فوتبالی با حاشیه سیاسی

موبنا – این‌ بخشی از سخنان آیت الله محمد یزدی، رییس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است که ۹ روز پیش از برگزاری بازی تیم‌های ملی ایران و کره جنوبی مطرح و باعث ایجاد حاشیه‌هایی پیرامون این بازی شد؛ سخنانی که با واکنش‌های زیادی از سوی مردم و برخی چهره‌های سیاسی را به …

موبنا – این‌ بخشی از سخنان آیت الله محمد یزدی، رییس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است که ۹ روز پیش از برگزاری بازی تیم‌های ملی ایران و کره جنوبی مطرح و باعث ایجاد حاشیه‌هایی پیرامون این بازی شد؛ سخنانی که با واکنش‌های زیادی از سوی مردم و برخی چهره‌های سیاسی را به همراه داشت.

همانند بسیاری موارد، اولین واکنش از سوی علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نشان داده شد. او فردای آن روز در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله یزدی رویکرد وی درباره مسابقه فوتبال ایران و کره جنوبی را غیرقابل هضم دانست و گفت که چنین اظهاراتی، عده‌ای را از دین گریزان می‌کند و انسان را به یاد اقدامات کلیسای کاتولیک در قرون وسطی می‌اندازد.

مطهری با بیان اینکه ابراز حساسیت بیش از حد نسبت به این موضوع، امری ضد تبلیغ دین به شمار می‌رود، خطاب به آیت‌الله یزدی تصریح کرد: فرضا مردم برای گلی که ایران به کره جنوبی بزند خوشحال شوند و عده‌ای ابراز شادی کنند. آیا این امر به معنی خوشحالی و شادی برای شهادت امام حسین علیه السلام و هتک حرمت و اهانت به ساحت سیدالشهداست؟ علاوه بر این که مردم در چنین موقعیت‌هایی به خوبی می‌دانند که چگونه رفتار کنند و چندین سال پیش شبیه این اتفاق برای مسابقه تیم استقلال تهران و دالیان چین افتاد و تماشاگران رفتار قابل ستایشی داشتند.

بعد از انتشار این نامه، منصور ارضی واکنش شدید اللحنی در مراسم شب سوم ماه محرم در مسجد ارگ داشت. او در منبری که برای رثا و ذکر مصیبت امام حسین(ع) و یارانشان برپا شده بود، در جمع عزاداران و عاشقان حسینی در این باره گفت: بمیرند آنهایی که هر غلطی که بخواهند بر زبان جاری می‌کنند. از بس که حرام خورده‌اند، الان هم می‌خواهند شب تاسوعا جوان‌ها را بکشانند؛ میدان کربلا را رها کنید، بیایید میدان بازی! نقشه‌ها زیاد است. شما مردم باید بیدار باشید. شما هر کدام اعتراض کنید، آرام‌آرام می‌فهمند. دنبال درگیری هستند. اگر حزب‌الله خشمگین شود، همه‌شان را نابود می‌کند.

شاید حساسیت‌ها زمانی بیشتر شد که حسین الله کرم در صفحه اینستاگرام خود فراخوانی برای برگزاری راهپیمایی اعتراضی و اعلام انزجار از برگزاری مسابقه فوتبال ایران و کره جنوبی بعد از نماز جمعه تهران منتشر کرد و این به معنای ورود انصار حزب الله به موضوع بود.

این راهپیمایی توسط آنها ابتدا تحت عنوان حمایت از امر به معروف و نهی از منکر تا میدان فلسطین برگزار شد اما در پایان، الله کرم بیانیه‌ای تهدیدآمیز قرائت کرد. او گفت که خود به سفارت کره جنوبی رفته و خواسته بازی یا برگزار نشود یا در جای دیگری برگزار شود.

الله کرم در این بیانیه تاکید کرد که این بازی بسترساز حرمت شکنی عاشوراست و نگران است عاشورای ۸۸ در بازی ایران و کره تکرار شود. در عین حال از قوه قضاییه خواست با کسانی که بسترساز تصمیم برگزاری بازی هستند، برخورد شود و اگر حرمت‌شکنی انجام گیرد، مسئولان قوای سه گانه باید پاسخگو باشند و به دلیل عدم پیشگیری و بی‌توجهی به طرح‌های حزب‌الله باید استعفا کرده یا از کار برکنار شوند.

پیش از برگزاری این راهپیمایی که شرکت‌کنندگان در آن حدود ۵۰ نفر بودند، آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی خطیب نماز جمعه تهران نیز برای برگزاری این مسابقه فوتبال در تریبون نماز جمعه شرط گذاشت و گفت که اگر قرار است شب عاشورا مسابقه فوتبال برگزار شود، دقت کنید که فضای مسابقه باید صد درصد عاشورایی و کربلایی باشد، در و دیوار آنجا باید سیاه پوش شود، تمام فضا سیاه پوش شود و فریاد یا حسین از میان جمعیت پیوسته بلند شود.

بعد از آن عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز نسبت به مسئله موضع گیری کرد و گفت: باید تلاش کنیم تمام دست‌اندرکاران اعم از بازیکنان، لیدرها، رسانه‌ها و… رفتار و اقداماتشان به گونه‌ای باشد که مشکلی پیش نیاید چرا که برای ما اصل، اعتقادات دینی مردم است و نباید طوری باشد که مردم برنجند.

وی تاکید کرد: ناجا موظف شده تمهیدات لازم را برای برگزاری هرچه بهتر این دیدار انجام دهد.

عصر روز یکشنبه و در جلسه هیئت دولت، وزیر کشور گزارشی در مورد هماهنگی‌های بعمل آمده برای برگزاری این مسابقه فوتبال با حفظ شئونات اسلامی و حرمت ایام عزاداری به اعضای کابینه ارایه کرد و اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در این خصوص گفت: همگان شاهد خواهند بود که جای جای این سرزمین بزرگ، تجلی‌گاه عاشقان و شیفتگان حسینی خواهد شد.

تمام این مسائل در حالی مطرح شد که پیش از آن مسئولان ورزشی کشور، وزیر ورزش و جوانان و مدیر تیم های ملی فوتبال ایران تلاش‌های زیادی برای تغییر تاریخ این بازی و یا جابه‌جایی میزبانی آن داشتند به طوری که گفته شد تاج، رییس فدراسیون فوتبال به سوئیس و مالزی رفته و با مسئولان مربوطه دیدار و گفت‌وگو داشته است. مکاتباتی نیز با فدراسیون فوتبال کره انجام شد اما چون فردای روز بازی ایران و کره «فیفا دِی» محسوب نمی‌شود، نتوانستند بازی را بعد از روز تاسوعا یا پیش از آن برگزار کنند.

سید حسین هاشمی استاندار تهران نیز در اظهاراتی به این موضوع واکنش نشان داد و ضمن تاکید بر حفظ شئون عزاداری سید و سالار شهیدان، گفت که در گذشته نیز سابقه برگزاری دیدار فوتبال در ایام سوگواری را داشته‌ایم که اتفاقا عزاداری باشکوهی در ورزشگاه آزادی توسط مردم شکل گرفته بود.

شب برگزاری بازی و در شب تاسوعا، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به موضوع ورود کرد و در حساب توییتری خود نوشت: با نام حسین جنگیدن برای ما تازگی ندارد. فردا هم‌نوا با ملکوتیان با ذکر حسین برای ایران می‌جنگیم.

به گزارش ایسنا، بازی فوتبال ایران و کره جنوبی در قالب رقابت ‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، شامگاه سه‌شنبه و در شب عاشورای حسینی با وجود تمامی حواشی که برخی سیاسیون برای آن ایجاد کردند با حضور تماشاگران سیاه‌پوش برگزار شد.

حاضرین در ورزشگاه پرچم‌هایی با مضامین عاشورایی در دست داشتند و پرچم ۲۰۰۰ متری ایران و دو پرچم ۶۰۰ متری “لبیک یا حسین” و “یا ابوالفضل العباس” نیز به اهتزاز در آمد.

عزاداران حسینی که از ابتدای ورود به استادیوم، پیش از آغاز بازی همراه با مداحان اهل بیت، یک صدا به سوگ سرور شهیدان نشسته بودند، در بین دو نیمه نیز فریاد یا حسین(ع) سر دادند و حسینیه هشتاد هزار نفری آزادی را خلق کردند.

این بازی با تمام حواشی که چند روزی دست‌اندرکاران ورزشی و هواداران بی‌شمار فوتبال در ایران را به خود مشغول کرده بود با اوصافی که گفته شد برگزار شد اما شاید ضرورت دارد که این امر کمی دقیق‌تر از سوی مسئولان و سیاستمداران کشور مورد بررسی قرار گیرد تا از ایجاد اینگونه حساسیت‌ها و تنش‌ها در سطح جامعه و نزد افکار عمومی جلوگیری شود.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا