پتنت های تاریخی اما عجیب! (+تصاویر)

یکی از دغدغه‌های انسان در طول تاریخ ایجاد مالکیت انحصاری برای ایده‌ها و اختراعات خود بوده است تا بتواند از ارزش فکری که به نظرش رسیده، بهره‌مند شود. این حس، زمینه‌ای برای شکل‌گیری پتنت یا سند ثبت اختراع شد.

موبنا؛ علی مهدوی – سند ثبت اختراع یا حق امتیاز یا اندیشه‌گواه (به انگلیسی: Patent) حق انحصاری است که در قبال اختراع یا ایده‌ی ثبت شده به مخترع یا نماینده قانونی او اعطا می‌شود. انحصار مجموعه‌ای از حقوق منحصر به فردی است که از طرف دولت‌ها برای مدتی معین در عوض تنظیم و افشای عمومی جزئیات معین از یک روش، جریان عمل یا ترکیب خاصی از مفهوم (که به عنوان اختراع شناخته می‌شود) در اختیار شخص خاصی قرار می‌گیرد. بطوریکه آن مفهوم، اختراعی جدید، مفید یا مورد استفاده در صنعت شناخته شود.(ویکیپدیا)
در این مطلب نمونه‌هایی از اختراعات تاریخی و شگفت انگیز را می‌بینیم که خلاقیت مخترع آن‌ها را نشان می‌دهد و در کنار آن به اهمیت پتنت خواهیم پرداخت. به لیست اختراعات غیرطبیعی زیر نگاه کنید.


پتنت های تاریخی اما عجیب! (+تصاویر)

پاسکال پلنت در سال ۱۸۸۲ لباس شنای چوب پنبه‌ای را در لیست اختراعات ثبت کرد. طراحی لباس به گونه‌ای بود که بدن و دست و پا در آن راحت بود و آزادانه قابل حرکت بود. از نخ‌های بسیار محکم و تکه‌های کوچک چوب پنبه ساخته شده بود که این چوب پنبه به کاربر امکان می‌داد تا روی آب شناور باشد.


پتنت های تاریخی اما عجیب! (+تصاویر)

جان اتو در سال ۱۸۸۵ خودروی “تک چرخ” را اختراع کرد. یک نوع موتور تک چرخ که راننده در داخل آن نشسته و چرخ دستگاه به دور او می‌چرخید. یکی از ویژگی‌های مهم آن چتر بسیار کارآمدی بود که مسافر را همیشه در همه جا از باران و برف حفظ می‌کرد.


پتنت های تاریخی اما عجیب! (+تصاویر)

در سال ۱۸۹۶، جیمز سی بویل یک دستگاه “اظهار ادب” را طراحی کرد تا به کاربران در استفاده از آداب معاشرت کمک کند. این دستگاه کوچک داخل کلاه قرار می‌گرفت و به طور خودکار کلاه شخص را به نشانه سلام یا خداحافظی حرکت می‌داد. اما صداهای ناخوشایندی را هم تولید می‌کرد.


پتنت های تاریخی اما عجیب! (+تصاویر)

اتو ای. هانسل در سال ۱۹۰۰ “وان حمام نوسانی” را اختراع کرد. این نوآوری به گونه‌ای طراحی شده بود که وان با حرکت (بالا و پایین) آب را به تمام نقاط بدن کاربر می‌رساند. البته برای جلوگیری از هدررفت آب یک پوشش چرم نیز به وان اضافه شده بود که کاربر چیزی شبیه پیراهن یقه گرد را باید هنگام استحمام تحمل می‌کرد.


پتنت های تاریخی اما عجیب! (+تصاویر)

اندرو جکسون جونیور در سال ۱۹۰۳ «محافظ چشم برای مرغ‌ها» را اختراع کرد. این اختراع باید از چشم مرغ‌ها در برابر حمله دیگر مرغ‌ها محافظت کند و امروز شما می‌توانید آن را با عنوان عینک چشم مرغی تهیه کنید.


پتنت های تاریخی اما عجیب! (+تصاویر)

برای کسانی که گاهی اوقات از جاذبه خسته می‌شوند، کارل لانگ “دوچرخه دوگانه برای حرکت در حلقه” را در سال ۱۹۰۵ اختراع کرد. اگر شما در هنگام چرخیدن در حلقه به بخش برعکس حلقه برسید، می‌توانید ادامه حرکت را با دوچرخه‌ی بالای سر خود انجام دهید.

پتنت یا حق ثبت اختراع جدید همواره یکی از جذاب‌ترین مباحث موجود در حوزه کسب و کار و برندینگ بوده است. زمانی که خلاقیت و نوآوری می‌تواند سودآوری محصول یا چرخه مالی یک کمپانی را برای تمام دوران تامین کند، پس شرکت‌های بزرگ و کوچک علاوه بر برنامه‌های راهبردی خود تلاش می‌کنند تا سهمی در این بخش داشته و اعتبار کسب و کار خود را به نوعی تضمین کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا