تلف شدن ۱۶۶پلنگ در ۸ سال گذشته

علی تیموری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران با توجه به اهمیت موضوع حفاظت از پلنگ در کشور، سازمان حفاظت محیط زیست از دو سال گذشته اقدام به تهیه برنامه جامعی برای حفاظت از این گونه ارزشمند کرده است. وی اظهار کرد: بر این اساس اقدام به جمع آوری اطلاعات در مورد این …

علی تیموری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران با توجه به اهمیت موضوع حفاظت از پلنگ در کشور، سازمان حفاظت محیط زیست از دو سال گذشته اقدام به تهیه برنامه جامعی برای حفاظت از این گونه ارزشمند کرده است.
وی اظهار کرد: بر این اساس اقدام به جمع آوری اطلاعات در مورد این گونه حفاظت شده از ادارات کل استان های کشور کردیم که این آمارها نشان داد در ۸ سال گذشته ۱۶۶ قلاده پلنگ در کشور تلف شده که عمدتا در استان های فارس، گلستان، کرمان، زنجان، ایلام، خراسان رضوی و خراسان شمالی بوده اند.به گفته وی برخی از این کشفیات در قالب پوست پلنگ بوده است.
تیموری با بیان اینکه عمده علت تلفات این پلنگ ها تصادفات جاده ای، شکارچیان متخلف و دامداران بوده است گفت: کاهش طعمه و کم شدن وسعت زیستگاه های مطلوب از دیگر تهدیدات حیات پلنگ ها است که سازمان محیط زیست را بر آن داشت تا اقدام به تهیه و تدوین برنامه ای جامع برای حفاظت از این گربه سان ارزشمند کند.
وی افزود: بر این اساس کار تهیه برنامه حفاظتی پلنگ با استفاده از پراکنش این گونه و با همکاری ادارات کل ۳۱ استان، ۸ دفتر تخصصی سازمان محیط زیست، بیش از ۶۰ مرکز علمی و دانشگاهی و ۲۲۰ گروه مردم نهاد آغاز و اکنون تدوین آن به پایان رسیده و مراحل نهایی را طی می کند.
وی ادامه داد: پلنگ گونه ای چتری است به این معنا که چون پراکنش آن زیاد است، اجرای برنامه حفاظتی می تواند منجر به حفاظت از سایر گونه ها مانند خرس قهوه ای و یا کفتار که در زیستگاه پلنگ زیست می کنند، شود.
تیموری افزود: در این برنامه علاوه بر توجه به برنامه حفاظت به روش های مختلف به بحث بیمه پلنگ نیز پرداخته شده است، در این بحث دو محور مد نظر قرار گرفت یکی بیمه شدن گونه پلنگ و دیگری بیمه کردن خسارات ناشی از عملکرد پلنگ، به عنوان مثال خسارت پلنگ به دامداران و کشاورزان مد نظر قرار گرفت که در این راستا با چند شرکت بیمه وارد مذاکره شدیم و تا پایان سال کار بیمه ها نیز به نهایی می شود.
مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: صندوق ملی محیط زیست نیز در زمینه بحث بیمه ها وارد عمل شده و مذاکراتی انجام داده است.
وی تاکید کرد: برنامه ملی حفاظت از پلنگ یک بسته کامل شامل حفاظت، مدیریت، آموزش، تحقیقات، ارزیابی و پایش مستمر این گونه حفاظت شده است زیرا پلنگ گونه ای ارزشمند و دارای ارزش اکولوژی زیادی است.

*** افزایش جریمه شکار پلنگ از ۵ میلیون به ۸۰ میلیون تومان
تیموری گفت: نکته مهم درحفاظت از پلنگ این است که با هدف پیشگیرانه در ابتدای سال ۹۴ اقدام به بازبینی میزان ضرر و زیان حیات وحش کردیم که بر این اساس میزان جرایم به گونه های جانوری تا چندین برابر افزایش یافت و به تصویب شورای عالی محیط زیست رسید.
وی ادامه داد: براساس اعداد و ارقام جدید میزان جریمه ضرر و زیان به پلنگ از ۵ میلیون تومان تا سال ۹۳ به ۸۰ میلیون تومان افزایش یافت که پیش بینی می شود با این جریمه سنگین دیگر فردی نسبت به کشتن پلنگ اقدام نکند مگر در شرایطی خاص که شاید زندگی فرد در خطر باشد.
تیموری افزود: از آنجا که پلنگ گونه ای حمایتی است، بر اساس ماده ۱۰ قانون شکار و صید، قاضی می تواند شخص متخلف را از ۳ ماه تا ۳سال زندانی کند.
وی به دیگر اقدامات سازمان محیط زیست با هدف حفاظت از پلنگ اشاره کرد و گفت: تا سال گذشته زمانی که فرد متخلف جریمه خود را پرداخت می کرد روسای ادارات کل محیط زیست استان ها می توانستند با ارسال نامه ای به دستگاه قضایی استان از زندانی شدن فرد متخلف جلوگیری کنند مبنی بر اینکه فرد جریمه را پرداخت کرده و دیگر شکایتی نداریم که به این صورت تبرئه می شد.
وی ادامه داد: اما از سال گذشته رییس سازمان محیط زیست این اختیار را از روسای ادارات کل استانی گرفته و تصمیم گیری در این زمینه را به کمیته ای در سازمان مرکزی واگذار کرده است، بنابراین در صورت بروز چنین مساله ای دیگر رییس استانی قادر به تصمیم گیری نیست و موضوع باید در این کمیته خاص مطرح، بررسی و تصمیم گیری شود.
پلنگ ایرانی بزرگترین یا یکی از بزرگترین زیرگونه های پلنگ است که بومی غرب آسیا است و در فهرست جانوران در معرض خطر انقراض قرار دارد.
ایران مهمترین زیستگاه پلنگ در خاورمیانه است و جمعیت مناسب پلنگ در این کشور امکان بقای گروه های کوچک این حیوان در قفقاز، شرق ترکیه و ترکمنستان را از راه مهاجرت های بین مرزی افزایش می دهد.

۱۷۶/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا