اپل با پرداخت ۲۲۰ میلیارد دلار شرکت دیزنی را می‌خرد ؟!

کمپانی دیزنی ۱۶۸ میلیارد دلار می‌ارزد که البته اگر ۳۰ درصد مالیات و بیمه مربوط به این واگذاری به مبلغ یاد شده اضافه شود، شرکت اپل می‌بایست ۲۲۰ میلیارد دلار پول پرداخت کند.

موبنا – شرکت دیزنی از بزرگترین کمپانی‌های فیلمسازی در جهان محسوب می‌شود و این هفته با پرداخت ۵۳ میلیارد دلار و خرید شرکت ۲۱st Century Fox بر گستره فعالیت‌های خود افزود. دیزنی در عرصه فیلمسازی و محصولات سرگرمی همواره از سردمداران بازار جهانی بوده است و هم‌اکنون ارزش مجموع سرمایه‌ها و داراهایی‌های آن با احتساب خرید جدید ۱۶۸ میلیارد دلار محاسبه می‌شود و به همین خاطر کمتر شرکتی می‌تواند به این کمپانی بزرگ پیشنهاد خرید بدهد.

با این وجود یک شرکت فناوری بزرگ وجود دارد که هر کمپانی در سراسر جهان وجود داشته باشد را می‌تواند خریداری کند و حتی خرید کمپانی دیزنی هم برای آن ممکن است. شرکت اپل با سیاست‌های جدید خود و میزان سرمایه‌ای که در اختیار دارد، توانایی انجام این خرید بزرگ را خواهد داشت.

اوایل سال جاری میلادی «آمیت داریانانی» از مدیران مرکز سرمایه‌گذاری «آربی‌سی کپیتال» آپریل گذشته نامه‌ای به همکاران خود نوشت و برای نخستین بار توضیح داد این احتمال وجود دارد که اپل شرکت دیزنی را بخرد. دریانانی در این نامه توضیح داد که اگرچه احتمال چنین واگذاری بسیار اندک به نظر می‌رسد، ولی اپل این توانایی را دارد.

اپل با پرداخت ۲۲۰ میلیارد دلار شرکت دیزنی را می‌خرد ؟!

امروز شش ماه از آن زمان گذشته است و این بار نشریه فوربز احتمال خرید شرکت بزرگ دیزنی توسط اپل را بررسی کرده است. خرید کمپیانی‌های بزرگ با این وسعت فعالیت در سابقه فعالیت‌های اپل دیده نشده است و در تمام سال های گذشته بزرگترین پرداخت پول از سوی اپل برای خرید شرکت «بیتس آودیو» به قیمت ۳ میلیارد دلار بوده است. در مقایسه با این رقم، کمپانی دیزنی ۱۶۸ میلیارد دلار می‌ارزد که البته اگر ۳۰ درصد مالیات و بیمه مربوط به این واگذاری به مبلغ یاد شده اضافه شود، شرکت اپل می‌بایست ۲۲۰ میلیارد دلار پول پرداخت کند. اگر این اتفاق صورت گیرد بزرگترین خرید در طول تاریخ محسوب می‌شود و ممکن است شرکت اپل هم توانایی پرداخت این میزان پول نقد را نداشته باشد.

خرید دیزنی باعث می‌شود اپل به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات رسانه‌ای در جهان تبدیل شود و شرکت مذکور با این کار می‌تواند طرح‌های دیزنی برای ساخت اپلیکیشن‌های ویژه پخش ویدیو با استفاده از کارکترهای محبوب این شرکت را در اختیار بگیرد. شرکت دیزنی هم‌اکنون اعلام کرده است که بر اساس آخرین برنامه‌ریزی‌های خود دسترسی «نتفلیکس» به نخستین اکران محصولات خود در سال ۲۰۱۹ میلادی را متوقف کرده است.

زمانی که «استیو جابز» یکی از بنیانگذاران شرکت اپل به راه‌اندازی شرکت «پیکسار» کمک کرد، او به یکی از سهامداران اصلی این کمپانی گرافیکی تبدیل شده بود. پس از آنکه دیزنی شرکت «پیکسار» را خرید سهام مذکور به شرکت دیزنی انتقال پیدا کرد و سرانجام سهام آقای جابز توسط این کمپانی خریداری شد. هم‌اکنون «استیون پی. جابز تراست» بزرگترین سهامدار در شرکت دیزنی محسوب می‌شود و لازم به ذکر است همسر «استیو جابز» مدیریت مرکز تراست را برعهده دارد و اگر قرار باشد شرکت اپل دیزنی را خریداری کند، او از این اتفاق خوشحال میشود و با این واگذاری موافقت می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا