کدام اپراتور بزرگترین ارائه دهنده اینترنت همراه کشور است؟

اینترنت مهمترین محصول اپراتورهای تلفن‌همراه است، به‌طوری‌که پس از شیوع ویروس کرونا در کشور و افزایش حجم‌ دورکاری‌ها و آموزش آنلاین، حجم مصرف اینترنت توسط مشترکین موبایل به‌طور معناداری افزایش یافته است. بار اصلی مصرف اینترنت کشور در حال حاضر بر دوش اپراتورهای موبایل است، اما کدامیک از اپراتورها بیشترین ترافیک اینترنت همراه در کشور را ارائه می‌دهند.

موبنا؛ نرگس‌السادات حجازیان – بررسی‌ها نشان می‌دهد از میان سه اپراتور تلفن‌همراه در کشورمان، همراه اول با اختلاف قابل‌توجهی بزرگترین اپراتور ارائه‌دهنده دیتا یا اینترنت مورد نیاز مشترکین است. در همین ارتباط مرتضی طاهری‌بخش، معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول نیز اعلام کرده اکنون پیک مصرف روزانه اینترنت توسط مشترکین همراه اول به ۱۲ و نیم پتابایت رسیده که در مقایسه با سال گذشته همین روزها، دو برابر شده است. وی درباره متوسط مصرف اینترنت همراه توسط مشترکین این اپراتور نیز توضیح داده که به‌طور معمول مصرف اینترنت مشترکان همراه اول بیش از ۱۲ پتابایت در روز است.

این در حالی است که متوسط مصرف اینترنت ایرانسل ۱۰ پتابایت روزانه است. مدیرعامل ام.تی.ان-ایرانسل با اشاره به اینکه اخیراً موفق شده‌اند به رکورد ترافیک ۱۲ و نیم پتابایت برسند، اعلام کرده که متوسط مصرف اینترنت مشترکان اپراتور دوم حدود ۱۰ پتابایت در روز است.

کدام اپراتور بزرگترین ارائه دهنده اینترنت همراه کشور است؟
بیژن عباسی‌آرند مدیر عامل ایرانسل

براساس اطلاعاتی که بیژن عباسی‌آرند مدیر عامل ایرانسل اعلام کرده، حجم ترافیک مصرفی مشترکان دومین اپراتور تلفن‌همراه کشور حداقل ۲۰ درصد کمتر از همراه اول است. این اتفاق نشان می‌دهد ایرانسل برخلاف آن چیزی که خود را بزرگترین اپراتور دیتا کشور می‌داند، در رتبه دوم و پس از همراه اول به لحاظ ترافیک مصرفی اینترنت قرار دارد.

البته مدیرعامل ایرانسل قبل‌تر نیز به برخی مشکلات اینترنت همراه در کشور اشاره کرده بود و صحبت‌های جنجال‌برانگیزی درباره انتظار افزایش قیمت‌ها یا کاهش کیفیت خدمات اینترنت همراه به میان آورده بود. عباسی‌آرند چندی پیش در مصاحبه‌ای گفته بود «گران ‌نشدن اینترنت موبایل، سال آینده منجر به افت کیفیت می‌شود.» در همان زمان خیلی‌ها این برداشت را مطرح کردند احتمالاً درصورتی‌که قیمت اینترنت در سال آینده افزایش نیابد، باید منتظر کاهش کیفیت خدمات اینترنت همراه اپراتور ام.تی.ان-ایرانسل باشیم.

کدام اپراتور بزرگترین ارائه دهنده اینترنت همراه کشور است؟

مدیرعامل ایرانسل در تکمیل اظهار نظری که در این ارتباط داشته گفته است: «اینترنت موبایل، سرویس لوکسی در دنیا محسوب می‌شود و تعرفه‌ بالایی دارد. استفاده از اینترنت موبایل اکنون برای مردم بسیار مرسوم شده است؛ درحالی‌که تعرفه‌ خیلی ارزان و فشار حداکثری به شبکه موبایل باعث شده اداره‌ کردن این بار برای اپراتورها سخت شود.»

او می‌گوید «راهی جز اصلاح تعرفه‌ها وجود ندارد، ما نمی‌خواهیم فشار به مردم بیاید؛ اما راه‌حل این است که شبکه ثابت گسترش پیدا کند تا سرویس ارزان‌تری به مردم در خانه ارائه شود و مردم تنها در زمانی‌که خانه نیستند، از سرویس مطلوبی روی موبایل استفاده کنند.»

عباسی‌آرند این نکته را مطرح کرده است که: «با نگه‌داشتن تعرفه‌ها در وضعیت موجود، سال آینده ظرفیت شبکه پر می‌شود؛ در این شرایط، اپراتور نمی‌تواند سرمایه‌گذاری زیادی انجام دهد، چون ۷۰ درصد درآمدش ریالی است؛ درحالی‌که باید سرمایه‌گذاری را به‌صورت ارزی انجام دهد. همین وضعیت باعث می‌شود به ‌دلیل تقاضای زیاد، سال آینده کیفیت اینترنت افت کند و نارضایتی عمده به‌ وجود بیاید.»

همه این موارد نشان می‌دهد نه‌تنها اپراتور دوم بزرگترین اپراتور دیتای کشور نیست، بلکه در خصوص تأمین اینترنت با کیفیت و ارزان نیز با چالش‌های مواجه است.

کدام اپراتور بزرگترین ارائه دهنده اینترنت همراه کشور است؟

جدیدترین گزارشات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز نشان می‌دهد همراه‌اول سرمایه‌گذاری بیشتری در حوزه اینترنت همراه انجام داده است؛ به‌طوری‌که همراه اول بیش از ۳۷ میلیون و ۸۲۰ هزار مشترک نسل سوم و چهارم تلفن‌همراه، اما اپراتور ام.تی.ان-ایرانسل ۳۵ میلیون و ۴۵۷ هزار مشترک نسل سوم و چهارم دارد و رایتل نیز صرفاً سه میلیون و ۲۵۲ هزار مشترک نسل سوم و چهارم دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا