سفری در زمان با اسب ایتالیایی! (+تصاویر)

از زمان آغاز کسب و کار خود در سال ۱۹۴۷، فراری شاهد روند افزایشی شهرتش از یک تیم مسابقه ای قابل احترام به یک تولیدکننده افسانه ای خودرو بوده است.

موبنا؛ محمدمهدی حیدرپور سهام فراری در ماه اکتبر برای نخستین بار وارد بازار بورس می شود و هواداران اسب رقصان سرانجام می توانند مالکیت یک بخش از این خودروساز ایتالیایی را بدون پرداخت صدها هزار دلار از آن خود کنند. اما برای برخی هیچ چیزی نمی تواند جایگزین احساس قدرت خالص و تنفس یک خودرو فراری باشد.

 

از زمان آغاز کسب و کار خود در سال ۱۹۴۷، فراری شاهد روند افزایشی شهرتش از یک تیم مسابقه ای قابل احترام به یک تولیدکننده افسانه ای خودرو بوده است. در حقیقت، فراری فهرست انتظار بسیاری از مدل های خود را بدون این که در اشکال مختلف تبلیغات سنتی حضور داشته باشند، حفظ کرد.

فراری در کارنامه خود معرفی فهرستی طولانی از خودروهای اسپرت و ابرخودروهای سریع، قدرتمند و هیجان انگیز را ثبت کرده است. در ادامه با برخی از بهترین فراری های جهان در طول تاریخ حیات این شرکت بیشتر آشنا می شویم.


فراری ۱۶۶ اینتر

سفری در زمان با اسب ایتالیایی! (+تصاویر)

فراری ۱۶۶ اینتر بین سال های ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۰ در خط تولید قرار داشت و بر پایه خودرو مسابقه ای موفق ۱۶۶ شکل گرفته بود. ۱۶۶ اینتر نخستین مدلی بود که فروش موفق بین المللی را برای فراری رقم زد. این خودرو به پیشرانه ۲ لیتری ۱۲ سیلندر خورجینی مجهز شده بود که ۹۰ اسب بخار نیرو تولید می کرد.


فراری ۲۵۰ TR تستاروسا

سفری در زمان با اسب ایتالیایی! (+تصاویر)

۲۵۰ TR یکی از نخستین مدل های فراری بود که نشان نمادین تستاروسا را یدک می کشید. تستاروسا یا “سر قرمز” به پوشش قرمز رنگ روی پیشرانه خودرو اشاره دارد. فراری ۲۵۰ TR به عنوان یک مبارز جاده ای واقعی طراحی شده بود و در سراسر جهان به فروش رسید. این خودرو از پیشرانه ۳ لیتری ۱۲ سیلندر خورجینی ۳۰۰ اسب بخاری نیرو می گرفت.


فراری تستاروسا

سفری در زمان با اسب ایتالیایی! (+تصاویر)

این خودرو بین سال های ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۶ به فروش رسید و مدلی است که با شنیدن نام تستاروسا در ذهن عاشقان فراری مدرن نقش می بندد. این گرند تورر طراحی شده توسط پنین فارینا به واسطه حضور در نمایش تلویزیونی “میامی وایس” در دهه ۱۹۸۰ از شهرت بیشتری برخوردار شد. در زمان معرفی، فراری تستاروسا به واسطه پیشرانه ۴.۹ لیتری ۱۲ سیلندر باکسر ۳۹۰ اسب بخاری خود قدرتمندترین ابرخودرو جهان بود.


فراری F40

سفری در زمان با اسب ایتالیایی! (+تصاویر)

فراری F40 برای بزرگداشت چهلمین سالگرد تاسیس شرکت معرفی شد و آخرین خودرویی بود که پیش از مرگ انزو فراری، بنیانگذار فراری، تایید وی را دریافت کرد. فراری F40 بین سال های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۲ به فروش رسید و خودرویی مسابقه ای بدون بهره‌مندی از امکاناتی لوکس بود. اما پیشرانه هشت سیلندر خورجینی تویین توربوشارژ ۴۷۸ اسب بخاری آن امکان دستیابی به بیشینه سرعت ۲۰۱ مایل در ساعت (۳۲۱ کیلومتر در ساعت) را فراهم می کرد. پس دیگر کسی نیازی به چاشنی تجمل احساس نمی کرد.


فراری انزو

سفری در زمان با اسب ایتالیایی! (+تصاویر)

انزو بین سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ در خط تولید قرار داشت و وظیفه سخت حفظ شهرت بنیانگذار فراری را بر عهده داشت. اگرچه طراحی خودرو بحث برانگیز بود اما این هایپرکار ۶۶۰ اسب بخاری عملکرد فوق العاده را ارائه کرده و از بیشینه سرعت ۲۱۸ مایل در ساعت (۳۵۱ کیلومتر در ساعت) سود می برد.


دینو ۲۴۶ GT

سفری در زمان با اسب ایتالیایی! (+تصاویر)

اگرچه دینو ۲۴۶ GT نشان فراری را یدک نمی کشد اما همچنان یک فراری واقعی است. تنها ۲۴۶ دستگاه از این خودرو اسپرت بین سال های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۴ تولید شد و نام خود را از آخرین پسر انزو فراری یعنی آلفردو (دینو) گرفته بود. دینو ۲۴۶ GT به پیشرانه ۲.۴ لیتری شش سیلندر خورجینی که توانایی تولید ۹۵ اسب بخار نیرو را داشت، مجهز شده بود.


فراری ۳۰۸ GTS

سفری در زمان با اسب ایتالیایی! (+تصاویر)

این خودرو در سال ۱۹۷۷ معرفی شد. فراری ۳۰۸ GTS توسط پنین فارینا طراحی شده بود و یک خودرو اسپرت با سقف تارگا بود. این مدل به پیشرانه ۲.۹ لیتری هشت سیلندر خورجینی ۲۵۵ اسب بخاری مجهز شده بود.


فراری لافراری

سفری در زمان با اسب ایتالیایی! (+تصاویر)

اسب رقصان با هایپرکار هیبریدی لافراری بار دیگر نگاه ها را در قرن بیست و یکم به سوی خود جلب کرد. تنها ۴۹۹ دستگاه از این خودرو یک میلیون دلاری تولید می شود. لافراری به پیشرانه ۶.۳ لیتری ۱۲ سیلندر خورجینی ۷۸۹ اسب بخاری و یک موتور الکتریکی ۱۶۱ اسب بخاری مجهز شده است که می توانند اسب تیزپای فراری را در کمتر از سه ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت رسانده و در نهایت کسب بیشینه سرعت ۲۱۷ مایل در ساعت (۳۴۹ کیلومتر در ساعت) را محقق کنند.


فراری ۳۶۵ GTB/4، GTS/4 دیتونا

سفری در زمان با اسب ایتالیایی! (+تصاویر)

۳۶۵ دیتونا در دو مدل سقف ثابت برلینتا و کانورتیبل اسپایدر بین سال های ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۳ تولید شد و یکی از دوستداشتنی‌ترین خودروهای فراری در تمام دوران ها است. نام مستعار غیر رسمی “دیتونا” پس از کسب جایگاه های اول تا سوم در مسابقات ۲۴ ساعته دیتونا در سال ۱۹۶۷ به این خودرو اختصاص یافت. این خودرو به پیشرانه ۴.۴ لیتری ۱۲ سیلندر خورجینی که توانایی تولید ۳۵۲ اسب بخار نیرو را داشت، مجهز شده بود.


فراری ۲۵۰ GT کالیفرنیا اسپایدر

سفری در زمان با اسب ایتالیایی! (+تصاویر)

فراری کالیفرنیا اسپایدر گران قیمت‌ترین و مسلما مشهورترین فراری تولید شده تا به امروز است. افسانه این خودرو به واسطه حضور در فیلم “Ferris Bueller’s Day Off” در سال ۱۹۸۶ تقویت شد. قیمت حراجی فراری کالیفرنیا اسپایدر بیش از ۱۵ میلیون دلار است. این خودرو بین سال های ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۲ در دو مدل با فاصله محور بلند و محور کوتاه به فروش رسید. این خودرو رودستر نیروی خود را از پیشرانه ۳ لیتری ۱۲ سیلندر خورجینی ۲۴۰ اسب بخاری دریافت می کند.


شایسته اشاره: فراری ۴۵۸ ایتالیا

سفری در زمان با اسب ایتالیایی! (+تصاویر)

۴۵۸ ایتالیا یکی از محبوب‌ترین فراری های تولید شده تا به امروز است. این خودرو ترکیبی عالی از فناوری مدرن و طراحی جذاب با مهندسی و نیروی مرگبار سنتی فراری را ارائه می کند. فراری ۴۵۸ ایتالیا از یک پیشرانه ۴.۵ لیتری هشت سیلندر تنفس طبیعی ۵۷۰ اسب بخاری نیرو می گیرد. این مدل می تواند بهترین فراری هشت سیلندر تولید شده تاکنون باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا