دستاوردهای یک‌ساله‌ جوان‌ترین وزیر کابینه

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با یک‌ساله شدن حضور خود در این جایگاه وعده داد که گزارشی از دستاوردهای یک‌ساله‌ی دولت در این حوزه را ارائه می‌کند.

موبنا – یک سال از زمانی که محمدجواد آذری جهرمی مسوولیت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را برعهده گرفت، می‌گذرد و او اکنون با اشاره به یک ساله شدن وزارت خود، وعده داده است که در هفته جاری، گزارشی از دستاوردهای یکساله دولت در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات را ارائه کند. به این بهانه مرور مختصری داریم بر برخی از مهمترین اتفاقاتی که طی این یک سال در این حوزه رخداده است.

محمدجواد آذری جهرمی، متولد سال ۱۳۶۰ شهرستان جهرم است و حالا جوان‌ترین عضو کابینه‌ی دولت دکتر روحانی در دولت دوازدهم است. وی مدتی مدیریت شرکت ارتباطات زیرساخت را برعهده داشته و به زعم کارشناسان توانست تدابیر کارشناسانه برای رفع مشکلات بنیادی ارتباطی، شفاف‌سازی در بخش اینترنت، بهبود ارتباط شرکت زیرساخت با ارائه‌دهنده‌های اینترنت داخلی، افزایش قراردادها و تبادلات خارجی شرکت زیرساخت و حمایت از استارتاپ‌ها و کارآفرینان در این حوزه داشته باشد.

شاید بتوان گفت افزایش سرعت اینترنت، یکی دیگر از دستاوردهای اجرایی او در زمان فعالیتش در شرکت زیرساخت باشد؛ به طوریکه پهنای باند اینترنت از ۶۲۴ گیگابیت بر ثانیه در آغاز دولت یازدهم به بیش از ۱۰ هزار گیگابیت بر ثانیه ابتدای دولت دوازدهم رسید که طبق گفته‌ی جهرمی، این روند در دولت دوازدهم توسعه‌ی بیشتری خواهد داشت.

همچنین افتتاح مراکز تبادل ترافیک داده‌ها (iXP) در شهرهایی مثل تهران، تبریز، مشهد و شیراز سبب شد که ارتباطات داخلی در کشور تنها از مسیر تهران صورت نگیرد. همین امر به گفته فعالان این حوزه موجب افزایش تدریجی کیفیت اینترنت و شبکه ترافیک داخلی در شهرهای مختلف شده است.

آذری جهرمی در نخستین ماه‌های معاونت خود، از کاهش تعرفه‌های اینترنتی خبر داد. او با امضای تفاهم‌نامه‌ای میان شرکت ارتباطات زیرساخت و ۶ سرویس‌دهنده اینترنتی فاز نخست کاهش تعرفه ترافیک داخلی را برای کاربران نهایی آغاز کرد. به‌این‌ ترتیب کاربران ایرانی برای استفاده از سرویس‌های داخلی و اتصال به وب سایت‌های داخلی از ۵۰ درصد کاهش هزینه برخوردار می‌شدند. فاز دوم این طرح نیز در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۵ ادامه یافت.

بر این اساس یکی دیگر از وظایفی که برعهده‌ی وزیر جوان ارتباطات نهاده شد، تغییر تعرفه‌های اینترنت بود. در حالی که در آخرین روزهای باقی‌مانده از وزارت محمود واعظی – وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات – تعرفه‌ی اینترنت ثابت تغییر کرد، این تعرفه به مذاق کاربران خوش نیامد و موجب شد ادامه‌ی این تغییرات بر دوش وزیر جدید نهاده شود که درنهایت تعرفه‌های جدید در آبان ماه سال گذشته اعلام شد و اگرچه به همین تعرفه‌ها هم انتقاداتی وارد بوده و حتی وعده‌ی بررسی آن‌ها برای تعرفه‌های دیگری داده شده، اما تا امروز از همان‌ها توسط ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی استفاده می‌شود.

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در طول یک سال وزارت آذری‌جهرمی رخ داد، هم طرح رجیستری بود. این طرح که سالیان سال در نوبت اجرا قرار داشت و بعضا چند بار هم به صورت ناقص اجرایی شد و درنهایت به دلیل مشکلاتی از جمله نقص فنی ناتمام ماند، بالاخره در دوره‌ی وزارت جهرمی به صورت کامل اجرایی شد تا گوشی‌هایی که از راهی غیر از مجاری قانونی وارد شوند، اجازه‌ی ثبت در شبکه اپراتورها را نداشته باشند.

اما یکی از مواردی که از دوره‌های قبل در حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همواره مورد بحث و چالش بوده، موضوع فیلترینگ است که البته کاملا در حوزه‌ی اختیارات وزیر ارتباطات نیست. این موضوع و بحث رفع فیلتر از شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده طی سال‌های گذشته، در مدت زمان وزارت آذری جهرمی هم بارها مطرح و توضیحاتی داده شد، اگرچه مواضع رسانه‌ای جهرمی همواره مخالف فیلترینگ بوده است.

مواردی از جمله دولت الکترونیکی که در طول چند سال اخیر بسیار به آن پرداخته شده و سازمان‌های مختلف در حال تکمیل این فرآیند هستند نیز از دیگر مواردی است که البته محدود به یک سال گذشته و وزارت جهرمی نمی‌شود و این روند همچنان ادامه دارد و اقداماتی از جمله راه‌اندازی دولت همراه و طرح‌های مشابه از مواردی بود که در این دولت رونمایی شدند.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا