اینجا آخر ایران است +تصاویر

موبنا – روستانشنیان تنها از شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد بخاطر احداث شبکه‌های برق که در یک‌ساله گذشته صورت گرفته بطور ویژه تقدیر کردند. نبود محورهای ارتباطی مناسب، نبود آب شرب سالم، نداشتن نداشتن سوخت و نبود فضای آموزشی و بهداشتی از مهم‌ترین مشکلات روستانشینان بود. آنان از فوت خانمی صحبت کردند که هفته …

موبنا – روستانشنیان تنها از شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد بخاطر احداث شبکه‌های برق که در یک‌ساله گذشته صورت گرفته بطور ویژه تقدیر کردند.

اینجا آخر ایران است +تصاویر

نبود محورهای ارتباطی مناسب، نبود آب شرب سالم، نداشتن نداشتن سوخت و نبود فضای آموزشی و بهداشتی از مهم‌ترین مشکلات روستانشینان بود.

آنان از فوت خانمی صحبت کردند که هفته گذشته بدلیل نبود امکانات ارتباطی و بهداشتی دچار مغز مرگی شد و اعضایش را اهداء کردند.

اینجا آخر ایران است +تصاویر

نبود فضای آموزشی و آب شرب سالم از دیگر دغدغه‌هایی بود که روستانشینان می‌‎گفتند دستگاه‌های مرتبط با این مشکلات هیچگاه به این روستا‌ها سرکشی نکرده‌اند.

آنان می‌گفتند که «دارو» برای مقابله با سرماخوردگی هم در این روستا‌ها یافت نمی‌شود و روستانشینان با استفاده از داروهای محلی و در برخی اوقات از داروهایی که در شهرهای اطراف تهیه می‌شود استفاده می‌کنند.

روستانشینان «دلی مهتاب» دیشموک از نبود محور ارتباطی بشدت گله‌مند بودند و می‌گفتند که در مرز بین «دیشموک و جاورده» تنها نیاز به احداث یک کیلومتر محور ارتباطی است که می‌تواند فاصله پنج ساعته را به یکساعت کاهش دهد اما نه از اداره کل امور عشایر و نه از اداره کل راه و شهرسازی خبری نیست.

روستانشینان از فشار‌ها و برخوردهای سختگیرانه ماموران «منابع طبیعی» هم اظهار نگرانی می‌کردند و می‌گفتند که ماموران منابع طبیعی اجازه استفاده از «وردهای» اجدادیمان را نمی‌دهند و ما هرچه مراجعه می‌کنیم تا نتیجه‌ای حاصل شود بی‌فایده است.

آنان می‌گفتند که لوله‌های انتقال آب شربشان توسط خودشان تامین شده و بهسازی چشمه‌ها با مشارکت روستانشینان انجام می‌شود و خبری از آب و فاضلاب روستایی و امور عشایری نیست.

نبود فضای آموزشی مانند کانکس سبب راه رفتن کیلومتر‌ها دانش آموز کلاس اولی و دومی شده بود و مادری از مادران دانش آموزان این روستا‌ها می‌گفت که بدلیل حجم انبوده جنگل و وجود جانوران درنده، استرس‌ها و اضطراب‌ها برای تحصیل فرزندانمان تمام نشدنی است.

تنها یکدستگاه بیل مکانیکی در گردنه‌ای از این روستا‌ها درحال کار بود که متعلق به اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد است.

اینجا آخر ایران است +تصاویر

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد از احداث شبکه برق فشار متوسط بطول ۱۳ کیلومتر از روستای «شهدالی مارگون بویراحمد» بسمت «دلی مهتاب کهگیلویه» خبرداد.

داود راهزادی گفت: طول شبکه فشار ضعیف حدود ۲ کیلومتر و اعتبار پیش بینی شده برای احداث شبکه برق در این روستا‌ها بالغ بر ۱۷ میلیارد ریال است.

وی تعداد ترانسفورماتور نصب شده برای برقرسانی به روستاهای «دلی مهتاب دیشموک» را ۱۲ دستگاه عنوان کرد و افزود: پیشرفت فیزیکی این پروژه ۷۰ درصد بوده که تلاش می‌کنیم در ۳ ماهه اخیر آن را به اتمام برسانیم.

راهزادی، برقرسانی به تمامی روستا‌ها را در هرنقطه‌ای از کهگیلویه و بویراحمد ضروری خواند و اظهار داشت: خدمات رسانی به مردم باید برای مسوولان افتخار باشد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم در این دیدار‌ها از نبود برخی خدمات لازم اظهار نگرانی کرد.

«فتاح محمدی» گفت: البته خدمات شایسته‌ای از سوی نظام جمهوری اسلامی به مردم شده اما شدت خدمات رسانی در دولت تدبیر و امید باید دوچندان شود.

وی با بررسی برخی مشکلات و دغدغه‌های روستانشینان «دلی مهتاب دیشموک»، قول داد تمامی همکاری‌های لازم برای رفع دغدغه‌های آنان را بکار گیرد.

«منطقه دلی مهتاب دیشموک» از اماکن بسیار زیبا و بکر در کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود که فاقد محور ارتباطی مناسب بوده و از سویی بناب گفته اهالی، تنها خدمت ارائه شده به آنان احداث شبکه‌های برق است.جمعیت این روستا‌ها حدود ۳۰۰ نفر بوده که شغل آن‌ها دامداری است.

محور ارتباطی به این روستا‌ها از «شهدالی مارگون بویراحمد» آغاز و انتهای آن به «دیشموک» می‌رسد که البته محور ارتباطی بسیار سخت گذر و فاقد هرگونه استانداردهای ارتباطی است.

 منبع:تسنيم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا