از آموزش تا دورکاری میلیون‌ها ایرانی با استفاده از شبکه دیجیتال همراه اول

پس از شیوع ویروس کرونا، همراه‌اول به عنوان نخستین و بزرگترین اپراتور دیجیتال کشور توانست شرایط دورکاری میلیون‌ها‌ ایرانی‌ را از طریق اینترنت پرسرعت فراهم کند.

مجله آنلاین موبنا؛ نرگس‌السادات حجازیان – سرمایه‌گذاری گسترده اپراتور اول در سال‌های اخیر و زیرساخت‌های قدرتمند آن باعث شد بسیاری از نهادها و سازمان‌های دولتی نظیر «وزارت آموزش و پرورش»، «شورای نگهبان»‌ و‌‌ «وزارت کشور» نیز در ایام شیوع کرونا، با قرار گرفتن بر بستر شبکه امن همراه اول، اقدام به پیاده‌سازی سرویس‌های نوین دورکاری یا آموزش مجازی کنند.

از آموزش تا دورکاری میلیون‌ها ایرانی با استفاده از شبکه دیجیتال همراه اول

ارائه بسترهای ارتباطی، برای دورکاری در سازمان‌های دولتی

این روزها کارشناسان سلامت معتقدند تنها راه قطع زنجیره حیات ویروس کرونا و کاهش موارد ابتلا، دورکاری و قرنطینه خانگی است؛ زیرا با تردد، افراد ویروس را از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل و دیگران را مبتلا می‌کنند. به همین دلیل است که شیوع ویروس کرونا در کشور مانند اقصی نقاط جهان، زمینه ایجاد تحولاتی در نظام اداری را به دنبال داشته است. بر همین اساس اغلب سازمان‌ها، ارگان‌ها و نهادها ترجیح داده‌اند شرایط دورکاری را برای کارکنان خود فراهم کنند.

برای مثال این روزها شورای نگهبان و وزارت کشور در کنار بسیاری شرکت‌های خصوصی و دولتی دیگر، با استفاده از بستر گسترده ارتباطی نخستین اپراتور تلفن‌همراه کشور، «سرویس دورکاری» و «برقراری ارتباطات امن» را کلید زده تا با تکیه بر بسترهای ایجاد شده مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات، فعالیت‌شان را ادامه دهند.

سازمان‌های مذکور با قرار گرفتن بر بستر شبکه امن «همراه اول»، دسترسی به تمامی نقاط مورد نظر را از طریق سیمکارت‌های همراه اول، دانگل و APN برای برقراری ارتباطات همگرا و همه جانبه فراهم کرده‌اند.

آن‌طور که کارشناسان ا‍پراتور اول اعلام کرده‌اند، با توجه به ایجاد این ظرفیت در راهکار شبکه امن، تمامی متقاضیان راهکارهای سازمانی می‌توانند از این بستر با هدف ارتقای هر چه بیشتر امنیت در تبادل اطلاعات سازمانی بهره برده و درخواست خود را به بخش کسب و کار سازمانی در اپراتور اول تلفن همراه کشور ارائه کنند.

از آموزش تا دورکاری میلیون‌ها ایرانی با استفاده از شبکه دیجیتال همراه اول

چطور از کیفیت اینترنت کاسته نشد؟

پس از شیوع ویروس کرونا اغلب کشورهای دنیا با ترافیک انتقال داده بالایی مواجه شدند. آمارها نشان می‌دهد حجم استفاده از اینترنت در دو ماه اخیر به‌طور میانگین حداقل دو برابر افزایش یافته است. گزارش جدید موسسه استرالیاییKASPR Datahaus  که در حوزه تحلیل داده و ارائه گزارشات مرتبط با ترافیک اینترنت جهانی فعال است،‌ نشان می‌دهد در کشورهایی نظیر ایران، سوئد، اسپانیا، مالزی و ایتالیا حجم مصرف اینترنت پس از شیوع ویروس کرونا به طرز معناداری افزایش یافته است.

از آموزش تا دورکاری میلیون‌ها ایرانی با استفاده از شبکه دیجیتال همراه اول
گزارش این موسسه نشان می‌دهد کاربران ایرانی به دلیل دورکاری و ماندن در خانه، بیشترین فشار را به زیرساخت‌های اینترنت آورده‌اند. به اعتقاد کارشناسان، دورکاری کارمندان ادارات در کنار پخش آنلاین و استریمینگ، انجام بازی آنلاین و به طور کلی افزایش ساعات استفاده از اینترنت پرسرعت باعث شده تا محققان مذکور در بازه زمانی مربوط به شیوع کرونا میزان فشار به اینترنت را سنجیده و نقشه فشار به اینترنت را تهیه کنند.

از آموزش تا دورکاری میلیون‌ها ایرانی با استفاده از شبکه دیجیتال همراه اول

با وجود افزایش معنادار مصرف اینترنت در کشور، همراه اول که ییشترین تعداد مشترکان تلفن همراه را در سراسر کشور دارد، توانست در هفته‌های اخیر به خوبی اینترنت با کیفیت برای مشترکانش را تامین کند.

در همین ارتباط معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول نیز چندی قبل از ارتقاء ۲۰ درصدی ظرفیت ارتباطی این اپراتور خبر داده بود. مرتضی طاهری‌بخش معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول درباره شرایط دو ماه اخیر که شیوع ویروس کرونا در کشور رقم‌زده و تأثیری که بر شبکه‌های ارتباطی است، توضیح داد: طبیعتاً با شیوع این ویروس و اقدامات پیشگیرانه‌ای که به وسعت زیاد در کشور صورت گرفت، برندهای اقتصادی و بنگاه‌هایی که ظرفیتش را داشتند طرح‌هایی نظیر «دورکاری» را جهت تشویق در خانه ماندن برای پرسنل خود کلید زدند که درنهایت ترافیک شبکه اپراتورها را بالا برد.

معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول با تأکید بر اینکه با تشویق مردم به دورکاری میزان ترافیک شبکه به‌اندازه‌ای رشد کرد که مجبور به اقدامات توسعه‌ای شدیم، گفت: با بالا گرفتن بحث شیوع کرونا و استارت طرح‌های دورکاری در کشور، تصمیم گرفتیم تمامی برنامه‌های توسعه‌ای که برای نیمه اول سال ١٣٩٩ در نظر داشتیم را ظرف یکی دو هفته انجام دهیم و ظرفیت شبکه را ارتقا دهیم.

از آموزش تا دورکاری میلیون‌ها ایرانی با استفاده از شبکه دیجیتال همراه اول

برقراری ارتباط میلیون‌ها دانش‌آموز ایرانی

بحث استفاده از اینترنت پرسرعت همراه‌اول محدود به دورکاری کارمندان یا خدمات سازمانی نمی‌شود. همان‌طور که می‌دانید، پس از شیوع سراسری ویروس کرونا در کشور، همه مراکز آموزشی اعم از مدارس و دانشگاه تعطیل شدند. با توجه به اینکه تعطیلی مدارس تاثیر منفی بر روند آموزشی دانش‌آموزان دارد، بحث آموزش از راه‌دور با استفاده از موبایل، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفت. همراه اول در گام نخست اقدام به ارائه بسته هدیه اینترنت با حجم ۲۰ گیگابایت به ۴۴۴ هزار معلم در سراسر کشور کرد و حالا ساز و کار  سامانه شاد(شبکه آموزشی دانش‌آموزی) نیز از طریق بسترهای ارتباطی همراه‌اول در اختیار میلیون‌ها دانش‌آموز ایرانی قرار گرفته است.

سامانه شاد‌ که با همراهی اپراتور اول توسعه یافته، بستری ارتباطی است که برای آموزش مجازی دانش‌آموزان در ایام کرونا در نظر گرفته شده است. در این سامانه آموزش به صورت آنلاین انجام می‌شود و دانش‌آموزان موظف هستند در ساعات مقرر، در کلاس‌های مجازی شرکت کنند. البته چنان‌چه امکان حضور در کلاس‌های آنلاین برای دانش‌آموز وجود نداشته باشد، می‌تواند از فایل‌های آموزشی ذخیره شده آن‌ها استفاده کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا