برای اوباما نوبت کره‌ شمالی است؟

کریستین ساینس مانیتور در این تحلیل به بررسی احتمال شکل گیری توافقی هسته‌ای در پرونده کره شمالی پرداخته و نوشته است: آیا اکنون می‌توان از دیپلماسی در مقابل کره شمالی استفاده کرد؟ کشوری که تاکنون چندین بار آزمایش اتمی انجام داده است؟ پس از اعلام توافق هسته‌ای با ایران، کره جنوبی از کره شمالی خواست …

کریستین ساینس مانیتور در این تحلیل به بررسی احتمال شکل گیری توافقی هسته‌ای در پرونده کره شمالی پرداخته و نوشته است: آیا اکنون می‌توان از دیپلماسی در مقابل کره شمالی استفاده کرد؟ کشوری که تاکنون چندین بار آزمایش اتمی انجام داده است؟ پس از اعلام توافق هسته‌ای با ایران، کره جنوبی از کره شمالی خواست تا مسیر مشابهی را بپیماید.

اما اعتماد به پیونگ یانگ برای تغییر در طول زمان چندان آسان نیست. دولت این کشور خود را منزوی کرده و چندان در مقابل تحریم‌های اقتصادی آسیب پذیر به نظر نمی‌رسد. علاوه بر آن این کشور عضو معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی (NPT) نیز نیست و به نظر می‌رسد اجباری برای تن دادن به قوانین و استانداردهای جهانی ندارد.

علاوه بر این پیمان سال ۱۹۹۴ بین آمریکا و کره‌شمالی در پرونده هسته‌ای پیونگ یانگ پس از نقض جنبه‌های مربوط به غنی سازی اورانیوم از هم پاشید. دولت اوباما در حال حاضر از مذاکره با طرف کره شمالی خودداری می‌کند و تاکید کرده تا زمانی که پیونگ یانگ گام‌هایی جهت خلع سلاح هسته‌ای برندارد، اوضاع بر همین منوال خواهد بود و کره جنوبی نیز سرمایه‌گذاری خود در صنایع کره شمالی را متوقف کرده و به نظر می‌رسد دیگر امیدی به نتیجه بخش بودن این اقدامش ندارد.

با توجه به جامعه بسته کره شمالی فهمیدن این نکته که چه تغییراتی ممکن است در پی اصلاحات داخلی و کاهش تهدید هسته‌ای پدید آید، بسیار دشوار است. دولت کیم جونگ اون تغییرات اقتصادی اندکی مانند صدور مجوز برای نگهداری محصولات بیشتری برای خود کشاورزان ایجاد کرده که به نظر می‌رسد منجر به بروز اختلاف عقیده بین سران و نخبگان این کشور شده است.

اوباما به مذاکره با ایران تن داد و اقدام مشابهی هم برای از سرگیری روابط سیاسی با کوبا انجام داد، با این امید که تغییراتی در کشور رقیب دوران جنگ سردش ایجاد شود. به نظر می‌رسد اکنون زمان این هم رسیده تا دوباره وارد مذاکره با کره شمالی شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا