اصلاح ژنتیکی برای تولد مرغ تخم طلا

گروهی از محققان موسسه رزلین وابسته به دانشگاه ادینبورگ که موفق به تولد این پرندگان شده‌اند از آنها با عنوان «مرغ تخم طلا» یاد می‌کنند و ارزش این پروتئین‌ها را برای خود معادل طلا می‌دانند.

موبنا – به طور معمول ماجرا از این قرار است که وقتی دانشمندان می‌خواهند برای توسعه علوم دارویی پروتئین تولید کنند، تکنیک‌هایی را مورد استفاده قرار می‌دهند که بسیار هزینه‌بر و پیچیده هستند. با این وجود به تازگی گروهی از محققان اسکاتلندی  مرغ‌هایی را با اصلاح ژنتیکی به دنیا ورده‌اند که تخم مرغ‌های جادویی تولید می‌کنند و این تخم‌ها در اصل حاوی مقادیر قابل توجه پروتئین‌هایی هستند که از آنها می‌تواند در علوم پزشکی و دارویی استفاده کرد.

گروهی از محققان موسسه رزلین وابسته به دانشگاه ادینبورگ که موفق به تولد این پرندگان شده‌اند از آنها با عنوان «مرغ تخم طلا» یاد می‌کنند و ارزش این پروتئین‌ها را برای خود معادل طلا می‌دانند. این دانشمندان تاکنون روی تولید دو پروتئین در این زمینه تمرکز داشته‌اند. نخستین پروتئین که با نام IFNalpha2a شناخته می‌شود اثرات ضدویروسی و ضدسرطانی بسیار قوی دارد. پروتئین دوم که macrophage-CSF نامگذاری شده است در آزمایش‌های اولیه نشان داد که با تحریک بافت‌های آسیب دیده می‌تواند برای بهبود آنها اقدام کند و لازم به ذکر است این دو پروتئین پس از آزمایش روی بدن خوک و انسان نتایج قابل قبولی را نمایان کردند.

یک سیستم تصفیه‌سازی ساده برای استخراج پروئین از بخش سفیده تخم مرغ در این زمینه به کار گرفته شده است و برای این اقدام دانشمندان از جوجه‌های اصلاح شده‌ای کمک گرفتند که مانند نمونه طبیعی خود مراحل تولد و رشد را پشت سر گذاشته بودند. هم اکنون سه مورد از این تخم‌ها توسط مرغ‌های اصلاح شده تولید شده است و دانشمندان در حال بررسی‌های دقیق روی آن هستند تا میزان پروتئین موجود در آنها را به طور دقیق مشخص کنند.

لازم به ذکر است یک مرغ بالغ در طول یک سال حدود ۳۰۰ تخم می‌گذارد و محققان بر این باورند که فناوری جدید آنها بسیار ارزان‌تر از تکنیک‌های قبلی برای تولید پروتئین‌های رشد و کشت سلولی در پستانداران محسوب می‌شود و البته نسبت به سایر روش‌های موجود که نیاز به سیتم‌های پیچیده برای تصفیه و پردازش پروتئین دارند کاربردی‌تر عمل می‌کند. لازم به ذکر است مطالعات قبلی دانشمندان روی بزها، رگوش‌ها و مرغ‌هایی که مراحل اصلاح ژنتیکی را پشت سر گذاشته بودند نشان داده بود که این حیوانات می‌توانند پروتئین‌های درمانی را در شیر و تخم خود تولید کنند. با این وجود سیستم مرغی که با اصلاح ژنتیکی در دانشگاه ادینبورگ متولد شده است درصد بیشتری پروتئین را نسبت به نمونه‌های قبلی تولید می‌کند و برای تولد او هزینه کمتری صرف شده و البته این مرغ با پیچیدگی‌های کمتری مراحل رشد خود را پشت سر گذاشته است.

پروفسور «هالن سانگ» یکی از محققان حاضر در این بررسی توضیح داد:‌ «ما هنوز دارویی را برای انسان‌ها تولید نکرده‌ایم، ولی این مطالعه نشان داد که مرغ‌ها می‌توانند به عنوان یک حیوان در دسترس برای تولید مناسب پروتئین با حجم بالا مورد استفاده قرار بگیرند و پنجره‌های جدید برای کشف داروها را به روی ما باز کنند. مرغی که با اصلاح ژنتیکی در اختیار ما قرار دارد می‌تواند در زمینه‌های مختلف برای برنامه‌های کاربردی در بیوتکنولوژی به ما کمک کند».

موسسه رزلین وابسته به دانشگاه ادینبورگ اعلام کرده است که فناوری خود برای پروش مرغ‌های اصلاح شده و تولید تخم‌های غنی شده از پروتئین را به تولید انبوه می‌رساند و این خبر در آخرین شماره از نشریه بین‌المللی «بی‌ام‌سی بیوتکنولوژی» در قالب یک مقاله علمی منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا