دولت با وجود همه مشکلات از پیام‌رسان‌ها حمایت جدی کند

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: دولت باید با تمام مشکلاتی که دارد، حمایت از پیام رسان‌های بومی را به صورت جدی دنبال کند؛ در گذشته هیچ پیام رسان بومی در کشور نداشتیم اما امروز ۷ پیام رسان داریم.

موبنا – سیدابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در مراسم افتتاح هسته شبکه ملی اطلاعات، اظهار داشت: از صد میلیون گوشی موبایل که در دست ایرانی‌ها است ۸۰ میلیون گوشی هوشمند است.

وی ادامه داد: این موبایل‌ها زیرساخت مناسبی هستند که حتی بسیاری از کشورها که از تولید ناخالص داخلی GDP بهتری نسبت به ایران برخوردارند، این زیرساخت را ندارند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه نوآوری عامل بسیار مهمی در ارکان نظام اقتصادی است، گفت: در نتیجه حمله‌ای که در حوزه سکوها به ما انجام شد، سال‌ها دچار عقب ماندگی شدیم.

فیروزآبادی توضیح داد: سکوها و پلت‌فرم‌های خدماتی شامل پلت فرم بهداشتی، رسانه‌ای، آموزشی و بیمه‌ای سرویس‌های محتوایی هستند که به مردم خدمات ارائه می‌کنند و تلاش می‌کنیم تا چند سال آینده ۱۰ یا ۱۲ سکوی بزرگ و انحصاری بومی داشته باشیم. سکوها امروزه سیاستگذاران و مقررات‌گذاران فضای مجازی و انحصاری هستند.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی خاطرنشان کرد: هر چه پلت‌فرم‌ها بزرگتر شوند، خدمات آنها وسیع‌تر، ارزان تر و بهینه‌تر می‌شود، مانند گوگل که مجموعه‌ای از خدمات را ارائه می‌کند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد: اما تلاش‌های سال‌های اخیر باعث شده که حجم زیادی از حملات سایبری که به کشور انجام می‌شود، از جمله حملات دی‌فیس که کنترل و شناسایی شد.

فیروزآبادی اظهار داشت:‌ دولت با تمام مشکلاتی که دارد باید حمایت از پیام‌رسان‌ها را به صورت جدی دنبال کند، زیرا در گذشته هیچ زیرساخت پیام رسانی در کشور وجود نداشت، اما امروز ۷ پیام رسان داریم که بخشی از ترافیک کشور بر بستر آنها مبادله می‌شود.

وی افزود: امروز تنها متوجه هستیم که پلت‌فرم پیام‌رسانی کشور در اختیار خارجی‌ها قرار گرفته اما در واقع اگر به موقع هوشیار نشویم، سایر پلت‌فرم‌های مورد استفاده که باید بومی باشند نیز در اختیار خارجی‌ها قرار خواهد گرفت و از این رو امروز باید برای سال‌های آینده برنامه‌ریزی کنیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: در برابر یک تصمیم بزرگ هستیم اینکه بخواهیم مستقیل باشیم یا نخواهیم؛ در ایران هنوز جامعه‌ مدنی قدرت دولت را پیدا نکرده و تا زمانی که دیگر ذی‌نفعان قدرت ندارند دولت باید نقش خود را ایفا کند و از این رو از دولت انتظار داریم از موتورهای جست‌وجو و سکوها حمایت کند تا در این فضا زنده و مستقل بمانیم.

در مراسم امروز با اعلام گزارش اقدامات یکساله توسعه شبکه ملی اطلاعات، اعلام شد که ظرفیت هسته شبکه ملی اطلاعات از ۶/۸ ترابیت به ۱۸ ترابیت بر ثانیه رسیده است.

همچنین از بسته حمایتی دولت از کسب و کارهای خدمات ابری، میزبانی و CDN نیز رونمایی شد.

 منبع: فارس 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا