وارد شدن گوشی‌های ۵G به کشور

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که گوشی‌های ۵G به ایران آمده است.

مجله آنلاین موبنا – محمدجواد آذری جهرمی امروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایسنا درباره چرایی نصب دکل‌ ۵G طی سه هفته آینده در شرایطی که هنوز سخت‌افزارهای این فناوری در کشور وجود ندارد، گفت: گوشی‌های ۵G به ایران آمده است.

وی درباره ظرفیت تولید گوشی داخلی و سیستم عامل آن بیان کرد: اندروید اختصاصی‌شده رونمایی شده است و روی یک مدل گوشی هم پیاده‌سازی شده اما عرضه‌ی عمومی نشده و آماده عرضه است و کاربر می‌تواند انتخاب کند که در این شرایط از آن استفاده کند، یا خیر.

وی با بیان اینکه البته اجباری در استفاده از این گوشی نیست ادامه داد: اما اندروید آن توسعه داده شده است زیرا در هر صورت تحریم‌ها به سمت کاربر می‌آیند و اندروید اختصاصی‌شده به آن‌ها کمک می‌کند که در برابر این تحریم‌ها پایداری بیشتری داشته باشند و تحریم اثرگذاری کمتری داشته باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره تضمین تولید گوشی‌های داخلی بیان کرد: ارزیابی‌های ما و وزارت صمت این است که این توانمندی وجود دارد و نیازمند بسته‌های حمایتی است که دولت در اختیارشان قرار می‌دهد.

آذری جهرمی در پاسخ به این‌که چرا همچنان حداکثر ترافیک اصلی اپراتورها روی شبکه خارجی است، گفت: اینترنت یکی از سرویس‌هایی است که روی شبکه ملی اطلاعات عرضه می‌شود و امروز سرویس غالب شبکه است و باید تلاش شود با ظرفیت جهش تولید و بهره‌گیری از ظرفیت‌های اقتصاد دیجیتال، ما سهم داخلی را افزایش دهیم تا استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای خودمان بتوانند استفاده کنند و حتی سهم جهانی بگیرند.

وی ادامه داد: ازطرفی چون در شبکه‌های تلفن همراه بیشتر از پیام‌رسان‌ها استفاده می‌شود، سهم ترافیک داخلی کمتر است اما روی شبکه ثابت ما تا ۵۵ درصد ظرفیت شبکه یک اپراتور را هم داریم و در اپراتورهای ثابت این نسبت، عکس است. دلایل متعددی هم دارد چون بیشتر محتوای صوت و تصویر در شبکه ثابت وجو دارد.

به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، توسعه شبکه ملی اطلاعات مانعی برای توسعه اینترنت نیست بلکه افزونه‌ای برای توسعه اینترنت است و ما را در فضای جهانی پایدارتر و مستحکم‌تر می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا