از اینترنت اشیاء تا تونل تاریک انتقال اطلاعات

این روزها سودای فیلتر شدن اینستاگرام توسط برخی و دردسر پیامک‌های تبلیغاتی برای مردم در میان اخبار نه‌چندان دلگرم‌کننده اقتصادی، حسابی فضای مجازی و رسانه‌ها را پر کرده است.

موبنا – خیلی از مردم کوچه و بازار نه از جزییات قانون مبارزه با پول‌شویی و الزامات اف‌ای‌تی‌اف چیزی می‌دانند و نه از بد عهدی اروپایی‌ها در عملیاتی کردن SPV(سازوکار ویژه مالی) خبر دارند! اما شاید در این وانفسای اقتصادی از فیلتر شدن اینستاگرام استقبال نکنند. ابزاری که هم ده‌ها میلیون مخاطب در کشورمان دارد و هم انتقال دیتای سنگین آن جیب اپراتورها را پر می‌کند؛ بنابراین در این شرایط مردم از فیلتر شدن یک پیام‌رسان اجتماعی که اتفاقاً خیلی هم سرگرم‌کننده است خشنود نخواهند شد و از طرفی با توجه به شرایط ویژه اپراتورها‌ی موبایل – به دلیل تحریم و افزایش چشم‌گیر هزینه‌هایشان – فشار مضاعفی وارد خواهد شد، چراکه فیلتر اینستاگرام به معنای کاهش درآمد انتقال دیتای اپراتورها هم هست. جزییات بیشتر درباره این مطلب را می‌توانید در سرمقاله بهمن‌ماه مجله تلفن‌همراه بخوانید.
** این روزها بازار اینترنت اشیا با عرضه انبوهی از محصولات و لوازم قابل اتصال به اینترنت و برخی شبکه‌های محلی رونق گرفته و انتظار می‌رود در آینده به‌طور گسترده از لوازم‌خانگی و خودروهای متصل به اینترنت استفاده شود؛ اما یک بررسی تازه نشان می‌دهد هکرها در آینده برای حمله به کشورها و زیرساخت‌های حیاتی آن‌ها، ابزار و محصولات مبتنی بر اینترنت اشیا را انتخاب خواهند کرد. ۹۳ درصد از ۱۳۰ متخصص برجسته امنیتی که در کنفرانس امنیتی «بلاک‌هت»، گفته‌اند که دولت‌های متخاصم به‌طورقطع شبکه‌های مبتنی بر اینترنت اشیاء را در آینده مورد حمله قرار خواهند داد. در همین ارتباط نیز رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز معتقد است اینترنت اشیاء می‌تواند یکی از تهدیدهای قابل‌توجه در آینده باشد. برای اطلاع از جزییات دقیق‌تر این گزارش می‌توانید مطلب «آیا اینترنت اشیاء تهدیدی برای کشور است؟» را بخوانید.
** یکی از ویژگی‌های طرح رجیستری، ردیابی گوشی‌های سرقتی است، اما تاکنون این طرح در این زمینه موفق نبوده و اکنون با رشد قیمت گوشی‌های موبایل، آمار سرقت آن‌ها نیز افزایش پیدا کرده است. مدتی است که با افزایش سه برابری قیمت گوشی‌های موبایل، آمار گوشی‌های سرقتی افزایش پیدا کرده و حتی اگر طرح رجیستری نیز بتواند گوشی‌های سرقتی را ردیابی کند، بازهم کارساز نخواهد بود؛ زیرا برخی از سارقان باهدف اوراق کردن تلفن همراه ردیابی آن‌ها را بسیار سخت کرده‌اند. جزییات بیشتر درباره این طرح را در «شکست رجیستری در ردیابی گوشی‌های سرقتی» بخوانید.
** در بخش نقد و بررسی‌های ماهنامه تلفن‌همراه هم به گوشی‌های جدید بازار و فناوری‌های نوین این حوزه در دنیا پرداخته‌ایم.
** در بخش حوادث این شماره هم می‌توانید مهم‌ترین اخبار و رویدادهای حوادثی یک ماه اخیر را مطالعه کنید.

** ماهنامه تلفن‌همراه را می‌توانید از دکه‌های روزنامه‌فروشی سراسر کشور تهیه نمایید. همچنین درصورتی‌که تمایل دارید مشترک دیجیتال مجله تلفن‌‌همراه شوید عدد ۵۰۰ را به شماره ۳۰۷۰۷۵۷ ارسال نمایید.

از اینترنت اشیاء تا تونل تاریک انتقال اطلاعات

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا