در پاسخ به گستاخی‌های رییس فدراسیون فوتبال

به دنبال پخش اظهارنظری از مهدی تاج ـ رئیس فدراسیون فوتبال ـ مبنی بر اینکه اگر خبرنگاری پرسش بی‌ربط کند، چهار سال از کار خبری محروم‌ می‌شود، اعضای هیات‌ مدیره انجمن‌ پیشکسوتان‌ مطبوعات ضمن ارسال نامه‌ای به تاج از او خواستند که بهتر است به مشکلات فوتبال بپردازد و امور مربوط به خبرنگاران را به مرجع ذی‌صلاح بسپارد؛ هرچند تاج در ادامه حواشی با انتقاد از صداوسیما، گفته‌های خود را به نوعی اصلاح کرد، اما به اعتقاد این روزنامه‌نگاران باسابقه، فردی در این مقام به هیچ عنوان حق اظهارنظر و تذکر درخصوص عملکرد خبرنگاران را ندارد.

مجله آنلاین موبنا – در نامه هیات مدیره انجمن پیشکسوتان مطبوعات متشکل از محمد بلوری، بهروز بهزادی، رضا قوی‌فکر، مسعود مهاجر، علی اکبر قاضی‌زاده و محمود هجرت خطاب به تاج آمده است:

«جناب آقای تاج، رئیس فدراسیون فوتبال

بیانات اخیر جنابعالی خطاب به خبرنگاران ورزشی داخلی موجب تعجب و اسباب تاسف فراوان اهالی رسانه‌ها شد. اینکه تهدید فرموده‌اید اگر خبرنگاری در نشست‌های خبری با مسئولان، مربیان و ورزشکاران این ورزش پرسشی خارج از موضوع طرح کند، کارت حضور وی در این‌نشست‌ها ضبط و طرح‌کننده پرسش از حضور بعدی در این نشست‌ها محروم خواهد شد، براساس کدام قانون صنفی، جزایی یا به موجب کدام عرف معمول، در اطلاع‌رسانی داخلی و خارجی است؟

بر ما روشن‌ نیست که کدام مشاور به شما چنین توصیه‌ای کرده است. مسلم اینکه چندان، حیثیت و آینده شغلی شما را در نظر نگرفته است. به‌ نظر شما دامنه اجرایی عنوان کلی «بی‌ربط» ممکن نیست شمول هر سوالی بشود که از دید جنابعالی و همکارانتان نباید طرح‌ می‌شد؟ آیا این سنتی نمی‌شود که هر کسی هر پرسشی را که برابر میل و سلیقه خود نیافت، آن را بی‌ربط اعلام کند؟ خود شما از متن همین حرفه به جامعه معرفی شدید و سپس به این‌مسئولیت رسیدید. این تلقی از نظر شما پذیرفتنی است که خبرنگاران فقط برای خودنمایی، تسویه حساب با شما و همکاران یا کنجکاوی شخصی پرسشی را مطرح کنند؟

انصاف دهید این نظر درست نیست که همکاران‌ جوان ما وقتی شما و همکارانتان را در دسترس و پاسخگو نمی‌بینند، هر وقت شما را در برابر خود می‌یابند می‌خواهند برای انبوه پرسش‌های در ذهن‌مانده خود جوابی دریافت کنند.

جناب آقای تاج، پرسش حق حرفه‌ای و طبیعی خبرنگار و پاسخ، مسئولیت قانونی و عرفی هر مسئول است. اگر چه شما آن را بی‌ربط تلقی کنید. از این گذشته مسئول رسیدگی به تخلف‌ها، نارسایی‌ها و مشکلات‌ مطبوعات را قانون مشخص کرده است. اجازه دهید همان مراجع و مسئولان به این امور رسیدگی کنند تا شما و فدراسیون‌ مربوطه با فراغت بیشتر به اموری که تصدیق می‌فرمایید مشکلات ریز و درشت کم‌ ندارد، بپردازید.

جای تاسف دارد که فضای حرفه‌ای مطبوعات از جمله مطبوعات ورزشی چنین باید بدون‌ مدافع بماند که جنابعالی به خود حق دهید، مقررات تازه‌ای برای تهدید و تحدید فعالیت‌های صنفی این حرفه وضع کنید. اهل این‌حرفه، تهدید و تحدید بسیار دارند، لطفا شما چیزی بر آن‌ نیفزایید.

آرزو می‌کنیم پیش از اعلام اینگونه تصمیم‌ها و محدودیت‌ها، ابعاد پیامدها و آثار آن را بر جامعه ما و مجموعه فوتبالمان بسنجید.

پیوسته سلامت، موفق و سربلند باشید.»

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا