حکایت تلخ محرومیت هزارشهری که سینما ندارند

سرویس فرهنگی خبرگزاری خانه ملت – مریم احمدی؛ به گفته کارشناسان کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله نتایج احداث اماکن فرهنگی همچون سینما خواهد بود؛ به این معنا که می‌توان با احداث یک سالن سینما سلامت بخش اعظمی از جامعه را تضمین کرد. در همین راستا نماینده بجنورد در مجلس می‌گوید که رابطه مستقیمی  میان کاهش …

سرویس فرهنگی خبرگزاری خانه ملت – مریم احمدی؛ به گفته کارشناسان کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله نتایج احداث اماکن فرهنگی همچون سینما خواهد بود؛ به این معنا که می‌توان با احداث یک سالن سینما سلامت بخش اعظمی از جامعه را تضمین کرد. در همین راستا نماینده بجنورد در مجلس می‌گوید که رابطه مستقیمی  میان کاهش سرقت در شهر و نمایش فیلم وجود دارد.

البته تلاش‌هایی برای سینمادار شدن شهرهای کشور از سوی برخی مسئولان صورت می‌گیرد که به دلیل مشکلات اقتصادی و عدم سوددهی و از همه مهمتر ناهماهنگی تمام ارگان‌ها و دستگاه‌ها کمتر به نتیجه رسیده‌اند، اما یکی از اقدامات خوبی که از سیاست‌ها و برنامه‌های کنونی سازمان سینمایی نشات می‌گیرد این است که هر کجا پروژه برج‌سازی و مجتمع‌سازی وجود دارد، مالکین را متقاعد می‌کنند که در مجموعه‌های خود حتما سالن سینمایی را ایجاد کنند. با این رویه، بهتر است مسئولان ادارات ارشاد و متولیان دیگر شهرها هم برای فائق آمدن بر مسئله بازدهی اقتصادی از چنین شیوه ای بهره ببرند. شیوه‌ای که به عنوان نمونه در پردیس سینمایی کورش در تهران به نتیجه مثبت رسید.

اما نماینده سه شهر کشور که از داشتن سالن سینمای استاندارد محروم هستند توضیحاتی را در این باره داده‌اند.

تلاش‌های بی‌ثمرمانده برای سینمادار شدن یاسوج

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس با انتقاد از اینکه پس از سال‌ها نداشتن سالن، فرهنگ سینما در یاسوج از بین رفته است، گفت: سینماداری به دلیل عدم بازدهی اقتصادی متقاضی بسیار کمی دارد اما تلاش‌ها برای تحقق این امر و ساخت یک سالن سینمای استاندارد در شهر یاسوج ادامه دارد.

غلام محمد زارع در گفت و گو با  خانه ملت به نبود سالن سینما در شهر یاسوج اشاره کرد و گفت: برای احداث یک سالن سینما در این شهر پیگیری‌ها و درخواست‌های متعددی شده است و نهادهای مختلف در مقاطع زمانی متفاوت برای ساخت این سینما ابراز آمادگی کرده‌اند که به‌عنوان نمونه می‌توان به کانون پرورش فکری اشاره کرد اما همه این تلاش‌ها تا به امروز بی‌نتیجه مانده است.

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی، افزود: بخش خصوصی هم تمایل چندانی برای ورود در این عرصه ندارد چراکه سینما برای آن‌ها بازدهی اقتصادی ندارد، اما تلاش‌ها برای تحقق چنین امری متوقف نشده و همچنان خواهان تاسیس یک سینما برای مردم شهر یاسوج هستیم.

پس از سال‌ها نداشتن سالن، فرهنگ سینما در یاسوج از بین رفته است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه نیاز به سینما در شهر یاسوج کاملا مشهود است اما موانع اقتصادی موجب شده تا امکان ساخت آن فراهم نشود، گفت:  توجه به سینما به‌عنوان یک موقعیت فرهنگی حائز اهمیت است اما اقتصادی نیست و مسئولان و متولیان موبوطه در شهر یاسوج به دنبال پیدا کردن راهی برای  دستیابی به بازده اقتصادی هستند تا در ادامه بتوان اقدامات ساخت و احداث را انجام داد و دولت حاضر است به متقاضیان بخش خصوصی برای ساخت سینما تسهیلاتی ارائه دهد و از آنها حمایت کند.

بنابراین گزارش نماینده مردم بجنورد هم از تلاش‌های پی در پی برای ساخت یک سالن سینما در این شهر سخن گفت و دلایل ناکامی ها در تحقق این امر را این گونه برشمرد.

نبود سینما در بجنورد، چوب عدم همکاری ارگان‌ها را می‌خورد

موسی‌الرضا ثروتی در گفت و گو با خانه ملت به نبود حتی یک سالن سینما در شهر بزرگی همچون بجنورد اشاره کرد و با اشاره به اینکه به تازگی شخصی برای راه اندازی آن‌ سینماها اعلام آمادگی کرده، گفت: رایزنی و نامه‌نگاری‌های لازم از سوی فرد متقاضی ساخت سینما با ارشاد، شهرداری، شورای شهر، فرمانداری، استانداری و… انجام گرفته تا بتواند این سینماها را به همراه اماکن تجاری دوباره بسازد، اما هنوز موافقت‌های لازم از سوی دستگاه‌های نامبرده صورت نگرفته است.

مساعدت دولت شرط  مهم و سخت سینما

نماینده مردم بجنورد، گرمه، جاجرم، مانه، سملقان، راز و جرگلان در مجلس با بیان اینکه داشتن یک سینمای استاندارد و مجهز به همکاری تمام ارگان‌ها و به ویژه مجموعه دولت نیاز دارد، ادامه داد: تنها در این صورت است که ساخت سینماهای بجنورد روی غلتک می‌افتد و امیدوارم دولت تسهیلاتی را برای متقاضیان فراهم کند تا کارها زودتر انجام شود چراکه دستگاه‌های دولتی باید مجوز و اجازه‌های لازم را به فرد متقاضی بدهد که او هم بتواند کاربری زمین را تجاری کند و علاوه بر احداث سینما، فضای تجاری مورد نظر خودش را هم بسازد.

افزایش سرقت در شهر به دلیل نبود سینما

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در ادامه با اشاره به آسیب‌های اجتماعی که در نبود اماکن فرهنگی به ویژه سینما در یک شهر به وجود می‌آیند اشاره کرد و گفت: با نبود سینما آسیب‌ها و معضلات اجتماعی بیشترخواهد شد. به یاد دارم در یکی از شهرهای اطراف بجنورد و زمانی که بنده فرماندار بودم، هرگاه در یک سالن به طور متناوب فیلم نمایش داده می‌شد سرقت‌ها کاهش پیدا می‌کرد و با کنسل شدن این کار فرهنگی، سرقت‌ها در شهر افزایش پیدا می‌کردند. درواقع سرقت ارتباط مستقیمی با نمایش فیلم داشت و برخی از جوانان که علاقه بسیاری به فیلم دیدن داشتن برای اینکه بتوانند هزینه رفتن به شهر دیگر و تماشای فیلم را فراهم کنند دست به سرقت می‌زدند و با پول بدست آورده در شهرهای مجاور سینما می‌دیدند.

هچنین نماینده ورامین در ادامه این بحث  با برشمردن دلایل نبود سینما در شهر ورامین به برخی موانع اقتصادی دیگر اشاره کرد.

تاکنون هیچ کس متقاضی ساخت سینما در ورامین نشده است

همچنین سید حسین نقوی حسینی در گفت و گو با خانه ملت با بیان اینکه هر کس تمایل به ساخت سینما در شهرهای پیشوا، ورامین و قرجک داشته باشد دولت علاوه بر زمین تسهیلات نیز در اختیار او قرار خواهد داد، گفت: بنابراین نیاز به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دارد چراکه از اعتبارات عمومی دولت برای ساخت سینما هزینه نمی‌شود.

نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوادر مجلس نهم شورای اسلامی ادامه داد: تاکنون فردی متقاضای ساخت سینما در ورامین نشده است چراکه سینما به خودی خود درآمدزا نیست و متاسفانه درآمد سینمادارها کفاف مخارج و هزینه‌های آب و برق آن‌ها را هم نمی‌دهد و استقبال از سینما به دلیل افزایش وسایل ارتباط جمعی بسیار کم شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا