اینترنت دانست؛ اما در مقابل نمایندگان مجلس اعلام کردند افزایش تعرفه از سوی اپراتورها ممنوع است. بدین ترتیب نگرانی از وضعیت سوددهی اپراتورها به‌خصوص اپراتورهای ثابت بیشتر شد.

اکنون مدیرکل ارتباطات همراه اول اعلام کرده، براساس گفته علی نیکزاد، نائب رئیس مجلس، این مصوبه تنها شامل قراردادهایی می‌شود که در سال ۱۴۰۰ منعقد می‌شوند و به قراردادهای قدیمی تعلق نمی‌گیرد.

براساس این مصوبه مجلس، حق‌الامتیاز و حق‌السهم دولت از اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی میزان ۱۰ درصد افزایش یافته و به‌حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل واریز می‌شود. منابع حاصل به میزان سه هزار میلیارد تومان با هدف حمایت از تولید و محتوا و فعالیت‌های فرهنگی و نظارت در فضای مجازی هزینه می‌شود. مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و نظارت بر آن منحصراً به عهده سازمان تنظیم مقررات صورت و تصویر فراگیر(ساترا) سازمان صداوسیما است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا