تحویل بار اتوماتیک با ATLIS (فیلم و عکس)

شرکت Aergility واقع در فلوریدا در چند سال اخیر در حال تست یک نوع وسیله عمود پرواز جدید به نام ATLIS بوده است.

موبنا؛ علی مهدوی – این وسیله بدون بال و بدون سرنشین برای پرواز با بیشینه سرعت ۱۶۱ کیلومتر بر ساعت ساخته شده است که قادر است ۱۰۰ ها مایل را با یک بار سوخت‌گیری کامل طی کند. ATLIS از سیستم لیفت مخصوص و سیستم کنترل با نام “چرخش خودکار مدیریت شده” استفاده می‌کند.

تحویل بار اتوماتیک با ATLIS (فیلم و عکس)

نمونه اولیه ATLIS با مقیاس یک چهارم توسط شرکت Aergility و شرکت Watts Innovations ساخته شده است. این هواپیمای عمود پرواز برای تولید نیروی لیفت و کنترل از موتورهای الکتریکی هشت‌گانه استفاده می‌کند و همچنین برای ایجاد شتاب از یک موتور پیشران بنزینی که در پشت آن قرار گرفته، استفاده می‌کند.

تحویل بار اتوماتیک با ATLIS (فیلم و عکس)

مدیر عامل این کمپانی، آقای “جیم واندر” در مصاحبه با مجله “General Aviation News” می‌گوید: “این سیستم در حال گذراندن مراحل ثبت اختراع می‌باشد. ATLIS از یک سیستم کنترل پرواز برای کنترل دور موتورها بهره می‌گیرد و نیروی لیفت آن با روشن کردن تمام موتورها در آنِ واحد تولید می‌شود و با افزایش سرعت هر کدام از موتورها، به صورت همزمان از سرعت موتورهای دیگر کاسته شده و بدین ترتیب امکان چرخش روتور راحت‌تر می‌شود.”

تحویل بار اتوماتیک با ATLIS (فیلم و عکس)

همانطور که می‌دانید بالگردها هنگام بلند شدن و فرود بیشترین انرژی را مصرف می‌کنند. موتورهای این وسیله به گونه‌ای طراحی شده است که با چرخش روتورها در کنار مصرف نیروی الکتریکی، از طریق ژنراتور، این انرژی بازیابی خواهد شد.

تحویل بار اتوماتیک با ATLIS (فیلم و عکس)

به عبارت دیگر در سرعت کروز انرژی الکتریکی به جای مصرف، تولید می‌شود.

بدنه، میله و روتور این وسیله از جنس فیبر کربن است. نمایش‌های اولیه طراحی آن نشان ‌می‌دهد که بازوهای این وسیله قابل جمع شدن است که برای حمل و نقل آسان‌تر شود و زیر آن هم یک محفظه بار وجود دارد که پس از راه‌اندازی داخل بدنه قرار می‌گیرد. هدف اصلی از ساخت این وسیله انتقال بار برای مسافت‌های طولانی بوده اما از قالب ATLIS می‌توان برای دیگر نیازها در شرایط مختلف مانند جستجوی هوایی، بررسی شرایط وقایع طبیعی و همچنین سم پاشی زمین کشاورزی استفاده کرد.

قرار است تا یک سال آینده یک نمونه در ابعاد واقعی از این وسیله ساخته شود.

برای اطلاعات بیشتر درمورد پروژه و دیدن نمونه اولیه ATLIS می‌توانید ویدیوی زیر را تماشا کنید.

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا