اثرانگشت و تلفن همراه، جایگزین کارت بانکی می‌شود

یک مسوول نظام بانکی با اشاره به گسترش پرداخت‌های مبتنی بر تلفن همراه و اثرانگشت بجای کارت بانکی، گفت: در صورت افزایش کارمزد بانکی، میزان استفاده از پرداخت با تلفن همراه به دلیل هزینه کمتر بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

مجله آنلاین موبنا – «محمد مهدی صادق» در نشست خبری با اشاره به گسترش نظام بانکداری نوین و گسترش نظام‌های پرداخت غیرکارتی، گفت: پرداخت با استفاده از روش های بیومتریک (مانند اثر انگشت) در دست طراحی قرار دارد که در آینده، اجرایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد (زیرمجموعه بانک ملی) با اشاره به آغاز به کار سامانه پرداخت و خرید بدون نیاز به کارت بانکی (کیو. آر- QR)، اظهار داشت: با استفاده از بارکدهای ۲ بعدی، نیازی به همراه داشتن کارت بانکی برای پرداخت نیست.

صادق اضافه کرد: بر اساس این امکان، با نصب نرم افزار و اپلیکیشن در تلفن همراه می‌توان پرداخت را انجام داد.

وی با بیان اینکه این ابزار برای پرداخت های خرد استفاده می‌شود، ادامه داد: در این سامانه، علاوه بر پرداخت آنلاین امکان پرداخت با کیف پول الکترونیکی وجود دارد.

وی گفت: در حال حاضر حدود برای پنج درصد پذیرنده‌های فروشگاهی، این ابزار جدید فعال شده است که تا پایان امسال به ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

صادق به احتمال تغییر کارمزد خدمات بانکی اشاره کرد و گفت: در صورت تصویب تغییر کارمزدها و افزایش آن، میزان گرایش به پرداخت با تلفن همراه به دلیل کارمزد پایین، افزایش خواهد یافت.

وی اضافه کرد: برآورد می‌شود در صورت تغییر نظام کارمزد بانکی، بین ۲۰ تا ۳۰ درصد به حجم استفاده از پرداخت با تلفن همراه افزوده شود.

وی خاطر نشان کرد: بحث تغییر کارمزد مدتهاست مطرح شده اما به دلیل فرایند پیچیده، تاکنون نهایی نشده است.

وی با اشاره به روند رو به گسترش پرداخت با تلفن همراه در کشورهای مختلف گفت: در کشورهایی مانند چین تا ۲۰ درصد پرداخت‌ها از طریق تلفن همراه انجام می‌شود.

صادق یادآور شد: البته در کشورهایی مانند ایران و مناطق توسعه‌یافته که در طی سال‌های گذشته زیرساخت‌های پرداخت کارتخوان فراهم شده، میزان استفاده از کارتخوان در مقایسه با تلفن همراه بیشتر است.

جدیدترین گزارش منتشر شده در خصوص سرانه و ضریب نفوذ ابزارهای کارتخوان فروشگاهی حاکی از آن است که در شهریورماه سال جاری ۷ میلیون و ۶۴۹ هزار و ۴۱۴ دستگاه کارتخوان فعال بوده است.

با در نظر گرفتن جمعیت بالای ۱۸ سال در کشور یعنی ۵۹ میلیون و ۶۴۵ هزار و ۷۴۲ نفر که متقاضی دریافت خدمات بانکی و پرداخت هستند، به ازای هر ۷.۷ ایرانی (۸ ایرانی) یک دستگاه کارتخوان فعال و دارای تراکنش در کشور وجود داشته است.

در شهریور ماه سال جاری حدود دو میلیارد و ۵۱۳ میلیون تراکنش در شبکه پرداخت الکترونیک ثبت شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا