اولین سورتمه مخصوص کشف قطب جنوب حراج شد (+عکس)

این سورتمه «اریک مارشال» نامگذاری شده بود و یکی از ۱۸ سورتمه ۳.۴ متری بود که از چوب درخت گردوی آمریکایی، فلز و چرم ساخته شده بود و چهار مورد از این سورتمه‌ها توسط شاکلتون، مارشال، کاپیتان جیمسون آدامز، و فرمانده فرانک وایلد مورد استفاده قرار گرفت تا آنها به قطب جنوب برسند.

موبنا – مصنوعاتی که انسان‌ها در نخستین روزهای کشف قطب جنوب ساختند تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند هم اکنون در حراجی «حراجی فروش اکتشافات و سفر بونهامز» در شهر لندن برای فروش عرضه شده است. از جمله وسایل جالبی که در این حراجی عرضه شده است می‌توان به یک سورتمه ۳.۴ متری اشاره کرد که یک سرهنگ لیتوانیایی به نام «ارنست شاکلتون» سال ۱۹۰۷ میلادی سعی کرده بود به کمک آن به قطب جنوب سفر کند و البته نتوانست این هدف خود را محقق سازد. این طور که پیش‌بینی شده است سورتمه مذکور بین ۶۰ هزار پوند تا ۱۰۰ هزار پوند معادل ۷۷ هزار دلار تا ۱۲۹ هزار دلار به فروش می‌رسد.

اولین سورتمه مخصوص کشف قطب جنوب حراج شد (+عکس)

«قطب جنوب بریتانیایی» یا «ماموریت نمرود» نام پروژه‌ای بود که بین سال‌های ۱۹۰۷ تا ۱۹۰۹ میلادی برای کشف جنوبی‌ترین نقطه کره زمین به انجام رسید. این نخستین سورتمه‌ای بود که در یکی از سه ماموریت شاکلتون مورد استفاده قرار گرفت تا او بتواند خود را به قطب جنوب برساند و البته از تلاشی که او کرد به عنوان طولانی‌ترین سفر برای اکتشاف قاره یخی در طول تاریخ یاد می‌شود. او در بین اهداف علمی و جغرافیایی مختلفی که داشت، توانست نام خود را به عنوان اولین کسی که به قطب جنوب رسیده است به ثبت برساند و این افتخار به کمک یک سورتمه که با چوب و طناب ساخته شده بود به ثبت رسید.

اولین سورتمه مخصوص کشف قطب جنوب حراج شد (+عکس)

این سورتمه «اریک مارشال» نامگذاری شده بود و یکی از ۱۸ سورتمه ۳.۴ متری بود که از چوب درخت گردوی آمریکایی، فلز و چرم ساخته شده بود و چهار مورد از این سورتمه‌ها توسط شاکلتون، مارشال، کاپیتان جیمسون آدامز، و فرمانده فرانک وایلد مورد استفاده قرار گرفت تا آنها به قطب جنوب برسند. هر کدام از این سورتمه‌ها توسط یک اسب کوتاه قطبی کشیده می‌شد و شخص از طریق سورتمه به دنبال آن می‌دوید یا روی بخش مخصوص می‌نشست تا روی برف‌ها اسکی کند. ماموریت اصلی آنها در ۲۹ اکتبر ۱۹۰۸ انجام شد و طولی نکشید که بررسی‌های آنها نشان داد که این پروژه نمی‌تواند به انجام برسد. سه نفر از اعضای این گروه پس از مدت کوتاه با ناتوانی و مرگ اسب خود مواجه شدند و نفر چهارم که فرماند وایلد بود با سورتمه خود داخل یک شکاف سقوط کرد.

اولین سورتمه مخصوص کشف قطب جنوب حراج شد (+عکس)

اگرچه این تیم به دو سورتمه نجات متصل شده بود دو نفر از آنها جان سالم به در بردند، ولی بررسی‌های بعدی نشان داد آنها پیش از اینکه مجبور به عقب نشینی شوند در فاصله ۱۵۷ کیلومتری قطب جنوب قرار داشته‌اند. با این بررسی‌ها گروه امداد و نجات سورتمه مارشال را به شهر لندن برگرداند و در سال ۱۹۵۲ میلادی این سورتمه به مالک فعلی آن یعنی «دانشکده مانکتون کامب» اهدا شد. هم اکنون حراجی بونهامس پرچم سورتمه مارشال را در بخش دیگر ارایه کرده است تا علاقمندان آن را خریداری کنند.

اولین سورتمه مخصوص کشف قطب جنوب حراج شد (+عکس)

«متئو هالی» مدیر مرکز کتاب‌ها و نسخ خطی حراجی بونهامز گفت: «شاکلتون یکی از چهره‌های بزرگ تاریخ قهرمانانه اکتشافات قطبی محسوب می‌شود و ماموریت نمرود برای کشف قطب جنوب اهمیت بسیار زیادی دارد. تعداد کمی از سورتمه‌هایی که در ماموریت نمرود مورد استفاده قرار گرفتند همچنان سالم مانده‌اند و از بین آنها این سورتمه از جمله ابزارهای باقیمانده است و یکی از چهار سورتمه‌ای محسوب می‌شود که کاشفان قطب جنوب سوار بر آن به جنوبی‌ترین نقطه زمین رفتند. من فکر می‌کنم این سورتمه برای کلکسیونرها اهمیت بسیار زیادی دارد و مطمئن هستم بالاتر از قیمت پشنهادی فروخته می‌شود».

دکمه بازگشت به بالا