لطفا قبای ریاست جمهوری برای ظریف ندوزید!

بسیاری از مردم، محمد جواد ظریف را رئیس دولت بعدی ایران می‌دانند. حتی بسیاری از محافل سیاسی ایران بر این باورند که بعد از پایان دوران احتمالی هشت ساله روحانی، وزیر خارجه او می‌‌تواند بر کرسی ریاست قوه مجریه تکیه بزند. این دقیقا همان اشتباهی است که ایرانیان عادت به تکرار آن دارند. جامعه ایرانی …

بسیاری از مردم، محمد جواد ظریف را رئیس دولت بعدی ایران می‌دانند. حتی بسیاری از محافل سیاسی ایران بر این باورند که بعد از پایان دوران احتمالی هشت ساله روحانی، وزیر خارجه او می‌‌تواند بر کرسی ریاست قوه مجریه تکیه بزند.

این دقیقا همان اشتباهی است که ایرانیان عادت به تکرار آن دارند. جامعه ایرانی تا فردی در زمینه سیاسی و اجتماعی موفق می‌شود برای او پست‌های مختلفی در نظر می‌گیرند و انتظار دارند در آن پست نیز موفق باشد. این اشتباه برای ظریف نیز در حال تکرار است.

محمد جواد ظریف، یک دیپلمات برجسته و محبوب است. کسی که توانست طی دو سال پرونده‌ای که ۱۰ سال به طول انجامیده بود را به سرانجام برساند؛ امروز، ظریف از محبوب ترین سیاستمداران ایرانی است و می‌تواند در صدر تمام لیست‌های انتخاباتی در هر انتخاباتی قرار بگیرد.

ظریف را اما نباید وارد این بازی کنیم. به جای اینکه برای او قبای ریاست جمهوری بدوزیم، سعی کنیم از او استادی بسازیم که دیپلمات‌هایی همچون خود پرورش دهد. قرار نیست هر فرد موفقی به ساختمان پاستور راه پیدا کند. از کجا معلوم ظریف موفق در عرصه دیپلماسی در عرصه کشور داری نیز موفق باشد؟

نوشته های مشابه

ظریف می‌تواند تبدیل به «کسینجر ایران» در زمینه سیاست خارجی باشد. او می‌تواند به دلیل تجربه‌ای که در این سال‌ها به دست آورده است – و مشخصا در حوزه آمریکا تجربیات فراوانی دارد- مشاور تمام روسای جمهور ایران در زمینه دیپلماسی و رابطه با آمریکا باشد. ظریف امروز به عنوان یکی از دیپلمات برجسته در جهان مطرح است و باید سعی کنیم در همین زمینه از او استفاده کنیم.

تبحر ظریف نیز در عرصه دیپلماسی است. تحصیلات او در زمینه است و سابقه وزیر خارجه نیز تماما در زمینه سیاست خارجی و حقوق بین الملل است. بهتر است از تمام ظرفیت او در این زمینه استفاده کنیم. نباید اجازه بدهیم چنین نیروی گرانبهایی را  به راحتی و با وارد کردن به فضای سیاسی کشور از دست بدهیم.

ظریف باید نسل تازه‌ای از دیپلمات‌های ایران را پرورش دهد و این کار برای او از هزار ریاست جمهوری بهتر است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا