چرا بهتر است پزشک جراح زن باشد؟

مناقشات صورت گرفته در اتاق عمل به احمال زیاد به جنسیت پزشکان و دستیاران آنها برمی‌گردد و زمانی که مردان با تیم پزشکی مرد کار می‌کنند، احتمال بروز این مناقشات افزایش میابد.

موبنا – سال ۲۰۱۵ میلادی یک جراح در بیمارستان آموزشی جورجیای آمریکا از همکاری تیم پزشکی خود خشمگین شد و فریاد زد: «آیا من واضح صحبت نمی‌کنم که نمی‌توانید وظایف خود را به خوبی انجام دهید؟ به قدری من را عصبانی کردید که می‌خواهم فریاد بزنم!». این خانم سپس کلاه مخصوص جراحی که به چراغ مجهز است را به زمین پرت کرد و از اتاق عمل خارج شد. تیم جراحی که هنوز کار خود را به پایان نرسانده بود ساکت شد و مابقی جراحی را ادامه داد.

این قبیل اختلافات معمولا در اتاق عمل دیده می‌شود و زمانی که گروهی از متخصصان در رشته‌های مختلف برای درمان بیمار با یکدیگر همکاری می‌کند و فشار کاری زیادی به محیط وارد شده است، چنین تنش هایی بروز می‌کند. ولی با این توضیحات چه عاملی باعث می‌شود پزشکان و جراحان چنین کشمکش‌هایی را پیش روی خود ببینند؟ «لائورا جونز» از دانشگاه ایموری آتلانتا که در حوزه انسان‌شناسی تحقیق می‌کند مطالعه جالبی را در این زمینه انجام داده است.

چرا بهتر است پزشک جراح زن باشد؟

او برای آنکه بتواند مشاجرات و درگیری‌های اتاق عمل را به صورت علمی بررسی کند روابط میان ۶۳۴۸ پزشک و دستیار در طول ۲۰۰ عمل جراحی را به صورت کاملا علمی تحلیل کرد و در نهایت یک منبع جالب برای اختلافات پیش آمده حین عمل جراحی را پیدا کرد: تعادل جنسیتی تیم جراحی.

نوشته های مشابه

بررسی های پروفسور جونز و همکارانش برای نخستین بار نشان داد زمانی که جراحان مرد با تیم متشکل از مردان کار می‌کنند احتمال بروز مشاجره و درگیری بیشتر است. دکتر جونز امروز در آخرین شماره از نشریه ملی آکادمی علوم آمریکا گزارش داد که مناقشات صورت گرفته در اتاق عمل به احمال زیاد به جنسیت پزشکان و دستیاران آنها برمی‌گردد و زمانی که مردان با تیم پزشکی مرد کار می‌کنند، احتمال بروز این مناقشات افزایش میابد. در این میان گفته شده است که اگر جراح زن باشد و جنسیت مونث در تیم پزشکی غالب باشد، عمل جراحی در نهایت با آرامش بیشتر، مناقشه کمتر و برخورد پایین‌تر به اتمام می‌رسد. حتی گفته شده است اگر حراح مرد باشد و تیم پزشکی او زن باشند هم شرایط به همین صورت دنبال می‌شود.

چرا بهتر است پزشک جراح زن باشد؟

«جویس وار» متخصص بیهوشی در بیمارستان دانشگاه مینِسوتا که در حوزه امنیت بیماران حین جراحی مطالعات گسترده انجام داده است در این خصوص گفت: «این یافته‌های جدید واقعا جالب است و هرگز تصور نمی‌کردیم جنسیت تیم پزشکی تا این اندازه تاثیرگذار باشد. فکر نمی‌کنم هیچ یک از ما فکر می‌کردیم که جنسیت کادر پزشکی می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد. ما بر این باور بودیم که برخی افراد پرخاشگر هستند و دنبال کردن یک عمل جراحی با آنها می‌تواند این مشکلات را هم به دنبال داشته باشد».

محققان برای آنکه بتوانند نتایج بهتر و جامع‌تری به دست آورند محتوای درگیری‌ها و مداخلات پیش آمده در اتاق عمل را هم تحلیل کردند و البته در این بررسی بیشتر از روش مصاحبه استفاده شد و در موارد اندکی محققان مشاهده مستقیم انجام دادند. ایده اصلی مطرح شده بر اساس تحقیق جدید زمانی مطرح شد که یک متخصص بیهوشی کتابی را در مورد شامپانزه‌ها و درگیری‌های آنها برای کسب قدرت مطالعه می‌کرد و در کتاب مذکور زیست‌شناسان اعلام کرده بودند جنسیت مختلف شامپانزه‌ها می‌تواند روی رفتارهای متفاوت آنها تاثیرگذار باشد. او محتوای این کتاب را با دکتر جونز و دیگر متخصصان دانشگاه ایموی درمیان گذاشت و در نهایت مشخص شد بین انسان‌ها هم رفتار مشابه دیده می‌شود.

چرا بهتر است پزشک جراح زن باشد؟

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا