رقابت پیام‌رسان‌ها به جای فیلترینگ

روحانی: هدف از ایجاد و تقویت نرم‌افزارها و پیام‌رسان‌های داخلی، فیلتر یا مسدود کردن دسترسی‌ها نباید باشد، بلکه باید با هدف رفع انحصار در پیام‌رسان‌ها انجام شود.

موبنا – حسن روحانی رئیس‌جمهوری روز گذشته به برخی اخبار مبنی‌بر فیلتر احتمالی تلگرام در سال جدید واکنش نشان داد و گفت: داشتن پیام‌رسان‌های ایرانی، توانمند، امن و ارزان که بتوانند مشکل و نیازهای مردم را حل کنند، بی‌تردید باعث افتخار همگان خواهد بود. او همچنین گفت: هدف از ایجاد و تقویت نرم‌افزارها و پیام‌رسان‌های داخلی فیلتر یا مسدود کردن دسترسی‌ها نباید باشد؛ بلکه باید با هدف رفع انحصار در پیام‌رسان‌ها انجام شود.

واکنش روحانی به محدود کردن دسترسی به فضای مجازی درحالی صورت گرفته که چند روز پیش علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با «رادیو شهری بروجرد» زمان خداحافظی ایرانیان با پیام رسان محبوبشان تلگرام را آخر فروردین‌ماه اعلام کرد. به گزارش «ایسنا» او در این گفت‌وگو تاکید کرد که  این تصمیم اتخاذ شده که تلگرام جای خود را به یک سامانه ملی بدهد. این سخنان موجی از اعتراض‌ها از سوی برخی نمایندگان مجلس ازجمله محمود صادقی، محمدرضا بادامچی، فاطمه حسینی و غلامرضا حیدری نمایندگان مردم تهران در مجلس را  به‌دنبال داشت. در همین راستا روز گذشته حسن روحانی در دیدار نوروزی جمعی از وزرا، استانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی، آموزش استفاده بهینه از فضای مجازی و تدوین محتوای مناسب و خوب برای انتشار در این فضا را ضروری خواند و گفت: فضای مجازی خوب با تولید محتوای خوب، جذاب و مفید و نه صرفا با انحصار و محدود کردن آن، تامین خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور با بیان اینکه خواست مردم از دولتی که به آن رای داده‌اند، تلاش بیشتر برای تقویت رفاه و امنیت است، گام برداشتن در مسیر گسترش بیشتر دسترسی به فضای ارتباطی، اطلاعات و قدرت انتخاب مردم را ضروری خواند. رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش تعامل سازنده با همسایگان و جهان را از سیاست‌های اصولی ایران اسلامی برشمرد و گفت: با تعامل با همسایگان و جهان، بی‌تردید منافع و سود بیشتری عاید کشور می‌شود و این سیاست به‌ویژه در سال حمایت از تولید کالای ایرانی، بیش از پیش پیگیری خواهد شد.

روحانی در ادامه سخنانش، تقویت امید و نشاط در جامعه و ایجاد فضایی مناسب‌تر برای کار و تولید در سال «حمایت از کالای ایرانی» را وظیفه و مسوولیت سنگین همه مسوولان کشور برشمرد و تاکید کرد: دولت در عرصه ایجاد اشتغال، مبارزه با فقر تا ریشه‌کنی فقر مطلق و کاهش فاصله میان دهک‌های پردرآمد و کم‌درآمد جامعه گام‌های ارزنده‌ای برداشته و این گام‌ها در سال‌جاری پرشتاب تداوم خواهد یافت. حسن روحانی همچنین در این دیدار نوروزی اظهار کرد: مردم ولی‌نعمت مسوولان و عامل اصلی امنیت و وحدت جامعه هستند و همه تلاش‌ها باید در راستای خدمت به مردم و ایجاد فضایی امن‌تر و توام با آرامش و آسایش بیشتر برای آنان باشد. روحانی در ابتدای این نشست نیز بعثت پیامبر عظیم‌الشان اسلام(ص) را بزرگ‌ترین حادثه تاریخ بشریت خواند و تاکید کرد: هیچ حادثه‌ای به عظمت بعثت پیامبر اسلام(ص) نیست و این رویداد تاریخ‌ساز راه هدایت را به ما نشان داد. رئیس‌جمهور همچنین ابراز امیدواری کرد که سال ۹۷ سال برکت و تقویت بیش از پیش امنیت، توسعه، برادری و وحدت برای مردم باشد.

روایت دو نماینده مجلس از سخنان روحانی درباره فیلتر تلگرام

در همین حال روز گذشته جلال میرزایی، نماینده مجلس شورای اسلامی که در جلسه رئیس‌جمهور با جمعی از مدیران ارشد کشوری حضور داشت، در گفت‌وگو با جماران توضیحات بیشتری درباره سخنان رئیس‌جمهور درباره فیلتر تلگرام ارائه و اظهار کرد: آقای رئیس‌جمهور گفت که ما نباید با این نوع کارها در جامعه التهاب ایجاد کنیم. اگر مشکلی هست باید آن را با تدبیر حل کرد و باید در سال جدید امید ایجاد کنیم و نباید مواردی مطرح کنیم که باعث ایجاد استرس و اضطراب در جامعه شود.

وی افزود: رئیس‌جمهور گفت که تلگرام یک ابزار اطلاع‌رسانی است که ۹۵ درصد محتوای آن مفید و شاید ۵ درصد آن مشکل ساز باشد؛ از این رو ما باید محتوای آن را درست کنیم. فراموش نکنیم که با مسدود کردن تلگرام ۲۰۰ هزار فرصت شغلی از بین می‌رود و در این زمینه باید همه جوانب در نظر گرفته شود. این نماینده مجلس در ادامه گفت: آقای روحانی اشاره کرد که همگان روی تولید ابزار اطلاع‌رسانی که در داخل وجود داشته باشد و انحصار را از تلگرام بگیرد، اتفاق نظر دارند؛ ما باید در کنار تلگرام پیام‌رسان‌های داخلی را تولید کنیم و هیچ کس مخالف این نیست که انحصار از تلگرام گرفته شود، اما راه‌حل این نیست که تلگرام را ببندیم تا در داخل یک پیام‌رسان تولید کنیم. این نماینده مجلس در ادامه گفت: آقای روحانی همچنین به موردی اشاره کرد که یک عده تبلیغ پیام‌رسانی را کردند که وقتی آمار کاربران آن به ۱۵۰ هزار نفر رسیده، قفل شده است. تاکید رئیس‌جمهور بر این بود که ما باید ابتدا نرم‌افزار و پیام‌رسان موفقی را تولید کنیم، بعد با تلگرام مقابله کنیم و نظر رئیس‌جمهور بر این بود که این موضوع باید با تدبیر حل شود.

میرزایی اظهار کرد: ایشان نظرش این بود که با فیلتر کردن تلگرام مشکلی حل نخواهد شد. وی روی امنیت پیام‌رسان‌های داخلی نیز تاکید داشت و گفت: ما باید مطمئن شویم که آیا پیام‌رسان‌های داخلی می‌تواند امنیت پیام‌های خانوادگی کاربران را تامین کند؟ آقای روحانی در ارتباط با امنیت پیام‌رسان‌ها نیز توضیحاتی ارائه داد که دولت با تولید پیام‌رسان‌های داخلی مخالفتی ندارد، اما معتقد است راه اقبال نشان دادن مردم به پیام‌رسان‌های داخلی، مسدود یا فیلتر کردن تلگرام نیست. وی با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور معتقد است در شرایطی که رکود اقتصادی وجود دارد، تعطیل کردن کسب‌و‌کارهای تلگرامی کار درستی نیست، گفت: آقای روحانی گفت، برای انجام هر کاری باید جوانب را در نظر گرفت. لزومی ندارد که در ایام شادی و عید به مردم گفته شود که در فلان تاریخ می‌خواهیم تلگرام را که یک پیام‌رسان است فیلتر کنیم.

هنوز تصمیمی گرفته نشده است

زهرا ساعی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس نیز روز گذشته پس از پایان جلسه با رئیس‌جمهور، در مورد فیلترینگ تلگرام گفت: اصلا قصد فیلترینگ نیست و هیچ مرجع، نهاد یا هیچ کسی اعلام نکرده که قرار است فیلترینگ تلگرام اتفاق بیفتد. به گزارش جماران، ساعی با اشاره به سخنان اخیر علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس مبنی‌بر تصمیم فیلتر تلگرام تا پایان فروردین در بالاترین سطح گفت: مجلس در جایگاه خود قرار دارد و نمایندگان ممکن است اظهارنظرهایی داشته باشند. اگر چنین اتفاقی بخواهد بیفتد مرجع آن مشخص است. در این میان افراد اظهارنظرهای خودشان را دارند و صاحبان نظر در مورد اتفاق افتادن و نیفتادن یا نحوه صحیح انجام این کار نظر خودشان را می‌دهند. اما اگر قرار باشد تصمیم خاصی در این موضوع گرفته شود باید از نهادهای خاص خودش اعلام شود و این تصمیم‌گیری اتفاق بیفتد؛ تا به امروز که رئیس‌جمهور صحبت می‌کرد هنوز به این تصمیم نرسیده‌اند. اتفاقا دبیر شورای‌عالی فضای مجازی هم در این جلسه حضور داشتند و ایشان هم چیزی نگفتند. احتمالا این موضوع در حال بررسی است.

تاکید روحانی بر پرهیز از ایجاد نگرانی برای مردم

از سوی دیگر روز گذشته منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و اعضای شورای معاونان این وزارتخانه با حضور در دفتر کار رئیس‌جمهور با وی دیدار کردند. به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس‌جمهور در این دیدار ایجاد امید و نشاط در میان مردم را وظیفه مهم همه خدمتگزاران و مسوولان کشور در دستگاه‌ها و نهادهای مختلف برشمرد و گفت: باید از اقداماتی که باعث ایجاد یاس، نگرانی و تشویش در میان مردم می‌شود، به‌طور جدی پرهیز کرد. رئیس‌جمهوری اضافه کرد‌: ایجاد امید به آینده در میان مردم باعث می‌شود که آنها آینده را روشن‌تر ببینند و برای رسیدن به آینده‌ای بهتر، بیشتر تلاش کنند.

 منبع: دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا