از تحریم هواوی تا حمایت تامل‌برانگیز از ام.تی.ان

تحریم‌ها علیه ایران این بار پای یک شرکت چینی فعال در آمریکا را به میان آورده و باعث بازداشت یکی از مدیران ارشد این شرکت مخابراتی معروف شده است.

موبنا – کانادا بنا به درخواست مقام‌های آمریکایی «وانژو منگ» یکی از مدیران ارشد شرکت مخابراتی هوآوِی را که متهم به نقض تحریم‌ها علیه ایران شده، دستگیر کرد. هرچند که بعد از چند روز و به‌دلیل فشارهای پکن بر اوتاوا و واشنگتن، مجبور به آزادی مشروط او شدند، ولی این پرونده هنوز بسته نشده است. وی که از اعضای هیئت‌رئیسه هوآوی و دختر بنیانگذار این شرکت است، بنا به درخواست مقام‌های آمریکایی در ونکوور کانادا توسط مأموران امنیتی بازداشت شد؛ بازداشتی که البته هزینه سنگینی را به دولت کانادا تحمیل کرد، چراکه این اقدام خیلی زود به تنش در روابط چین و کانادا نیز منجر شد و دو روز پس از دفاع مقامات کانادایی از بازداشت صورت گرفته، وزارت خارجه چین به‌منظور اعلام اعتراض شدید به بازداشت مدیر ارشد این غول مخابراتی، سفیر کانادا را احضار کرد. اما چرا بازداشت مدیر ارشد هوآوی در کانادا مهم شده و آیا دلیل بازداشت او مرتبط با تحریم‌های آمریکا علیه ایران است؟ آیا امریکا و هم‌پیمانانش به‌صورت گزینشی برخی شرکت‌ها را تهدید و تحریم می‌کنند و برخی دیگر را در پس پرده تشویق هم می‌کنند تا حضور و نفوذشان در کشورمان ادامه و حتی توسعه یابد؟ جزییات بیشتر درباره این ماجرا را در این شماره از ماهنامه تلفن‌همراه بخوانید.
** نیمه دوم امسال بود که خبر قاچاق میلیون‌ها لیتر بنزین باعث شد تا بازهم زمزمه‌های بازگشت کارت سوخت مطرح شود و گویا ازآنجایی‌که دولت و دستگاه‌های مسئول هیچ راه‌حلی برای جلوگیری از قاچاق سوخت در شهرهای مرزی پیدا نکرده‌اند، تصمیم گرفتند کارت‌های سوختی را که به‌گفته خودشان – یکی دو سال قبل – ضرورتی به تداوم استفاده از آن نمی‌دیدند مجدداً احیا کنند؛ اما احیای کارت‌های سوخت گرفتاری جدیدی را پیش پای مردم گذاشته است! در گزارشی به مشکلات دریافت کارت سوخت پرداخته‌ایم که جزییات آن را می‌توانید در این شماره بخوانید.
** همراه اول سرویس جدید VoLTE را برای مشترکانش فعال کرده است. سرویسی که مزایای متعددی نظیر ارتقاء کیفیت تماس‌ صوتی و قطع نشدن اینترنت هنگام مکالمه از جمله آن‌هاست. در بخشی از سایت این اپراتور اشاره شده افرادی که از سرویس مذکور استفاده می‌کنند می‌توانند مکالمات صوتی با کیفیت اچ‌.دی داشته باشند و البته هزینه بیشتری هم لازم نیست بپردازند. راه‌اندازی سرویس VoLTE با یک کد دستوری یا همان USSD به‌سادگی انجام می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید فناوری VoLTE درگوشی موبایل چیست و چه تفاوت‌هایی با فناوری فعلی دارد و چگونه می‌توان آن را راه‌اندازی کرد، مطلب این شماره را با عنوان « VoLTE همراه اول چیست و چه مزایایی دارد؟» بخوانید.
** اگر می‌خواهید بدانید چه تعداد سیمکارت به نام شما ثبت‌شده یا از سایر سرویس‌های مخابراتی که با کد ملی شما ثبت‌شده مطلع شوید، می‌توانید با استفاده از سامانه‌ای که رگلاتوری راه‌اندازی کرده و پیگیری کنید، تا از سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری شود. طرح ساماندهی سیمکارت‌ها برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی، با راه‌اندازی سامانه استعلام تعداد خطوط مشترکین همراه شد. بدین ترتیب کاربران با مراجعه به این سامانه می‌توانند از تعداد خطوطی که متعلق به آنان نیست، اقدام کنند.

** در بخش حوادث این شماره، هم مهم‌ترین اخبار و رویدادهای حوادثی یک ماه اخیر را که در فضای مجازی کشور اتفاق افتاده را می‌توانید بخوانید.

** ماهنامه تلفن‌همراه را می‌توانید از دکه‌های روزنامه‌فروشی سراسر کشور تهیه نمایید. همچنین درصورتی‌که تمایل دارید مشترک دیجیتال مجله تلفن‌‌همراه شوید عدد ۵۰۰ را به شماره ۳۰۷۰۷۵۷ ارسال نمایید.

از تحریم هواوی تا حمایت تامل‌برانگیز از ام.تی.ان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا