منتظر قیمت نفت بالای ۶۰ دلاری نباشید!

موبنا – روزنامه یواس‌ای تودی نوشت: بیشتر کارشناسان صنعت نفت انتظار ندارند که در ١٢ ماه آینده قیمت نفت از ٦٠ دلار برای هر بشکه فراتر رود. بر اساس نظرسنجی مؤسسه بلومبرگ در کنفرانس نفت آسیا-اقیانوسیه در سنگاپور در هفته گذشته، ١٤ نفر از ١٥ مدیر و معامله‌گر ارشد نفتی مصاحبه شده، انتظار دارند که …

موبنا – روزنامه یواس‌ای تودی نوشت: بیشتر کارشناسان صنعت نفت انتظار ندارند که در ١٢ ماه آینده قیمت نفت از ٦٠ دلار برای هر بشکه فراتر رود.

بر اساس نظرسنجی مؤسسه بلومبرگ در کنفرانس نفت آسیا-اقیانوسیه در سنگاپور در هفته گذشته، ١٤ نفر از ١٥ مدیر و معامله‌گر ارشد نفتی مصاحبه شده، انتظار دارند که قیمت نفت در سال آینده میلادی ٤٠ تا ٦٠ دلار برای هر بشکه باشد.

آرزو عظیمف، رئیس بخش معاملات شرکت سوکار جمهوری آذربایجان، گفت: مسئله این است که هرگاه قیمت‌ها رشدی سریع داشته باشند، شرکت‌های آمریکا تولید خود را افزایش می‌دهند؛ بازار در بازه ٤٠ تا ٦٠ دلار می‌ماند و حداکثر قیمت نفت ٥٥ دلار خواهد بود.

تحلیلگران ارشد نفتی نیز وادار شده‌اند بار دیگر برآوردهای خود را از قیمت نفت پایین بیاورند. شرکت‌کنندگان در نظرسنجی شبکه بلومبرگ اعلام کردند که در آغاز سال جاری میلادی، نسبت به رشد قیمت‌ها امیدوارتر بودند اما استمرار رشد تولید نفت ایران، عربستان و آمریکا، آنها را غافلگیر کرده و بازگشت توازن به بازار نفت را به تأخیر انداخته است.

نوشته های مشابه

سعد رحیم، اقتصاددان ارشد شرکت معامله‌گر ترافیگورا، گفت: بازار نفت هنوز به تعادل نرسیده و استفاده از میلیون بشکه نفت ذخیره شده در دوران افت قیمت را آغاز نکرده است.

نظرسنجی روزنامه وال استریت ژورنال از ١٢ بانک سرمایه‌گذاری نیز نتایجی مشابه داشته است. این بانک‌ها انتظار دارند که میانگین قیمت نفت در سال ٢٠١٧ میلادی ٥٧ دلار برای هر بشکه باشد.

حمزه خان، از مدیران بانک هلندی آی ان جی، با اشاره به پیش‌بینی این بانک مبنی بر باقی ماندن قیمت نفت در حدود ٤٠ دلار در سال جاری و سال آینده میلادی، گفت: با توجه و وضع بنیادین بازار، توجیهی برای قیمت نفت بالای ٥٠ دلار وجود ندارد.

نزدیک به همه کارشناسان یاد شده، نسبت به گمانه‌زنی‌ها درباره توافق احتمالی تولیدکنندگان نفت برای تثبیت سطح تولید، خوشبین نبودند. بیشتر آنان، نسبت به توانایی اوپک برای دستیابی به توافق ابراز تردید کردند و در هر صورت، حتی موفقیت احتمالی دستیابی به این توافق را نیز بی‌اهمیت توصیف کردند.

حمزه خان گفت: هر بار پیش از گردهمایی اعضای اوپک، گفته می‌شود تثبیت تولید فکر بکری است و هر بار هم از این نشست‌ها دست خالی بیرون می‌آیند؛ روشن است که تمرکز تولیدکنندگان، بر افزایش هر چه بیشتر تولید است.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا