تيم ظريف قوي‌ترين تيم ديپلماتيك است

علي اكبر ولايتي: تيم ظريف قوي‌ترين تيم ديپلماتيك است اگر فشار آنها تأثیر داشت، امروز ایران نباید حتی یک سانتریفیوژ ‌می‌داشت در حالی‌که می‌بینیم برای اولین بار در شورای امنیت سازمان ملل تصویب می‌شود که یک کشوری مانند ایران، ۵ ،۶ هزار سانتریفیوژ فعال داشته باشد و فرآیند غنی‌سازی را انجام بدهد. این البته آن …

علي اكبر ولايتي:
تيم ظريف قوي‌ترين تيم ديپلماتيك است

اگر فشار آنها تأثیر داشت، امروز ایران نباید حتی یک سانتریفیوژ ‌می‌داشت در حالی‌که می‌بینیم برای اولین بار در شورای امنیت سازمان ملل تصویب می‌شود که یک کشوری مانند ایران، ۵ ،۶ هزار سانتریفیوژ فعال داشته باشد و فرآیند غنی‌سازی را انجام بدهد. این البته آن حد مورد انتظار و ایده‌آل ما نیست ولی همین‌قدر که تولید مواد رادیواکتیو غنی‌سازی شده برای ما از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته می‌شود، نفس این امر یک دستاورد مهمی است و این جز در سایه‌ مقاومت به دست نیامده است. برای همین است که پای میز مذاکرات با قدرت و نه از سر ترس یا وادادگی حاضر شدیم، کما اینکه رهبر انقلاب هم تعبیر شجاع و غیور را برای تیم هسته‌ای ایران به کار بردند. به گزارش پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌ا… ‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای، علی‌اکبر ولایتی، با بيان اينكه ممكن است از مذاكرات سوء استفاده شود، اظهار داشت: ممکن است بگویند باب مذاکرات ایران با آمریکا باز شده است، در حالی‌که از همان ابتدا رهبر انقلاب در دیدارهای علنی یا جلسات خصوصی با مسئولان دولتی فرمودند که این مذاکرات صرفا در موضوع هسته‌ای است و لاغیر. وي همچنين تاكيد كرد: با صراحت عرض می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران  به هیچ ‌وجه در مواضع دفاعی خودش کوتاه نخواهد آمد و هر نوع موشکی که صلاح بداند (غیر از موشک‌هایی که کلاهک هسته‌ای می‌تواند حمل بکند) چه با سوخت مایع و چه با سوخت جامد، چه با برد کوتاه و چه با برد بلند، می‌سازد. ولايتي در بخش ديگر عملكرد تيم مذاكره كننده را ارزيابي كرد و گفت:اعضای تیم هسته‌ای و آقای دکتر ظریف را  سی‌وچند سال است که می‌شناسم. او در بسیاری از مقاطع حساس کشور از جمله مذاکرات ۵۹۸ و مذاکراتی که در رابطه با کشورهای منطقه داشتیم، جزو همکاران ما بوده است. اعضای تیم مذاکره کننده هم سال‌های طولانی در وزارت امور خارجه فعال بوده‌اند  و جزو مجرب‌ترین نیروهای بین‌المللی کشور بوده و هستند و هر کار و تلاشی را که می‌توانستند بکنند انجام داده‌اند. اگر کاری هم محقق نشده، یقینا بیش  از این نمی‌توانستند انجام بدهند و  بنده که در این حوزه سال‌های طولانی فعالیت داشته و دارم تیم دیپلماتیک دیگری هم نمی‌شناسم که از این‌ها قوی‌تر باشند و  در انتخاب این گروه، انتخاب اصلح صورت گرفته است. وي ادامه داد: بدون تردید عملکرد این تیم دارای نقاط قوت و ضعف هم هست ضمن آنکه خود آنها هم مدعی نیستند که متنی که توافق کرده‌اند، ایده‌آل و بدون اشکال است. خوی مذاکرات و توافق نیز همین‌گونه است. توافق این‌گونه نیست که ما برویم یک چیزی را به طرف مقابل بگوییم و آنها هم قبول بکنند. باید بنشینیم، بحث بکنیم، چانه بزنیم و به یک حد وسط برسیم تا دو طرف به نوعی از آن رضایت داشته باشند. ای بسا به جایی می‌رسیم که آن طرف یک چیزی به مصلحتش هست و ما یک چیز دیگر، اما باید طوری به تفاهم برسیم که مرضی‌الطرفین باشد.

محمد حسنین هیکل :
اعراب ضعیف تر از آن هستند که در مقابل توافق ایران بایستند
روزنامه نگار معروف مصری با تمجید از ایران و حزب ا… لبنان، گفت ایران در مذاکرات هسته ای ثابت کرد استقامت افسانه ای دارد.
به گزارش انتخاب به نقل از السفیر، محمد حسنین‌هیکل، گفت:« این استقامت به این کشور امکان داد تا در پرونده هسته ای با قدرت های غربی از جمله آمریکا به توافق برسد.»هیکل ادامه داد:« حزب ا… در سوریه برای دفاع از خود می جنگد و این نبرد برای گسترش نفوذ در سوریه نیست.»
وی که در گفت وگو با شماره دیروز روزنامه السفیر لبنان سخن می گفت، ادامه داد:«مصر برای نزدیک شدن به ایران تلاش می کند اما تلاش هایی آغاز شده است تا عبدالفتاح سیسی را از نزدیک شدن به تهران بازدارند.» این روزنامه نگار، عربستان و کشورهای عربی منطقه را ضعیف تر از آن دانست که بتوانند در برابر توافق هسته ای میان ایران و قدرت های بزرگ چالش افروزی کنند.
وی اوباما را خطیبی توانا اما رئیس جمهوری ضعیف خواند و افزود:« تنها چالش آمریکا در منطقه ایران است.» هیکل افزود: « توافق هسته ای ممکن است سرو صداهایی را در کنگره آمریکا ایجاد کند اما این مرحله نیز به پایان می رسد… آنچه سبب تغییر شرایط می شود اوباما نیست بلکه قدرت گرفتن کوبا و ایران است.ایرانی‌ها در مقابل غرب کاری نکردند جز این که فقط خودشان بودند. تمدن فارسی در این سرزمین وجود دارد و ایرانی‌ها دارای تمدن هستند و این ارزش دارد.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا