نكونام دستيار شد، پيرواني مديراجرايي

اين جملات صحبت‌هاي ابتدايي سرمربي تيم ملي در جلسه روز گذشته‌اش با اعضاي هيات‌رييسه فدراسيون فوتبال بر اساس آن‌چيزي كه در سايت اين مجموعه منتشر شده است. مرد پرتغالي روز گذشته براي نخستين‌‌بار با بالاترين مرجع تصميم‌گيري و سياست‌گذاري در فدراسيون نشستي برگزار كرد و نقطه‌نظارت و برنامه‌هاي مد‌نظرش براي تيم ملي را به اعضا …

اين جملات صحبت‌هاي ابتدايي سرمربي تيم ملي در جلسه روز گذشته‌اش با اعضاي هيات‌رييسه فدراسيون فوتبال بر اساس آن‌چيزي كه در سايت اين مجموعه منتشر شده است. مرد پرتغالي روز گذشته براي نخستين‌‌بار با بالاترين مرجع تصميم‌گيري و سياست‌گذاري در فدراسيون نشستي برگزار كرد و نقطه‌نظارت و برنامه‌هاي مد‌نظرش براي تيم ملي را به اعضا ارايه داد. كي‌روش در‌باره مشكلات جاري فوتبال ايران و تيم ملي خطاب به اعضاي هيات‌رييسه صحبت‌هاي چند ماه اخير خود را دوباره تكرار كرده و تاكيد داشته است كه هيچ‌وقت چيز را براي شخص خودش طلب نكرده است. او گفته است: «در اين مدت ما در اكثر مواقع در برگزاري اردوها و ديدارهاي تداركاتي دچار مشكلات بوديم و بسياري از مواقع مشكلات مالي و عدم امكانات بر سر راه تيم ملي بود. من هيچگاه درخواستي براي خود نداشتم و نخواسته‌ام كه امكانات تيم‌هاي بزرگي چون منچستر، رئال يا تيم‌هاي درجه يك را براي تيم ملي داشته باشم. همه مردم به اين امر واقف هستند كه در فوتبال يك نظر غالب براي پيشرفت بايد وجود داشته باشد و قطعا در ايران هم وجود دارد. هميشه گفته‌ام كه امكانات درجه اول جهان مانند رئال و منچستر را انتظار ندارم و برنامه آماده‌سازي مي‌خواهم كه نه در سطح تيم‌هاي درجه اول آسيا مانند ژاپن و كره جنوبي يا استراليا باشد و نه مانند تيم‌هاي درجه چندم آسيا باشيم. اما در حال حاضر كه تيم اول آسيا هستيم و همه به ما احترام مي‌گذارند بايد برنامه‌هاي ما قوي‌تر از ديگر تيم‌هاي آسيايي باشد كه اين امر وظيفه ما است.»كي‌روش با مطرح كردن اين مقدمه صحبت‌هاي خود را اين‌گونه ادامه داده است: «اگر بعد از باخت‌ها بگويم كه من برنامه آماده‌سازي، بازي تداركاتي و… در اختيار نداشته‌ام اينها همه توجيه است. وظيفه من اين است كه برنامه‌هاي تيم ملي را ارايه دهم. دغدغه زيادي در راه موفقيت وجود دارد و من به عنوان يك متخصص در فوتبال كه سابقه ٣٣ سال حضور در فوتبال را دارم بايد بگويم كه الان زمان بيدارباش است. بدون امكانات و توجه به فوتبال، بدون داشتن برنامه‌هاي آماده‌سازي و اردوهاي تداركاتي خوب موفق نمي‌شويم.»كي‌روش برنامه خود براي موفقيت در جام جهاني ٢٠١٨ روسيه را هم براي هيات‌رييسه اين‌گونه تشريح كرد: «از بعد استراتژيك سه خط مستقيم براي رسيدن به موفقيت وجود دارد كه همه آنها به يك نقطه مشترك ختم مي‌شود و نتيجه آن متحد شدن و همدل بودن است. خط اول مجموعه مديريتي فدراسيون فوتبال و هيات‌رييسه آن است. خط دوم اعضاي كادر فني و خط سوم مسوولان اداري فدراسيون هستند كه بايد در جهت هم و براي موفقيت تلاش كنند. براي موفقيت در رسيدن به جام جهاني و موفقيت در آن بايد به سختي تلاش كنيم و تصميمات مديريتي با كيفيت بگيريم و منابع مالي مناسب را براي حركت تيم ملي تامين كنيم و در نهايت با نظم و احترام به يكديگر و انجام وظيفه به موفقيت برسيم.»

نكونام مربي شد، پيرواني مدير اجرايي

سرمربي تيم ملي اما در ادامه برنامه خود را در سه بخش كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت تا جام جهاني ٢٠١٨ روسيه به اعضاي هيات‌رييسه ارايه كرد و خواستار حمايت قاطع آنها براي اجرايي شدن تمام اين برنامه‌ها شد. او تاكيد كرد كه تنها راه رسيدن به موفقيت اجرايي شدن تمام خواسته‌هاي او براي فوتبال ايران است كه مي‌تواند به اهدافي كه دارد برسد، منتها مجموعه فوتبال ايران بايد براي رسيدن به اين موفقيت با تيم ملي همراه باشد. البته در جريان جلسه هيات‌رييسه بحث مفصلي هم درباره انتخاب سرپرست و دستياران ايراني مطرح شد. اعضا روي حضور مربي ايراني در كادر فني تاكيد ويژه داشتند. كي‌روش هم اعلام كرده است كه از اول هم مخالفتي با انجام اين كار نداشته‌ است. مرد پرتغالي گزارشي درباره حضور مربياني چون اميد نمازي، مجيد صالح و علي كريمي در كادر فني ارايه داده است. او حتي دلايل قطع همكاري با اين سه نفر را هم براي آنها شرح داده تا ابهامات درباره اين موضوع كه گفته مي‌شود او تمايلي به همكاي با مربيان ايراني ندارد رفع و رجوع شود. البته شهرام دبيري، عضو هيات‌رييسه فدراسيون فوتبال روز گذشته اعلام كرد كه علي كريمي به خاطر عدم دريافت پاداش از سوي فدراسيون فوتبال دلخور شد و تصميم به قطع همكاري با تيم ملي گرفت و اين مطلب هم در جلسه هيات‌رييسه طرح شد. نكته جالب توجه اما اينجا است كه علي كفاشيان اين صحبت‌هاي عضو هيات‌رييسه را تكذيب و تاكيد كرد كه او و كارلوس كي‌روش دليل واقعي قطع همكاري كريمي با تيم ملي را نمي‌دانند و بعيد مي‌داند كه كريمي به خاطر بحث پاداش قهر كرده باشد. با اين تفاسير، در جلسه روز گذشته در نهايت سرمربي تيم ملي به اعضا پيشنهاد مي‌دهد كه با توجه به برنامه‌ريزي‌هايي كه از قبل داشته‌ است، مي‌خواهد جواد نكونام را به عنوان دستيار ايراني خود در كادر فني تيم ملي مشغول به كار كند، چراكه اين بازيكن سال‌هاي سال سابقه بازي در تيم ملي را داشته و نزد بازيكنان، جامعه فوتبال ايران و حتي رسانه‌ها و مردم هم چهره موجهي دارد. علاوه بر اين با توجه به حضورش در اسپانيا مسلط به زبان‌هاي زنده دنيا است و آشنايي كامل به شرايط روز فوتبال دنيا دارد. طبق اعلام كي‌روش، نكونام حضور در كلاس‌هاي مربيگري را از همين حالا آغاز كرده تا بلافاصله پس از پايان فوتبالش به كادر فني تيم ملي بدون داشتن مشكل مدرك مربيگري اضافه شود. اعضاي هيات رييسه‌ هم البته موافقت شفاهي خود را با اين تصميم اعلام كردند. گفتني است با پيشنهاد علي كفاشيان، افشين پيرواني هم به عنوان مديراجرايي تيم ملي فوتبال انتخاب و معرفي شد و هيات‌رييسه با اين پيشنهاد هم موافقت خود را اعلام كرد.

كي‌روش قرارداد  دارد

«دامن زدن به اينكه سرمربي تيم ملي چه شرايطي دارد خوب نيست. ما هم‌اكنون نياز به ثبات داريم و اين مساله چيز جديدي نيست. فدراسيون فوتبال به عنوان بالاترين مرجع تصميم‌گيري توسط اعضاي هيات‌رييسه اختيارات را به علي كفاشيان تفويض كرده است و كي‌روش هم با ما قرارداد دارد حالا لزوم برگزاري اين جلسه را نمي‌دانم.»در شرايطي كه خبرنگاران مختلف رسانه‌هاي ورزشي روز گذشته منتظر برگزاري جلسه حساس هيات‌رييسه با سرمربي تيم ملي بودند، اين صحبت‌هاي شهاب‌الدين عزيزي‌خادم براي رسانه‌ها غير قابل انتظار بود. عضو هيات‌رييسه فدراسيون فوتبال با بيان اين مطلب كه بهتر است با مردم صادقانه‌تر، شفاف‌تر و بي‌پرده‌تر سخن بگوييم، خطاب به نمايندگان رسانه‌هاي گروهي تاكيد كرد: «كي‌روش از قبل قرارداد داشته و اگر بحث مسائل فني است كه كميته توسعه و فني بايد گزارش‌هاي خود را در اين باره ارايه بدهد. هيات‌رييسه هم كه اختيارات را به كفاشيان تفويض كرده است. خبر خوشحال‌كننده در اين زمينه اين بود كه سه ضلع دولت، فدراسيون فوتبال و وزارت ورزش در اين زمينه با يكديگر فعاليت كردند. وزارت ورزش به عنوان كانال دولت وارد مذاكره شد و تفاهم جديد به وجود آمد. براي خود من جاي سوال است كه برگزاري اين جلسه به چه دليل بوده است. اگر در خصوص ماندن يا رفتن كي‌روش باشد كه لزومي ندارد، چراكه اختيارات به كفاشيان تفويض شده بود. در مورد برنامه‌هاي كي‌روش هم سه، چهار ماه پيش اين موضوع عملي شده بود.»عزيزي‌خادم البته براي آنهايي كه فكر مي‌كردند او مخالف برگزاري اين نشست هيات‌رييسه با كي‌روش است اين صحبت‌ها را مطرح كرد و گفت: « اتفاقا من از برگزاري اين جلسه خيلي هم خوشحال هستم. برگزاري چنين جلسات و هم‌انديشي‌هايي هر چند ماه يك‌بار بسيار مفيد است اما بايد شفاف باشيم و صادقانه صحبت كنيم. هيات‌رييسه مرجع تصميم‌گيري است اما اختيارات را به كفاشيان تفويض كرده است. قبول دارند كه فدراسيون فوتبال هم محدوديت‌ها و شرايط مالي خاصي دارد كه اين موضوع هم به دليل بي‌برنامگي خود ما است. فدراسيون اين پتانسيل را دارد كه بتواند هزينه‌هاي خودش را پرداخت كند. ما نبايد از بخش‌هاي مختلف غافل شويم؛ از مناطق، استان‌ها و امكاناتي كه در بخش‌هاي مختلف وجود دارد. به نظر من، ما در استان‌ها از لحاظ امكانات فوتبالي از فقر نسبي قرار داريم. بايد وضعيت كادر فني و بازيكنان تيم اميد مشخص شود و هرچه زودتر قراردادهاي آنها امضا شود.»در واقع صحبت‌هاي اين مقام مسوول به خوبي نشان مي‌دهد كه نبايد تمام مباحث مهم و كليدي فوتبال ايران را كنار گذاشت و فدراسيون تمام وقت خود را براي حل پرونده كي‌روش بگذارد.

كفاشيان:  مربيگري نكونام   قطعي نيست

بلافاصله بعد از پايان جلسه روز گذشته، مهدي تاج نايب‌رييس دوم فدراسيون در جمع خبرنگاران حاضر شد و اعلام كرد كه پس از اين جلسه سازنده كه با تعامل دو طرف همراه بود، جواد نكونام به عنوان دستيار و افشين پيرواني به عنوان مديراجرايي تيم ملي انتخاب شدند. تاج در شرايطي اين خبر را اعلام كرد كه ساعتي بعد علي كفاشيان خبرنگاران را به سالن روابط‌عمومي فدراسيون دعوت كرد تا درباره روند مذاكراتش با كي‌روش و جلسه اين مربي با هيات‌رييسه توضيحاتي ارايه بدهد. رييس فدراسيون گفت: «مهم‌ترين برنامه‌هاي كي‌روش ابتدا رسيدن به جام جهاني ٢٠١٨ است. او برنامه ديگري نيز ارايه كرده تا تيم ملي بتواند در اين رقابت‌ها از گروهش بالا بيايد و به مرحله دوم صعود كند. نگراني كي‌روش در خصوص مشكلات پيرامون تيم ملي بود. او اعتقاد دارد كشورهاي ديگر تا اينجاي كار هشت تا ٩ بازي دوستانه انجام داده‌اند و ما به‌نوعي از آنها عقب هستيم. قرار شد امكانات لازم براي انجام بازي‌هاي تداركاتي خوب و همچنين اردوهاي مناسب براي تيم ملي فراهم شود تا ان‌شاءالله با آمادگي كامل در مسابقات پيش‌ِرو شركت كنيم.» رييس فدراسيون فوتبال اما درباره انتخاب نكونام به عنوان دستيار ايراني كي‌روش هم گفت: «نظر هيات‌رييسه اين بود كه حتما يك مربي ايراني كنار كي‌روش مشغول به كار شود و او هم ٩٠ تا ٩٥ درصد علاقه دارد كه حتما با يك دستيار ايراني كار كند. او حتي دوست دارد با مربيان ليگ برتر تعامل خوبي داشته باشد و اين آمادگي را دارد كه با آنها ارتباط برقرار كند. حضور مربيان جوان كنار كي‌روش هم مي‌تواند در آينده به تيم ملي كمك كند اما اين را كه چه مربي كنار او مشغول به كار شود، خود كي‌روش انتخاب خواهد كرد.»رييس فدراسيون فوتبال همچنين درباره شرايط همكاري نكونام و پيرواني گفت: « كي‌روش از اول برنامه‌اش اين بود بعد از حضور كريمي در تيم ملي، نكونام را هم پس از جام ملت‌هاي آسيا به كادر فني تيم ملي اضافه كند. او اين تصميم خود را با ما در ميان گذاشت. اما هنوز مربيگري نكونام در تيم ملي قطعي نيست، چرا كه كي‌روش بايد اين مساله را كتبا به ما ارايه كند. اما ما با اين پيشنهاد او موافقت خود را اعلام كرديم. افشين پيرواني هم با توجه به اينكه ديگر ما پستي به عنوان سرپرست نخواهيم داشت، به عنوان مدير اجرايي كارهاي مربوط به تيم ملي و هماهنگي‌ تمام كارهاي مربوطه را انجام خواهد داد. البته درباره اين موضوع هم كه پيرواني روي نيمكت تيم ملي بنشيند يا نه شخص كي‌روش تصميم‌گيري خواهد كرد.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا