نارنجک شکارچی پهپاد (+عکس)

زمانی که سربازان تشخیص می‌دهند پهپاد در برد مناسب قرار گرفته است به سمت آن شلیک می‌کنند و در این حالت نارنجک حاوی توری فلزی پس از رسیدن به هدف به صورت خودکار باز می‌شود.

موبنا – ماه گذشته مسئولان فرودگاه هیترو در لندن اعلام کردند به دلیل مشاهده پهپاد در آسمان این منطقه تمامی پروازهای آنها متوقف شده است و سخنگوی فرودگاه طی بیانیه ای با عذرخواهی از مسافران اعلام کرده بود که برای تحقیقات بیشتر می‌بایست همکاری‌های گسترده‌ای را با پلیس انجام دهد و توقف پروازها یک اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل در این زمینه بوده است. این اتفاق نشان داد پهپادها تا چه اندازه می‌توانند مشکلات امنیتی ایجاد کنند و عدم پروز آنها در مسیر درست چه عواقبی می‌تواند در پی داشته باشد. مهندسان ارتش آمریکا هم اکنون می‌کوشند جلوی اتفاق مذکور را بگیرند و به منظور مقابله با اتفاق مذکور ابزاری را برای شکار پهپادها تولید کرده‌اند.

این ابزار که هم اکنون به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفت در اصل یک نارنجک ۴۰ میلیمتری است که سه مهندس آمریکایی با نام‌های «توماس بلایسکال»، «ریچارد فونگ» و «لامار تامسون» در مرکز «پیکاتینی آرسنال» در نیوجرسی آن را طراحی کردند.

این ابزار که شکل ظاهری شبیه به اسلحه دارد به گونه‌ای ساخته شده است که سربازان به صورت فردی می‌توانند از آن برای منهدم کردن هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کنند. سربازان می‌توانند پس از مشاهده پهپادهای مشکوک از طریق ابزار دستی نارنجک انداز ام‌۳۲۰ شکار کنند و این در حالی است که اگر پهپاد اندازه بزرگتری داشته باشد، امکان شلیک با نارنجک انداز بزرگتر ام‌کی-۱۹ هم فراهم شده است. نارنجک انداز ام‌۳۲۰ امکان شلیک از صدها متر دورتر را فراهم می‌کند و این در حالی است که نارنجک‌ انداز ام‌کی-۱۹ امکان پرتاب از فاصله دورتر را هم فراهم می‌آورد.

نارنجک شکارچی پهپاد (+عکس)

زمانی که پهپاد در برد هوایی دستگاه نارنجک انداز قرار می‌گیرد، این امکان فراهم می‌شود تا از لوله خود نارنجک مخصوص را شلیک کند. البته باید توجه داشته باشید که نارنجک مخصوص ۴۰ میلیمتری قابلیت انفجار ندارد و در سیستم داخلی آن یک شبکه فلزی توری قرار گرفته است که پهپاد را صید می‌کند. با این توضیح زمانی که سربازان تشخیص می‌دهند پهپاد در برد مناسب قرار گرفته است به سمت آن شلیک می‌کنند و در این حالت نارنجک حاوی توری فلزی پس از رسیدن به هدف به صورت خودکار باز می‌شود. عرض این تور بین ۶ تا ۹ متر برآورد شده است تا سربازان مطمئن شوند که از این طریق می‌توانند بدون مشکل پهپاد را شکار کنند. زمانی که این توری فلزی روی پهپاد می‌افتد، آن را مجبور می‌کند تا به مرور سرعت خود را کم کند و روی زمین بیافتد.

این نارنجک می‌تواند از طریق سیگنال‌های از راه دور کنترل شود و شخصی که روی زمین آن را شکلیک کرده است می‌تواند مدیریت مسیر و زمان باز شدن شبکه توری آن را در دست بگیرد. همچنین شبکه توری که در سیستم داخلی این نارنجک کار گذاشته شده است حسگرهای مجاورتی دارد که از طریق آنها می‌تواند پس از نزدیک شدن به پهپاد به صورت خودکار باز شود.

این طور که ارتش آمریکا اعلام کرده است، آزمایش‌های اولیه روی این نارنجک شکار کننده پهپادها نشان می‌دهد که محصول جدید نسبته مدل‌های مشابهی که تاکنون مورد استفاده قرار می‌گرفتند بسیار کارآمدتر عمل می‌کند و در بررسی‌های اولیه تمامی پهپادهایی که به سمت آنها شلیک شده را شکار کرده است. علاوه بر این گفته می‌شود که یک فراد می‌تواند در دستگاه ویژه خود ده‌ها نارنجک شکارچی پهپاد را جاسازی کند تا تمام پهپادهایی که در محیط پیرامون آن قرار دارند به صورت همزمان شکار شوند.

لازم به ذکر است مهندسان بریتانیایی در مرکز «اوپن ورکس» یک دستگاه قابل حمل با نام «اسکای‌وال» تولید کرده‌اند که شبکه‌های توری را به سمت پهپادهای در حال پرواز شلیک می‌کند و البته عملکرد آن کاملا متفاوت است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا