اتصال اینترنت در روستاها برای آموزش مجازی

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات از اتصال اینترنت روستاها با اولویت آموزش مجازی در ترم تحصیلی آینده خبر داد.

مجله آنلاین موبنا – ستار هاشمی امروز در همایش تبادل تجربیات دانشگاه ها و مراکز آموزشی در اجرای آموزش الکترونیکی در بحران کویید ۱۹ که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: اوایل اسفند ماه به دلیل اینکه فکر می کردیم شیوع کرونا در کشور ناپایدار باشد، به بحث آموزش مجازی خیلی توجهی نشد.

وی با اشاره به اینکه وزارت ارتباطات براساس لیست اعلامی وزارت علوم اقدام به رایگان کردن اینترنت آموزش مجازی دانشگاه ها کرد، افزود: رایگان سازی اینترنت آموزش مجازی در ترم گذشته فراز و فرودهایی داشت؛ در واقع آن چیزی که اتفاق افتاد این بود که در بازه زمانی ۳-۴ ماهه لیست دانشگاه ها را به صورت تدریجی به وزارت ارتباطات ارائه داد.

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات ادامه داد: در ترم گذشته ما مجموعا بیش از ۱۸۵۲ سامانه آموزشی را در دانشگاه های زیر مجموعه وزارت علوم، وزارت بهداشت و حوزه علمیه رایگان کردیم. در زمینه رایگان سازی آموزش مجازی نقدهایی وجود داشت و اعلام شد برخی ترافیک ها را که وزارت ارتباطات اعلام کرده، رایگان نیست.

هاشمی اضافه کرد: به طور مثال ما در این زمینه بررسی هایی را انجام دادیم و حتی آدرسی که به ما اعلام شده بود را چک می کردیم اما از سمت ما ترافیک رایگان بود اما دانشگاه اعلام می کرد رایگان نیست؛ در این زمینه لازم است برخی دانشگاه ها پیکر بندی های سامانه های خود را بازنگری کنند و در این زمینه دقت نظر داشته باشند.

وی با بیان این مطلب که در ترم گذشته در بستر شبکه ملی اطلاعات ترافیک دو برابری را آن هم در شرایط تحریم ها تجربه کردیم، افزود: نکته بعدی این بود که در طول چند ماه گذشته، کسب و کارهای اینترنتی در این تعطیل نشد هرچند اعتقاد ما بر این است که بحث آموزش از ارکان اصلی توسعه کشور به شمار می رود.

معاون وزیر ارتباطات بیان کرد: در برخی مواقع شاهد هستیم در آموزش مجازی ارتباط قطع می شود که این موضوع به زیرساخت ارتباطی ندارد. به طور مثال ممکن است سرور مورد نظر با اختلالاتی مواجه شده باشد که در این زمینه لازم است آسیب شناسی دقیقی صورت گیرد.

هاشمی در ادامه خاطرنشان کرد: بنده عضو هیات علمی دانشگاه شیراز هستم و برای برگزاری کلاس های مجازی در طول ترم گذشته با مشکل جدی مواجه نبودم. اما به طور مثال برخی همکاران ما در دانشگاه ها که تجربه آموزش آنلاین را نداشتند، با بیشترین مشکل مواجه شدند. همچنین در دانشگاه هایی که مرکز الکترونیک نداشتند، مشکلات بیشتر بود.

وی با اعلام اینکه راه اندازی فناوری ۵G در دستور کار وزارت ارتباطات قرار دارد، گفت: از دوستانی که در این زمینه صاحب نظر هستند، برای بررسی این فناوری دعوت کرده ایم. ۵G یکی از کارکردهایش این است که بستر مناسب تری برای اجرای آموزش بر بستر مجازی فراهم می کند.

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات درباره مشکل عدم دسترسی دانشجویان در مناطق مرزی و روستاها به اینترنت گفت: طرحی وجود دارد که براساس آن ما باید تا پایان سال ۱۴۰۰ کلیه روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به شبکه ملی اطلاعات وصل کنیم؛ با توجه به محدودیت منابع و تحریم های ظالمانه به صورت طبیعی اتصال این روستاها به اینترنت باید اولویت بندی شود.

هاشمی در ادامه تصریح کرد: نکته من است که اولویت ها را به نحوی پیش ببریم که بتوانیم بحث آموزش و پوشش بیشتری را داشته باشیم. پوشش ۱۰۰ درصدی اینترنت را زمانی در کشور خواهیم داشت که همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار را پوشش دهیم.

وی در ادامه درخواست کرد روستاهایی که این پوشش را ندارند، جمع بندی شود و به ما منعکس شود. البته لازم است این موضوع مدیریت و از یک پنجره واحد به وزارت ارتباطات اعلام شود و ما در حد توان کمک خواهیم کرد.

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات درباره عمل نکردن برخی اپراتورها به ابلاغیه وزارت ارتباطات در خصوص رایگان سازی اینترنت آموزش مجازی، گفت: باید قبول کنیم که اپراتورها در بخش خصوصی کار می کنند و بخش خصوصی به سود خود نگاه می کند در واقع طبیعت بخش خصوصی همین است و بالاطبع از رایگان کردن استقبال نمی کنند.

هاشمی در پایان گفت: از دانشگاه ها و مسولان وزارت علوم می خواهیم بررسی دقیقی از مناطق و دانشگاه هایی که اینترنت آموزشی آن ها رایگان نشده داشته باشند و آن را به وزارت ارتباطات اعلام کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا