نقش دارو و شرکت های دارویی در نظام سلامت انکارناپذیر است

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، شکوفه نیکفر عصر چهارشنبه در نشست تخصصی دسترسی عادلانه به خدمات دارویی در ایران افزود: دسترسی به خدمات سلامت حق بشری است، از این رو باید تصمیماتی اتخاذ کنیم که مردم با کمترین هزینه به داروهای مورد نیاز سلامت دسترسی داشته باشند، بطوریکه عدالت در سلامت برقرار شود. وی نقش …

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، شکوفه نیکفر عصر چهارشنبه در نشست تخصصی دسترسی عادلانه به خدمات دارویی در ایران افزود: دسترسی به خدمات سلامت حق بشری است، از این رو باید تصمیماتی اتخاذ کنیم که مردم با کمترین هزینه به داروهای مورد نیاز سلامت دسترسی داشته باشند، بطوریکه عدالت در سلامت برقرار شود.

وی نقش دارو و شرکت های دارویی در نظام سلامت را غیرقابل انکار خواند و ادامه داد: هزینه شرکت های دارویی به لحاظ انجام تحقیق وتوسعه رو به افزایش است و اگر این هزینه ها به شرکت ها بازنگردد مشکل ایجاد می شود.

نیکفر همچنین بر لزوم حمایت از پژوهش های مرتبط با دارو از سوی دستگاه های ذیربط تاکید کرد.

وی افزود: باید سعی کنیم یک تراز بین «عدالت» و «اثرگذاری» در زمینه دارو برقرار شود، بطوریکه نقش اثرگذاری و مطلوب داشته باشد.

نیکفر با بیان اینکه مهمترین هدف، کسب سلامت با کمترین هزینه است، گفت: آیین نامه جدید فهرست دارویی ایران در شورای بررسی و تدوین دارو نهایی شده که بر اساس آن از تقاضاهای القایی جلوگیری و به سمت نیازهای واقعی سلامت رفته است. همچنین در آیین نامه جدید، میزان دسترسی به فهرست کل داروها سنجیده شده است.

** دارو فقط با ثبت شناخته می شود

رییس اداره بررسی و ثبت دارو نیز در این نشست در زمینه مقررات ثبت دارو سخن گفت.

نغمه نصر افزود: یکی از شاخص های مهم در آیین نامه جدید مقررات ثبت دارو، معتبر سازی فرایند تولید است که براساس آن برای ارتقا کیفیت داروهای تولیدی تلاش کنیم.

وی ادامه داد: یک دارو برای ورود به بازار، پس از طی مراحل مختلف و اخذ مجوزهای لازم، حتما باید به مرحله ثبت برسد. در آیین نامه جدید همچنین بررسی درخواست های ثبت بمنظور واردات نیز پیش بینی شده است.

به گفته نصر، اهمیت ثبت دارو در جهان نیز تا حدی است که بدون ثبت، نظام دارویی معنا ندارد و دارو فقط با ثبت شناخته می شود.

** استفاده صحیح بیمار از دارو از مصادیق عدالت خدمات سلامت است

دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو نیز در این نشست گفت: باید امکان بهره مندی برابر از خدمات سلامت با نیازهای برابر فراهم شود.

فاطمه سلیمانی در تعریف دسترسی به خدمات دارویی افزود: باید بتوانیم خدماتی ارائه کنیم که همه به لحاظ علمی با قیمت مناسب و بالاترین کیفیت، از این خدمات بهره مند شوند.

وی ادامه داد: باید امکان خدمات برابر در شرایط یکسان فراهم شود، بگونه ای که پیامدهای آن یکسان باشد.

سلیمانی تصریح کرد: لازمه ارتقا سلامت در جامعه این است که بیمار از خدمات ارائه شده به نحو صحیح استفاده کند. در این زمینه آموزش مردم در تمام سطوح می تواند به عنوان یک ابزار کلی تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: با آموزش های صحیح باید نسل جدید را به سمتی ببریم که نیاز منطقی داشته باشند و سازمان های سیاستگذار نیز بر همین اساس برنامه ریزی کنند.

نشست تخصصی دسترسی عادلانه به خدمات دارویی در ایران با حضور مسوولان ذیربط در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین بخش خصوصی برگزار شد.

دسترسی یکسان به خدمات سلامت همواره از اولویت های نظام های ارائه خدمات سلامت در کشورهای مختلف جهان بوده است.

دسترسی عادلانه و همه جانبه افراد جامعه به خدمات سلامت، باعث ارتقا سطح سلامت برای انجام فعالیت های اجتماعی شده و نیز باعث ایجاد فضای رشد و توسعه در جامعه می شود، بنابراین دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی پیش زمینه ایجاد عدالت در جامعه است و حق برخورداری از مراقبت های سلامت، سبب ایجاد فرصت های برابر در جامعه خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا