تشخیص سگی مالاریا!

زمانی که سگ‌های تربیت شده جوراب‌ها را بو کردند موفق شدند در ۷۰ درصد موارد به درستی وجود انگل مالاریا در بدن ۳۰ کودک را تشخیص دهند.

موبنا – در حال حاضر برای آنکه مشخص شود یک شخص به بیماری مالاریا مبتلا شده است و بدن او هنوز هیچ نشانه‌ای را نمایان نکرده است از نمونه‌گیری خون استفاده می‌کنند تا با تحلیل روی آن بتوانند احتمال بروز بیماری در بدن وی را تشخیص دهند. با این حال یک پروژه تحقیقاتی جدید به انجام رسیده است که بر اساس آن به زودی می‌توان ظرف چند ثانیه احتمال بروز مالاریا در افراد را شخیص داد: استفاده از سیستم بویایی سگ‌ها.

گروه بین‌المللی دانشمندان در دانشگاه دورهام بریتانیا در بررسی‌های جدید خود نمونه‌هایی از بوی پا در یک گروه ۱۷۵ نفره شامل کودکان به ظاهر سالم در گروه سنی ۵ تا ۱۴ سال را که در منطقه «آپری ریور» در گامبیا در غرب آفریقا زندگی می‌کردند، جمع‌آوری کردند. از هر کدام از این کودکان خواسته شد یک جفت جوراب نایلونی را به مدت یک شب بپوشند و سپس این جوراب‌ها جمع‌آوری شد و دانشمندان برای آنکه بتوانند آنها را به «مرکز تشخیص پزشکی سگ‌ها» در بریتانیا انتقال دهند، جوراب‌ها را منجمد کردند تا بوی آنها از بین نرود.

سپس از انگشت هر یک از این کودکان نمونه خون گرفته شد تا مشخص آنها بدون آنکه اطلاع داشته باشند به انگل پلاسمودیوم مالاریا مبتلا شده‌اند یا خیر. در نتیجه تحلیل‌های آزمایشگاهی روی نمونه خون افراد مذکور مشخص شد ۳۰ کودک در این گروه این انگل را در خون خود حمل می کنند.

در حالی که جوراب‌ها برای مدت چند ماه در دمای انجماد نگهداری شده‌ بودند، از دو سگ تربیت شده در این مرکز کمک گرفته شد تا بتوانند تشخیص دهند کدام یک از کودکان مالاریا دارند. یکی از این سگ‌ها که از نژاد لابرادور-رِتریور بود «لِکسی» نام داشت و سگ دیگر از نژاد لابرادور با نام «سالی» شناخته می‌شد. این سگ‌ها به گونه‌ای تربیت شده بودند که می‌توانستند بوی بدن کودکان مبتلا به انگل، و بوی بدن کودکانی که بدن آنها فاقد انگل بود را تشخیص دهند. زمانی که سگ‌های تربیت شده جوراب‌ها را بو کردند موفق شدند در ۷۰ درصد موارد به درستی وجود انگل مالاریا در بدن ۳۰ کودک را تشخیص دهند. همچنین برای تشخیص سلامت بدن ۱۴۵ کودکی که بدن آنها فاقد انگل مالاریا بود نیز این دو سگ توانستند با دقت ۹۰ درصد تشخیص خود را به درستی اعلام کنند.

نوشته های مشابه

دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که اگر سگ‌ها بتوانند به صورت مستقیم بدن کودکان را بو کنند، میزان دقت آنها برای تشخیص بیماری به مراتب بالاتر می‌رود و بو کردن جوراب‌های یخ زده می‌تواند احتمال تشخیص آنها را کاهش دهد. علاوه بر این، در حالی که سگ‌ها برای تشخیص بوی بدن انسان حاوی انگل تربیت شدند، اگر انگل در مراحل نخست ورود به بدن باشد سگ‌ها به راحتی تشخیص می‌دهند و اگر از زمانی که انگل وارد بدن کودکان شده است مدت زیادی گذشته باشد،‌ ممکن است سگ‌ها در این زمینه اشتباه کنند.

دانشمندان بر این باورند که با آموزش‌های بیشتر و نمونه‌های بیشتری که دریافت کنند، سگ‌های تربیت شده می‌تواند با دقت بالاتر عمل کنند و نتیجه نهایی تشخیص آنها از آزمایش خون هم دقیق‌تر باشد. این سگ‌ها نه تنها می‌توانند در مناطق دور افتاده جهان برای احتمال ابتلا به بیماری مالاریا مورد استفاده قرار گیرند، بلکه این امکان وجود خواهد داشت تا به کمک سگ‌ها بتوان مسافرانی که از کشورهای مبتلا انگل مالاریا را با خود به دیگر کشورها می‌برند به سرعت تشخیص داده شوند و جلوی ورود آنها به فضای عمومی شهری گرفته شود.

نتایج حاصل از این بررسی جدید روز گذشته در «نشست سالانه انجمن پزشکی بیماری‌های گرمسیری آمریکا» در نیو اورلئان ارایه شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا