بادبان هوشمند مخصوص دوچرخه‌سواری‌های طولانی (+عکس)

زمانی که دوچرخه سوار پدال دوچرخه خود را فشار می‌دهد تا به جلو حرکت کند، می‌تواند دو دکمه‌ای که روی فرمان نصب شده است را برای کنترل و هدایت بادبان در اختیار بگیرد و از این طریق بادبان را به سمت مورد نیاز بچرخاند تا بتواند بیشترین استفاده را از جریان باد ببرد.

موبنا – اگرچه تاکنون هیچ گونه دوچرخه مجهز به بادبان ساخته نشده است، ولی دوچرخه‌ و بدن شما حین راندن در خیابان می‌توانند جلوی وزش قسمتی از باد را بگیرند تا این اتفاق باعث شود جهت و سرعت حرکت دوچرخه کنترل شود. در این میان گروهی از محققان ابزاری به نام «سایکل‌وینگ» تولید کرده‌اند که در اصل یک بادبان مخصوص دوچرخه محسوب می‌شود و دقیقا وظیفه مشابه بادبان در قایق‌ها را اعمال می‌کند.

این بادبان توسط یک مهندس نرم‌افزار به نام «جرج پاندو» با همکاری یک مهندس مکانیک به نام «ناتان رز» ساخته شده است، در فضاهای شهری شلوغ و خیابان‌های پرجمعیت کاربرد ندارد. بر این اساس گفته می‌شود که ایده ساخت «سایکل‌وینگ» به این صورت است که دوچرخه سواران که در تورهای بزرگ مسافت‌های طولانی را می‌پیمایند و از جاده‌های بین کشورها عبور می‌کنند، می‌توانند به کمک این بادبان به میزان قابل ملاحظه در انرژی خود صرفه جویی کنند و از این طریق دوچرخه خود را برای هدایت به جلو با صرف انرژی کمتر هدایت کنند.

بادبان هوشمند مخصوص دوچرخه‌سواری‌های طولانی (+عکس)

این بادبان کوچک به قسمت عقب دوچرخه متصل می‌شود و هر زمان که دوچرخه سوار نیازی به استفاده از آن ندارد، به راحتی می‌تواند این بادبان را در محل اتصال خود جمع کند. زمانی که دوچرخه سواران تصمیم می‌گیرند مسافت‌های طولانی را بپیمایند و البته زمانی که باد موافق وزیدن گرفته است، آنها به صورت دستی «سایکل‌وینگ» را تنظیم می‌کنند و این اتفاق تنها چند دقیقه زمان نیاز دارد.

زمانی که دوچرخه سوار پدال دوچرخه خود را فشار می‌دهد تا به جلو حرکت کند، می‌تواند دو دکمه‌ای که روی فرمان نصب شده است را برای کنترل و هدایت بادبان در اختیار بگیرد و از این طریق بادبان را به سمت مورد نیاز بچرخاند تا بتواند بیشترین استفاده را از جریان باد ببرد. دستگاهی که مجهز به دکمه‌ها روی فرمان نصب شده است یک نمایشگر مجهز به کاغذ الکترونیکی را شامل می‌شود که قادر است جهت حرکت بادبان و نحوه وزش باد به آن را مشخص کند و همچنین میزان انرژی باقی مانده در باتری موتوری که بادبان را می‌چرخاند هم روی همین ابزار کوچک نمایان می‌شود.

بادبان هوشمند مخصوص دوچرخه‌سواری‌های طولانی (+عکس)

اگرچه هم اکنون مدل اولیه این محصول ساخته شده است، ولی تاکنون بسیار مورد توجه دوچرخه سواران قرار گرفته است. این دو مهندس مدل اولیه این محصول را با وزن ۶.۸ کیلوگرم تولید کرده‌اند و هم اکنون تلاش می‌کنند با استفاده از مواد مختلف آن را با وزن کمتر تولید کنند.

به هر حال «سایکل‌وینگ» می‌تواند یکی از ابزارهای جانبی جالب برای دوچرخه سواران محسوب شود و پیش بینی شده است مدل نهایی آن را با قیمت ۵۰۰ دلار وارد بازار شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا