استقبال جهانی ازتصویب پیش‌ نویس قطعنامه

شورای امنیت شامگاه دوشنبه به وقت تهران پیش نویس قطعنامه جمع بندی مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ را تصویب کرد؛ اتفاقی که گام نخست در اجرای برجام محسوب می شود. واکنش مثبت جامعه جهانی به تصویب پیش نویس قطعنامه تنها با مخالفت افراطیون جمهوری خواه کنگره و رژیم صهیونیستی که طی مذاکرات تمام تلاش …

شورای امنیت شامگاه دوشنبه به وقت تهران پیش نویس قطعنامه جمع بندی مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ را تصویب کرد؛ اتفاقی که گام نخست در اجرای برجام محسوب می شود.

واکنش مثبت جامعه جهانی به تصویب پیش نویس قطعنامه تنها با مخالفت افراطیون جمهوری خواه کنگره و رژیم صهیونیستی که طی مذاکرات تمام تلاش خود را بکار بستند تا توافق هیته ای صورت نگیرد، روبه روشده است.

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا

در پی این اقدام تاریخی، فدریکا موگرینی در پیامی به نشست شورای امنیت درباره تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ گفت: توافق وین با حمایت اتحادیه اروپا بر پایه برنامه جامع اقدام مشترک، تحولی تاریخی است که وقتی اجرایی شود، نقطه پایانی بر تلاش های فشرده دیپلماتیک خواهد بود.

هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این پیام که نماینده اتحادیه اروپا آن را قرائت کرد، افزود: توافق وین تضمین لازم را می دهد که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است و تحریم ها را نیز لغو می کند. این دستاورد مهم نیز ثابت می کند دیپلماسی صبورانه چقدر مهم است.

وی گفت: اتحادیه اروپا به طور مؤثر در مذاکرات عمل کرد و توانست نقش خوبی در جهت تسهیل روند مذاکرات میانجی گری و رسیدن به روندی که در نهایت به قطعنامه ۲۲۳۱ منجر شد، ایفا کند.

موگرینی تأکید کرد: همه می خواستند توافق خوب داشته باشند نه یک توافق شتابزده؛ از این رو بارها مذاکرات مورد تمدید قرار گرفت و هیچ کشوری نمی تواند به این خوبی این وظیفه و نقش را ایفا کند؛ به نحوی که همه بتوانند به یک هدف مشترک دست یابند.

استقبال بان کی مون

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد نیز با صدور بیانیه ای ضمن استقبال از قطعنامه لغو تحریم های ایران در شورای امنیت این سازمان، حمایت همه جانبه این نهاد بین المللی از اجرای کامل مفاد قطعنامه مذکور را اعلام کرد.

دبیر کل سازمان ملل روز دوشنبه با صدور بیانیه ای ضمن ابراز خرسندی و استقبال از تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مبنی بر لغو همه تحریم های سابق این شوار علیه ایران، تصویب آن را قدمی در تداوم توافق تاریخی هسته ای میان ایران و کشور های ۵+۱ و تضمینی دوباره بر برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» دانست.

در بیانیه بان کی مون آمده است: قطعنامه ۲۲۳۱ گامی در جهت حمایت از برنامه جامع اقدام مشترک خواهد بود و با پی ریزی روند تسهیل اجرایی کردن این برنامه، امکان پیروی همه کشورها از تعهدات خود را در چارچوب توافقنامه مذکور فراهم خواهد کرد.

دبیر کل سازمان ملل در نهایت، آمادگی این نهاد بین المللی را برای فراهم آوردن کمک های لازم در جهت به اجرا در آمدن قطعنامه مذکور اعلام کرده است.

واکنش رییس جمهوری آمریکا

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا نیز در پی این رویداد در روز دوشنبه، گفت: تصویب توافقنامه هسته ای با ایران در شورای امنیت سازمان ملل نشان دهنده حمایت همه از این توافق است.

لزوم رعایت توافقنامه هسته ای

از سوی دیگر «فرانک اشتاین مایر» وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه ضمن استقبال از تصویب توافقنامه هسته ای با ایران در شورای امنیت سازمان ملل، تأکید کرد: رعایت این توافقنامه نه تنها برای کشورهای شرکت کننده در مذاکرات بلکه برای همه ۱۹۳ عضو سازمان ملل الزامی است.

وی در حاشیه نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل افزود: به لحاظ قانونی زمان اجرای فوری توافقنامه هسته ای ایران آغاز شده است.

استقبال روسیه

واکنش عضو دایم دیگر شورای امنیت اما قابل توجه بود؛ «ویتالی چورکین» نماینده روسیه در سازمان ملل اعلام کرد: شورای امنیت سازمان ملل با تصویت پیش نویس این قطعنامه حق جمهوری اسلامی ایران برای اجرای برنامه هسته ای صلح آمیز را به رسمیت شناخت.

به گزارش رسانه های روسی از جمله خبرگزاری روسیا سگودنیا و ایتارتاس، چورکین پس از تصویب قطعنامه مذاکرات هسته ای ایران و ۱+ ۵ در شورای امنیت خاطرنشان کرد: شورای امنیت با تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ در مورد توافق جامع یک صفحه نه، بلکه فصلی را در کار این نهاد بین المللی ورق زد.

نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل خاطرنشان کرد که شورای امنیت حق انکارناپذیر ایران برای اجرای برنامه هسته ای صلح آمیز ازجمله حق غنی سازی اورانیوم با تأمین شرایط کنترل جامع از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی را به رسمیت شناخت.

وی در ادامه سخنان خود گفت: تجربه مذاکرات در مورد مساله هسته ای ایران باید برای حل و فصل مسایل بحرانی دیگر استفاده شود.

چورکین افزود: امیدواریم توافق با ایران به کشورهای دیگر منطقه خاورمیانه و خلیج فارس کمک کند تا از اقدامات بی ثبات کننده از جمله در عرصه اتمی بپرهیزند و موج جدید رقابت تسلیحاتی در منطقه آغاز نشود.

وی ادامه داد: شرایط بهتری برای ایجاد محدوده عاری از تسلیحات هسته ای و کشتار جمعی در منطقه خاورمیانه و جستجوی مشترک راه حل هایی برای حل مسایل امنیتی این منطقه و مبارزه با تهدید تروریستی توسط کشورهای منطقه به وجود آمده است.

نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل، عملکرد تیم های مذاکره کننده در مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵ را عالی ارزیابی و از کشورهای میزبان مذاکرات هسته ای از جمله اتریش، سوئیس و قزاقستان برای تأمین شرایط مناسب گفت وگوها قدردانی کرد.

مسؤولان دیپلماسی اروپا و توافق هسته ای

در همین حال رادیو فرانسه گزارش داده است که مسؤولان دیپلماسی اروپایی، چشم اندازهای توافق اتمی با ایران را بسیار مثبت ارزیابی کرده اند.

شبکه اینترنتی رادیو فرانسه فارسی دوشنبه شب در گزارشی به شرح زیر نوشت: بر خلاف بدبینی کنگرۀ آمریکا و مخالفت صریح رژیم صهیونیستی با توافق اتمی، وزیران امور خارجۀ ۲۸ کشور عضو اتحادیۀ با صدور بیانیه ای در بروکسل اعلام کرده اند که توافق اتمی با ایران که در پی دوازده سال تنش و ماه ها مذاکرۀ دشوار به دست آمده، بهترین انتخاب ممکن است.

لوران فابیوس وزیر امور خارجۀ فرانسه که در بروکسل حضور داشت، بار دیگر بر متعادل بودن توافق اتمی تأکید کرده است.

فیلیپ هموند وزیر امور خارجۀ انگلیس نیز گفته که امیدواریم ایران را مثبت تر از گذشته ببینیم و شاهد رفتار این کشور در مقام یک قدرت سازندۀ منطقه ای باشیم.

فیلیپ هموند همچنین افزوده که اتحادیۀ اروپا می تواند نقش بسیار مهمی به عهده گیرد. وزیران امور خارجۀ اروپایی امیدوارند که توافق اتمی، که به گفتۀ لوران فابیوس یک حرکت بزرگ سیاسی است، روند مثبتی ایجاد کند که در حل سایر مشکلات خاورمیانه مؤثر باشد.

فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجۀ آلمان نیز در همین راستا گفته است: امیدوارم توافق با ایران انگیزه ای برای راه حل های مشابه به وجود بیاورد تا مشکل سوریه نیز حل شود.

نگرانی رژیم صهیونیستی

ران پراسر نماینده رژیم صهیونیستی پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت در ارتباط با ایران ضمن مخالفت با اینن قطعنامه شورای امنیت و دروغ پردازی و اتهام زنی نسبت به ایران و ایرانیان اظهار کرد: ایرانیان این بار واقعاً خوشحالند؛ از این خوشحالی باید نگران باشیم.

نماینده رژیم صهیونیستی، دقایقی پس از تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ جمع بندی مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ به عنوان تنها نماینده مخالف این قطعنامه، جلوی ورودی این شورا به ادامه اتهام زنی و سخن پراکنی علیه ایران پرداخت.

وی در اقدامی مشابه با نتانیاهو، با آوردن نقشه جهان به دروغ پردازی و فرافکنی علیه ایرانیان پرداخت.

نماینده رژیم صهیونیستی در ادامه یاوه گویی های خود اظهار کرد: ایرانیان معمولاً تصنعی به روی دیگران لبخند می زنند اما قسمت ناراحت کننده اینجاست که این بار، این خنده ایرانیان ظاهری نیست؛ آنها واقعاً خوشحالند؛ ما از این خوشحالی باید نگران باشیم.

پراسر اذعان کرد که این نخستین بار در تاریخ است که دولت های عربی در کنار رژیم صهیونیستی و متحدالقول در مخالفت با توافقنامه ایران قرار گرفته اند.

با این حال، وی در پاسخ به سؤال خبرنگار بی بی سی در مورد اینکه ایران به عنوان عضوی از NPT پروتکل الحاقی را نیز به امضا رسانده است، آیا اسرائیل بالاخره معاهده NPT را امضا خواهد کرد یا خیر؟ از پاسخ دادن به این سؤال طفره رفت و از فرصت به دست آمده به ادامه فرافکنی و اتهام زنی ها علیه ایران پرداخت و مدعی شد که ایران به تعهداتش پایبند نخواهد بود.

خبرنگار بی بی سی در حساب شبکه اجتماعی خود به عدم شفافیت وی در پاسخگویی اشاره کرده است.

از سوی دیگر مسؤول ویژه بررسی پرونده هسته ای ایران در رژیم صهیونیستی بار دیگر با مطرح کردن ادعای تکراری خطرناک بودن این توافق، جلوگیری از اجرای آن را مهمترین مأموریت تل آویو برشمرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه هاآرتص، «یووال اشتاینیتس» فردی است که نتانیاهو او را مسؤول ویژه پرونده هسته ای ایران کرده است.

وی مدعی است که از نظر دولت تل آویو، توافق هسته ای ایران دو خطر عمده دارد؛ تهدید اول چیزی است که او تهدیدی متعارف توصیف کرد و آن، برداشته شدن تحریم ها و دسترسی ایران به پول های کلان برای افزایش بودجه نظامی خود است.

این فرد صهیونیست اقرار کرد: در زمان حاضر مأموریت و تمرکز ما بر روی جلوگیری از تصویب این توافقنامه در کنگره و اجرای آن است.

خشم جمهوری خواهان افراطی

رسانه های آمریکایی روز دوشنبه از انتقاد شدید باب کورکر رییس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا از دولت باراک اوباما به خاطر اجازه دادن به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای رأی گیری در مورد توافق اتمی با ایران خبر دادند.

نشریه هیل در این باره نوشت: کورکر با انتقاد از اینکه دولت باراک اوباما رأی گیری شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد توافق اتمی با ایران را تأیید و از آن حمایت کرده، گفته است که نگرانی های دو حزبی در مورد توافق اتمی با ایران وجود دارد.

قانونگذار جمهوریخواه ایالت تنسی، گفت: متعهد کردن آمریکا به برخی تعهدات بین المللی بدون آگاهی یافتن از اینکه آیا کنگره و مردم آمریکا این توافق را تأیید و یا رد می کند، مناسب نیست.

سناتور کورکر ادامه داد: هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات نسبت به اینکه آیا توافق جامع اتمی با ایران مانع دستیابی این کشور به سلاح اتمی می شود، بدبین هستند.

دولت باراک اوباما متن قطعنامه توافق اتمی را یک روز قبل (یکشنبه) به کنگره آمریکا تحویل داد و قانونگذاران آمریکایی ۶۰ روز فرصت خواهند داشت که در مورد آن تصمیم گیری کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا